06-26-2007, Saat: 01:34 AM
Turbo sistemi içten yanmalı motorlarda bir aşırı besleme sistemidir. Turbo sisteminde egzos manifoldundan alınan gazlar turbo motorundaki tribünü çevirir ve bu tribün hava pompasını çalıştırır. Turbo motorlarının devirleri 150.000 rpm'e kadar çıkabilir yani normal motorlardan yaklaşık 30 kat daha hızlıdır. Bir motordan daha çok güç almanın açik yolu yanma odasina giden hava ve yakit karisimini arttırmaktir. Bunun bir yolu silindir hacmini büyütmektir (kapak taşlama işlemi ile silindirlerin değişmesi) diğer yolu ise daha basit bir sistem olan turbo sistemidir.
Turbo sistemi motorun daha çok yakıt ve hava karışımını yakmasını saglar. Turbo sisteminin normal etkisi kare başına 6 ya da 8 psi basınçtır ve %30-%40 arası güç artışı sağlar.
Turbo sisteminin çalışma prensibi:
Egzos manifoldundan bir metal hortum yardımıyla ya da turbo motorunun egzos emme kısmının direk olarak egzos manifolduna bağlanmasıyla turbo motorunun egzos kismindaki tribünü çevirir
Çevrilen egzos tribünü bir kol yardımıyla kompresör tribününü çevirir.
Çevrilen kompresör tribünü havayı alarak intercooler'a pompalar.
Intercooler'da sogutularak hava molekülleri küçültülür.
Sıkıştırılan hava emme manifoldundan yanma odasına basılır
Intercooler:
Turbo motorundan pompalanan hava çok sıcaktır ve ısınan hava molekülleri büyür. Bu hava moleküllerini küçültmek için intercooler'a yollanır ve intercooler'a vuran hava içinden geçen havayı soğutur ve soğuyan moleküller küçülür böylece yanma odasına daha çok oksijen molekülü yollanır.
Downpipe:
Egzos gazı emildikten ve tribünü çevirdikten sonra downpipe sayesinde egzos'a yollanır. Downpipe'ler şekil itibariyle egzos gazının daha iyi tahliye edilmesini sağlar (Geniş bir ağızla başlar sonra incelir böylece emişi güçlendirir). Downpipe'ların daha kaliteli ve tasarımlarının daha iyi olması turbo emişinide arttırır bu yüzden performans yönetiminde etkin bir rol oynamaktadır.
Blowoff Valve Çıkışı (Hava tahliyesi):
Turbo motoru çalışırken birden gaz kestiğinizde geriye doğru büyük bir basınç oluşur. Bu basınç turbo motorunu durduracak hatta geriye doğru döndürecek büyüklüktedir. Blow off valve, araç gaz kestiğinde turbo motorunun kompressor kısmında geriye doğru oluşan basıncı dışarı tahliye eder böylece turbo motoru durmamış olur ve performans kaybı azalır (geriye doğru oluşan basınç her seferinde turbo kelebeğinin ömrünü azalttığı için blowoff valve ömür uzatma açısından da etkilidir). Şu sıralar turbo sistemlerinde ilgi gören en büyük parça blowoff valve'dir. Bu ilgiye karşılık firmalar daha güzel ve çekici sesler çıkaran blow off valve'ler üretmektedirler. Piyasadaki en pahalı ve herkese göre en iyi sesi çıkaran HKS Super Sequential Blow Off Valve'dir.
Wastegate (Turbo motoru devir kontrol ünitesi):
Turbo motorları, egzos manifoldundan emilen egzos gazıyla tribünü çevirerek çalışır. Ancak çıkan egzos gazı her zaman aynı seviyede olmadığından turbo motorunun çalışması dengesizleşir (Örneğin ilk Porsche 911 Turbo çıktığında gaza bastıktan 2-3 saniye sonra belli oranlarla devreye giren turbo çok dengesizdi). Bu dengesizliği düzeltmek ve turbo motorunun emme manifolduna bastığı havanın basıncını düzgün bir değerde tutmak için Wastegate üretildi. Wastegate, turbo motorunun egzos emme kısmından giren havayı kontrol eder. Basınç belirli bir değere ulaştıktan sonra Wastegate sayesinde gereksiz egzos gazı downpipe'e yollanır yani tekrar egzosa yollanarak tahliye edilir. Günümüzde üretilen wastegate'ler elektronik kontrollüdür; turbo kompressor'ünün oluşturduğu basınca göre wastegate açılır ya da kapatılır böylece daha iyi performans ve hızlı basınç üreten turbo sistemleri ortaya çıkar.
Turbo sistemi motorun daha çok yakıt ve hava karışımını yakmasını saglar. Turbo sisteminin normal etkisi kare başına 6 ya da 8 psi basınçtır ve %30-%40 arası güç artışı sağlar.
Turbo sisteminin çalışma prensibi:
Egzos manifoldundan bir metal hortum yardımıyla ya da turbo motorunun egzos emme kısmının direk olarak egzos manifolduna bağlanmasıyla turbo motorunun egzos kismindaki tribünü çevirir
Çevrilen egzos tribünü bir kol yardımıyla kompresör tribününü çevirir.
Çevrilen kompresör tribünü havayı alarak intercooler'a pompalar.
Intercooler'da sogutularak hava molekülleri küçültülür.
Sıkıştırılan hava emme manifoldundan yanma odasına basılır
Intercooler:
Turbo motorundan pompalanan hava çok sıcaktır ve ısınan hava molekülleri büyür. Bu hava moleküllerini küçültmek için intercooler'a yollanır ve intercooler'a vuran hava içinden geçen havayı soğutur ve soğuyan moleküller küçülür böylece yanma odasına daha çok oksijen molekülü yollanır.
Downpipe:
Egzos gazı emildikten ve tribünü çevirdikten sonra downpipe sayesinde egzos'a yollanır. Downpipe'ler şekil itibariyle egzos gazının daha iyi tahliye edilmesini sağlar (Geniş bir ağızla başlar sonra incelir böylece emişi güçlendirir). Downpipe'ların daha kaliteli ve tasarımlarının daha iyi olması turbo emişinide arttırır bu yüzden performans yönetiminde etkin bir rol oynamaktadır.
Blowoff Valve Çıkışı (Hava tahliyesi):
Turbo motoru çalışırken birden gaz kestiğinizde geriye doğru büyük bir basınç oluşur. Bu basınç turbo motorunu durduracak hatta geriye doğru döndürecek büyüklüktedir. Blow off valve, araç gaz kestiğinde turbo motorunun kompressor kısmında geriye doğru oluşan basıncı dışarı tahliye eder böylece turbo motoru durmamış olur ve performans kaybı azalır (geriye doğru oluşan basınç her seferinde turbo kelebeğinin ömrünü azalttığı için blowoff valve ömür uzatma açısından da etkilidir). Şu sıralar turbo sistemlerinde ilgi gören en büyük parça blowoff valve'dir. Bu ilgiye karşılık firmalar daha güzel ve çekici sesler çıkaran blow off valve'ler üretmektedirler. Piyasadaki en pahalı ve herkese göre en iyi sesi çıkaran HKS Super Sequential Blow Off Valve'dir.
Wastegate (Turbo motoru devir kontrol ünitesi):
Turbo motorları, egzos manifoldundan emilen egzos gazıyla tribünü çevirerek çalışır. Ancak çıkan egzos gazı her zaman aynı seviyede olmadığından turbo motorunun çalışması dengesizleşir (Örneğin ilk Porsche 911 Turbo çıktığında gaza bastıktan 2-3 saniye sonra belli oranlarla devreye giren turbo çok dengesizdi). Bu dengesizliği düzeltmek ve turbo motorunun emme manifolduna bastığı havanın basıncını düzgün bir değerde tutmak için Wastegate üretildi. Wastegate, turbo motorunun egzos emme kısmından giren havayı kontrol eder. Basınç belirli bir değere ulaştıktan sonra Wastegate sayesinde gereksiz egzos gazı downpipe'e yollanır yani tekrar egzosa yollanarak tahliye edilir. Günümüzde üretilen wastegate'ler elektronik kontrollüdür; turbo kompressor'ünün oluşturduğu basınca göre wastegate açılır ya da kapatılır böylece daha iyi performans ve hızlı basınç üreten turbo sistemleri ortaya çıkar.