09-23-2006, Saat: 10:46 PM
??ki neden birden yasaklanmad??
Allah’?n bir ismi de Hak?m’dir. Yani yapt??? her i?i, hikmet ve faydalara g?re yarat?r. Nitekim insan?n b?y?y?p kemale ermesi, ?ekirde?in ye?erip a?a? olmas?, bir yumurtan?n a??l?p ku? olmas? belli bir s?re?le ger?ekle?mektedir. Allah’?n k?inatta ge?erli olan bu kanununu, dinin baz? emirlerinde de g?rmek m?mk?nd?r. ??te y?ce Rabbimiz, Hak?m isminin gere?i olarak, alkoll? i?ki al??kanl???n? toplumdan s?k?p atmak i?in, tedri? yani yava? yava? men etme metodunu irade etmi?tir.
Zamana s?vmek ve felekten ?ikayet etmeyi yasaklayan bir hadis-i ?erif var m?d?r? Varsa bunun a??klamas? nas?ld?r?
Cahiliye devrinde her k?t?l??? zamana nispet eden bir grubun var oldu?una, onlar?n “Bizi ancak zaman ?ld?r?r” ?eklindeki s?zlerini nakleden ayet-i kerime i?aret etmektedir. Bu fikir, tarihte inkarc? cereyanlar aras?nda “Dehrilik” olarak yer alm??t?r. Bunlar?n ?slamiyetten sonra da tesirleri g?r?lm??t?r. ??te bu hadis-i ?eriflerde, zaman? ger?ek fail telakki ederek s?vmek yasaklanmaktad?r.
K?t?l?k yapmay? d???nmek mesuliyet gerektirir mi?
Bir kimse bir iyilik yapmaya niyetlenir de yapamazsa, Allah kendi kat?nda o kimse i?in tam bir iyilik sevab? yazar. E?er hem niyetlenir, hem de o iyili?i yaparsa on iyilik sevab? yazar ve bu sevab? yedi y?ze ve daha fazlas?na kadar ??kar?r. Ve e?er fenal?k yapmaya niyetlenir de sonra vazge?erse, Allah onun i?in tam bir iyilik sevab? yazar. E?er k?t? i?e hem niyetlenir, hem de onu yaparsa, Allah o kimse i?in bir g?nah yazar.
Yalan?n k????? olur mu ?
Adalet-i ?lahi, "Hak hakt?r; b?y???ne, k?????ne bak?lmaz!" diye h?kmediyor. Ve Adil-i Hakim, Zilzal suresinde Mah?er G?n?n? tasvir ederken, 'k???k ?eylerin b?y?kl???n? de bildiriyor: "O g?n, insanlar i?lerinin kendilerine g?sterilmesi i?in b?l?k b?l?k d?nerler. Kim zerre miskal iyilik yapm??sa onu g?r?r (kar??l??? verilir). Kim de zerre miskal k?t?l?k yapm??sa onu g?r?r (kar??l??? verilir)." (Zilzal Suresi: 7,8)
?slama g?re adam ?ld?rmenin h?km? nedir?
Rabbimiz, haks?z katile bu nazarla bakmakta ve ??yle buyurmaktad?r: "- Kim bir insan? (su?suz yere) ?ld?r?rse, sanki b?t?n insanlar? ?ld?rm?? gibidir. Kim de su?suz bir insan? ?l?mden kurtar?rsa, sanki b?t?n insanlar? ?l?mden kurtarm?? gibidir!"
Domuz eti ni?in haramd?r?
Bir ?eyin helal veya haram olmas?, Allah'?n emrine tabidir. Allah bir ?eye "helal" derse helal, "haram" derse haram olur. Yani din bir imtihand?r, insanlara yap?lan bir tekliftir.
Kur’an-? Kerim, dini alet ve istismar edenlere nas?l bir h?k?m getirmi?tir?
?slam, dinin bir ?ah?s veya z?mre taraf?ndan temsil edilip, insanlar? istedi?i y?ne ?evirmesine m?saade etmemi?tir. Nitekim, Kur’an-? Kerim, herkes gibi, h?k?mdarlar, emirler ve b?t?n n?fuz erbab?n?n hepsinin b?t?n i?lediklerinden sorumlu tutulaca?? ve herkesin hesab?n? bizzat Allah’a verece?i h?km?n? getirmi?tir.
Sakal b?rakman?n ve kesmenin h?km? nedir?
Sakal, Res?l-i Ekrem Efendimizin ehemmiyetli s?nnetlerinden biridir. Hi?bir ?lim farz oldu?unu ileri s?rmedi?i i?in, terkinde de farz?n terki gibi bir h?k?m verilmemi?tir.
Mezhep imamlar?n?n sakal hakk?ndaki g?r??leri nelerdir?
Bir devlet memuru izinli bulundu?u zamanlar (bir veya birka? ay) sakal b?rak?p sonra kesebilir mi?
Sakal b?rakmakta ve di?er s?nnetleri i?lemekte bir M?sl?man?n esas niyeti, Peygamberimize (a.s.m.) uymak ve onu taklit etmektir. M?'minin gayesi, m?mk?n oldu?u ?l??de s?nnet-i seniyyeye her y?n?yle uymakt?r.
Baz? kimseler istemedikleri halde bankaya para yat?rmak zorunda kal?yorlar. Kimi zaman muhafaza i?in, kimi zaman da ticar? mecburiyetlerden dolay? yat?r?lan bu paralara banka faiz tahakkuk ettiriyor, dolay?s?yla para sahibinin eline faiz de ge?mi? oluyor.
?sl?m ?limleri bu konuda iki g?r??e sahipler. Bir k?sm?, haram mal al?nmaz, al?nsa bile yenmez, diyorlar. Bunlara g?re haram? almaktansa denize, yahut ate?e atmak daha tehlikesizdir. Bilhassa z?hd ve takv? mesle?inde giden bu z?tlardan biri olan Fudayl Hazretleri, eline ge?en dirhemlerin haram oldu?unu anlay?nca ta?lar?n aras?na do?ru f?rlatm??, “Ben haram mal? elimle tutmak istemem." diyerek hi?bir suretle faydalanmaya l?y?k g?rmemi?tir.
Bira mayas? kullanmak c?iz mi?
Bira mayas? diye bilinen ?eyi, hel?l yiyecek ve i?eceklerde kullanmak c?izdir, haram de?ildir. Zira bu maya bulundu?u durumda, haram olacak nitelikte de?ildir.
Esrar, afyon gibi uyu?turucular hakk?nda din? h?k?m nedir? Haraml?k dereceleri i?ki gibi midir?
Sarho?luk veren uyu?turucular?n t?m? haramd?r. Ancak esrar, afyon gibileri daha ?iddetli haramd?r. Zira bunlar i?eni sadece sarho? etmekle kalm?yor, akl? yeteneklerini zedeliyor, ruh? dengesini bozuyor, normal insanl?ktan ??kar?p m?zmin ve fel?li hasta haline sokuyor.
Zararl? hayvan? ate?e atarak ?ld?rmek caiz midir?
Res?li Ekrem Efendimiz canl?lar? ate?e atmay? yasaklam??, ate?le azab?n ancak Allaha mahsus oldu?unu a??k?a bildirmi?tir. Hatta yak?lacak bir odun par?as?nda kar?nca gibi canl?lar varsa, bunu ate?ten uzak bir yerde iyice silkeleyip ?zerindeki kar?nca ve di?er canl?lar? yere d???rd?kten sonra ate?e atmak gerekti?ini ?mam-? Birgiv? Hazretleri eserinde hat?rlatm??t?r.
R??vet vermek ne zaman c?iz olur?
R??vet, tek kelime ile haramd?r. Allah r??vet verene de, alana da l?net etmi?tir. R??vet?ilikle i?ini yoluna koymay? ?det edinen insan, makbul insan de?ildir. Haramla ge?inmeyi esas alan kimse say?l?r.
Allah’?n bir ismi de Hak?m’dir. Yani yapt??? her i?i, hikmet ve faydalara g?re yarat?r. Nitekim insan?n b?y?y?p kemale ermesi, ?ekirde?in ye?erip a?a? olmas?, bir yumurtan?n a??l?p ku? olmas? belli bir s?re?le ger?ekle?mektedir. Allah’?n k?inatta ge?erli olan bu kanununu, dinin baz? emirlerinde de g?rmek m?mk?nd?r. ??te y?ce Rabbimiz, Hak?m isminin gere?i olarak, alkoll? i?ki al??kanl???n? toplumdan s?k?p atmak i?in, tedri? yani yava? yava? men etme metodunu irade etmi?tir.
Zamana s?vmek ve felekten ?ikayet etmeyi yasaklayan bir hadis-i ?erif var m?d?r? Varsa bunun a??klamas? nas?ld?r?
Cahiliye devrinde her k?t?l??? zamana nispet eden bir grubun var oldu?una, onlar?n “Bizi ancak zaman ?ld?r?r” ?eklindeki s?zlerini nakleden ayet-i kerime i?aret etmektedir. Bu fikir, tarihte inkarc? cereyanlar aras?nda “Dehrilik” olarak yer alm??t?r. Bunlar?n ?slamiyetten sonra da tesirleri g?r?lm??t?r. ??te bu hadis-i ?eriflerde, zaman? ger?ek fail telakki ederek s?vmek yasaklanmaktad?r.
K?t?l?k yapmay? d???nmek mesuliyet gerektirir mi?
Bir kimse bir iyilik yapmaya niyetlenir de yapamazsa, Allah kendi kat?nda o kimse i?in tam bir iyilik sevab? yazar. E?er hem niyetlenir, hem de o iyili?i yaparsa on iyilik sevab? yazar ve bu sevab? yedi y?ze ve daha fazlas?na kadar ??kar?r. Ve e?er fenal?k yapmaya niyetlenir de sonra vazge?erse, Allah onun i?in tam bir iyilik sevab? yazar. E?er k?t? i?e hem niyetlenir, hem de onu yaparsa, Allah o kimse i?in bir g?nah yazar.
Yalan?n k????? olur mu ?
Adalet-i ?lahi, "Hak hakt?r; b?y???ne, k?????ne bak?lmaz!" diye h?kmediyor. Ve Adil-i Hakim, Zilzal suresinde Mah?er G?n?n? tasvir ederken, 'k???k ?eylerin b?y?kl???n? de bildiriyor: "O g?n, insanlar i?lerinin kendilerine g?sterilmesi i?in b?l?k b?l?k d?nerler. Kim zerre miskal iyilik yapm??sa onu g?r?r (kar??l??? verilir). Kim de zerre miskal k?t?l?k yapm??sa onu g?r?r (kar??l??? verilir)." (Zilzal Suresi: 7,8)
?slama g?re adam ?ld?rmenin h?km? nedir?
Rabbimiz, haks?z katile bu nazarla bakmakta ve ??yle buyurmaktad?r: "- Kim bir insan? (su?suz yere) ?ld?r?rse, sanki b?t?n insanlar? ?ld?rm?? gibidir. Kim de su?suz bir insan? ?l?mden kurtar?rsa, sanki b?t?n insanlar? ?l?mden kurtarm?? gibidir!"
Domuz eti ni?in haramd?r?
Bir ?eyin helal veya haram olmas?, Allah'?n emrine tabidir. Allah bir ?eye "helal" derse helal, "haram" derse haram olur. Yani din bir imtihand?r, insanlara yap?lan bir tekliftir.
Kur’an-? Kerim, dini alet ve istismar edenlere nas?l bir h?k?m getirmi?tir?
?slam, dinin bir ?ah?s veya z?mre taraf?ndan temsil edilip, insanlar? istedi?i y?ne ?evirmesine m?saade etmemi?tir. Nitekim, Kur’an-? Kerim, herkes gibi, h?k?mdarlar, emirler ve b?t?n n?fuz erbab?n?n hepsinin b?t?n i?lediklerinden sorumlu tutulaca?? ve herkesin hesab?n? bizzat Allah’a verece?i h?km?n? getirmi?tir.
Sakal b?rakman?n ve kesmenin h?km? nedir?
Sakal, Res?l-i Ekrem Efendimizin ehemmiyetli s?nnetlerinden biridir. Hi?bir ?lim farz oldu?unu ileri s?rmedi?i i?in, terkinde de farz?n terki gibi bir h?k?m verilmemi?tir.
Mezhep imamlar?n?n sakal hakk?ndaki g?r??leri nelerdir?
Bir devlet memuru izinli bulundu?u zamanlar (bir veya birka? ay) sakal b?rak?p sonra kesebilir mi?
Sakal b?rakmakta ve di?er s?nnetleri i?lemekte bir M?sl?man?n esas niyeti, Peygamberimize (a.s.m.) uymak ve onu taklit etmektir. M?'minin gayesi, m?mk?n oldu?u ?l??de s?nnet-i seniyyeye her y?n?yle uymakt?r.
Baz? kimseler istemedikleri halde bankaya para yat?rmak zorunda kal?yorlar. Kimi zaman muhafaza i?in, kimi zaman da ticar? mecburiyetlerden dolay? yat?r?lan bu paralara banka faiz tahakkuk ettiriyor, dolay?s?yla para sahibinin eline faiz de ge?mi? oluyor.
?sl?m ?limleri bu konuda iki g?r??e sahipler. Bir k?sm?, haram mal al?nmaz, al?nsa bile yenmez, diyorlar. Bunlara g?re haram? almaktansa denize, yahut ate?e atmak daha tehlikesizdir. Bilhassa z?hd ve takv? mesle?inde giden bu z?tlardan biri olan Fudayl Hazretleri, eline ge?en dirhemlerin haram oldu?unu anlay?nca ta?lar?n aras?na do?ru f?rlatm??, “Ben haram mal? elimle tutmak istemem." diyerek hi?bir suretle faydalanmaya l?y?k g?rmemi?tir.
Bira mayas? kullanmak c?iz mi?
Bira mayas? diye bilinen ?eyi, hel?l yiyecek ve i?eceklerde kullanmak c?izdir, haram de?ildir. Zira bu maya bulundu?u durumda, haram olacak nitelikte de?ildir.
Esrar, afyon gibi uyu?turucular hakk?nda din? h?k?m nedir? Haraml?k dereceleri i?ki gibi midir?
Sarho?luk veren uyu?turucular?n t?m? haramd?r. Ancak esrar, afyon gibileri daha ?iddetli haramd?r. Zira bunlar i?eni sadece sarho? etmekle kalm?yor, akl? yeteneklerini zedeliyor, ruh? dengesini bozuyor, normal insanl?ktan ??kar?p m?zmin ve fel?li hasta haline sokuyor.
Zararl? hayvan? ate?e atarak ?ld?rmek caiz midir?
Res?li Ekrem Efendimiz canl?lar? ate?e atmay? yasaklam??, ate?le azab?n ancak Allaha mahsus oldu?unu a??k?a bildirmi?tir. Hatta yak?lacak bir odun par?as?nda kar?nca gibi canl?lar varsa, bunu ate?ten uzak bir yerde iyice silkeleyip ?zerindeki kar?nca ve di?er canl?lar? yere d???rd?kten sonra ate?e atmak gerekti?ini ?mam-? Birgiv? Hazretleri eserinde hat?rlatm??t?r.
R??vet vermek ne zaman c?iz olur?
R??vet, tek kelime ile haramd?r. Allah r??vet verene de, alana da l?net etmi?tir. R??vet?ilikle i?ini yoluna koymay? ?det edinen insan, makbul insan de?ildir. Haramla ge?inmeyi esas alan kimse say?l?r.