12-02-2006, Saat: 02:56 AM
5 Vakit Namaz Kuran'da Yok Diyenlere Cevap Belirli ?artlar? ta??yan M?sl?manlara g?nde be? vakit namaz?n farziyeti Kitap, s?nnet ve icma ile sabittir. Be? vakit namaz?n eda edilece?i vakitlere ve ne ?ekilde eda edilece?ineKur'an-? Kerim'in bir k?s?m ayetlerinde m?cmel olarak i?aret olunmu?, bu i?aretler Rasal?l1ah (s.a.)'in kavli ve fiili s?nnetiyle a??kl?k kazanm??t?r. Bilindi?i ?zere Kur ' an-? Kerim ' deki m?cmel emir ve h?k?mleri a??klama yetkisi, Onu insanlara tebli?le g?revli olan Peygamber (s.a.) Efendimize aittir. O namaz? bizzat k?larak ve M?sl?manlara imam olup k?ld?rarak nas?l k?l?naca??n? ??retti?i gibi bunlar?n vakitlerini de g?stermi?tir. Gerek k?l?n?? ?ekli, gerek vakitleri ile ilgili bu uygulama ameli tevat?r o1arak, g?n?m?ze kadar devam etmi?tir.
Kur'an-? Kerim' de be? vakit namaza m?cmel olarak i?aret eden ayetlerden Taha S?resinin 130 uncu ayetinde:
"...G?ne?in do?mas?ndan ?nce de, batmas?n dan ?nce de Rabb?n? ?vg? ile tesbih et. Gecenin baz? saatlerinde ve g?nd?z?n etraf?nda (iki ucunda) da tesbih et ki, r?zaya ula?as?n." buyurulmu?; g?ne?in do?mas?ndan ve batmas?ndan ?nce , gece saatlerinde ve g?nd?z?n iki ucunda olmak ?zere be? ayr? vakitte Cenab-? hakk' ? tesbih yani namaz k?lmak emredilmi?tir.
Bakara S?resinin 238 inci "namazlara ve ayr?ca orta namaza devam edin" mealindeki Ayet-i kerimede "namazlar" anlam?ndaki "sal?vat" kelimesi ?o?uldur. Arap?a da ?o?ul ??ten ba?lar. "?ki'' ye tesniye denir ve ''iki namaz'' s?z? "salateyn'' ?eklinde s?ylenir. Demek oluyor ki, ayetteki ''salavat'' s?z?nden en az ?? namaz anla??l?r. Ayr?ca bir de "orta namaz" var. ??nk? matuf, matuf aleyhten (?zerine at?f yap?landan) ayr?d?r. Bu sebeple "orta namaz", "namazlar'' ifadesine dahil olmad??? gibi, her iki yan?nda e?it say? bulunmad??? i?in, ?? namaz?n aras?nda yer alacak bir namaza ''orta namaz'' denilmesi de m?mk?n de?ildir. O halde, ayetteki "salavat" kelimesi, en az d?rt namaz? ifade eder. Orta namaz buna eklendi?inde be? vakit namaz ortaya ??kar. Orta namaz?n ikindi namaz? oldu?u baz? hadislerde a??klanm??t?r.
H?d s?resinin 114'?nc? ayetinde ise, "G?nd?z?n iki ucunda ve gecenin (g?nd?ze) yak?n saatlerinde namaz k?l..." buyurulmaktad?r.
.
Ayet-i celilede ''g?nd?ze yak?n saatler" anlam?ndaki "z?lef" kelimesi, "z?lfe" nin ?o?uludur. Yukar?da belirtildi?i ?zere en az ?? adedi ifade eder. demek oluyor ki, bu ayete g?re gecenin g?nd?ze yak?n saatlerinde, (ak?am, yats? ve sabah namaz? olmak ?zere) en az ?? namaz var. Ayr?ca g?nd?z?n iki ucunda da iki vakit var. B?ylece bu ayet-i kerimeden de namaz?n be? vakit oldu?u anla??lmaktad?r.
Bunlardan ba?ka Nisa, 4/103. Hud, 11/114; ?sra, 17/78; Rum, 30/17-18; Nur, 24/36; Kaf, 50/39-40; Dehr (?ns8n) , 76/25-26 ayet.-i kerimelerinde de be? vakit namaza veya vakitlerine m?cmel o1arak i?aret eden ifadeler bulunmaktad?r. Bu m?cmel ifade ve i?aretler, Rasul?llah ( s.8. ) , in s?z ve uygulamalar ile a??klanm??, onun a??klad??? ve uygulad??? ?ekilde b?t?n M?sl?manlar taraf?ndan ameli uygulama olarak g?n?m?ze kadar devam ettirilmi?tir. Asr-? Saadetten beri her as?rda M?sl?manlar be? vakit namaz k?lm?? hi? kimse bunun aksini s?ylememi?tir. Bu itibarla "Kur'an' da be? vakit namaz?n bulunmad??? iddias?n?n ilmi hi? bir de?eri yoktur.
Kur'an-? Kerim' de be? vakit namaza m?cmel olarak i?aret eden ayetlerden Taha S?resinin 130 uncu ayetinde:
"...G?ne?in do?mas?ndan ?nce de, batmas?n dan ?nce de Rabb?n? ?vg? ile tesbih et. Gecenin baz? saatlerinde ve g?nd?z?n etraf?nda (iki ucunda) da tesbih et ki, r?zaya ula?as?n." buyurulmu?; g?ne?in do?mas?ndan ve batmas?ndan ?nce , gece saatlerinde ve g?nd?z?n iki ucunda olmak ?zere be? ayr? vakitte Cenab-? hakk' ? tesbih yani namaz k?lmak emredilmi?tir.
Bakara S?resinin 238 inci "namazlara ve ayr?ca orta namaza devam edin" mealindeki Ayet-i kerimede "namazlar" anlam?ndaki "sal?vat" kelimesi ?o?uldur. Arap?a da ?o?ul ??ten ba?lar. "?ki'' ye tesniye denir ve ''iki namaz'' s?z? "salateyn'' ?eklinde s?ylenir. Demek oluyor ki, ayetteki ''salavat'' s?z?nden en az ?? namaz anla??l?r. Ayr?ca bir de "orta namaz" var. ??nk? matuf, matuf aleyhten (?zerine at?f yap?landan) ayr?d?r. Bu sebeple "orta namaz", "namazlar'' ifadesine dahil olmad??? gibi, her iki yan?nda e?it say? bulunmad??? i?in, ?? namaz?n aras?nda yer alacak bir namaza ''orta namaz'' denilmesi de m?mk?n de?ildir. O halde, ayetteki "salavat" kelimesi, en az d?rt namaz? ifade eder. Orta namaz buna eklendi?inde be? vakit namaz ortaya ??kar. Orta namaz?n ikindi namaz? oldu?u baz? hadislerde a??klanm??t?r.
H?d s?resinin 114'?nc? ayetinde ise, "G?nd?z?n iki ucunda ve gecenin (g?nd?ze) yak?n saatlerinde namaz k?l..." buyurulmaktad?r.
.
Ayet-i celilede ''g?nd?ze yak?n saatler" anlam?ndaki "z?lef" kelimesi, "z?lfe" nin ?o?uludur. Yukar?da belirtildi?i ?zere en az ?? adedi ifade eder. demek oluyor ki, bu ayete g?re gecenin g?nd?ze yak?n saatlerinde, (ak?am, yats? ve sabah namaz? olmak ?zere) en az ?? namaz var. Ayr?ca g?nd?z?n iki ucunda da iki vakit var. B?ylece bu ayet-i kerimeden de namaz?n be? vakit oldu?u anla??lmaktad?r.
Bunlardan ba?ka Nisa, 4/103. Hud, 11/114; ?sra, 17/78; Rum, 30/17-18; Nur, 24/36; Kaf, 50/39-40; Dehr (?ns8n) , 76/25-26 ayet.-i kerimelerinde de be? vakit namaza veya vakitlerine m?cmel o1arak i?aret eden ifadeler bulunmaktad?r. Bu m?cmel ifade ve i?aretler, Rasul?llah ( s.8. ) , in s?z ve uygulamalar ile a??klanm??, onun a??klad??? ve uygulad??? ?ekilde b?t?n M?sl?manlar taraf?ndan ameli uygulama olarak g?n?m?ze kadar devam ettirilmi?tir. Asr-? Saadetten beri her as?rda M?sl?manlar be? vakit namaz k?lm?? hi? kimse bunun aksini s?ylememi?tir. Bu itibarla "Kur'an' da be? vakit namaz?n bulunmad??? iddias?n?n ilmi hi? bir de?eri yoktur.