07-22-2008, Saat: 04:14 PM
SÜRÜCÜ TİPLERİ
Günlük hayatımızdaki en büyük stres kaynaklarından biri kuşkusuz yoğun trafikte otomobil kullanmaktır. Otomobil kullanırken sinirlenmek için trafik yoğunluğunun dışında da bir çok neden var. Bu nedenle de birçok sürücü patlamaya hazır bomba gibidir. Peki siz hangi sürücü tipine giriyorsunuz? Günlerden pazartesi, sabah saat sekiz ve hava yağmurlu.
Havanın yağmurlu olması önemli değil trafik akıyor. E6 karayolundan çıkıp direkt TEM oto yoluna bağlandıktan sonra biraz hız yapma imkanı doğuyor. Şehir içine ulaşmak
için oto yoldan çıkıldığında trafik birden sıkışıyor. Trafik kilometrelerce sıkışık ve sadece adım adım ilerliyor.
Bu size tanıdık geliyor mu? Tabii ki çok sık otomobil kullananlar "beklenmedik trafik sıkışıklığı'' stresini daha yoğun yaşıyor. Bu birçok stres faktörlerinden sadece birisi.
Durumlara nasıl tepki gösterdiğiniz nasıl bir sürücü tipi olduğunuzu gösteriyor. Okurlarımız için beş farklı sürücü karikatürü seçtik. Test için tam bin otomobil sürücüsüyle bir anket yapıldı. Bu ankette sürücülere "Kendinizi çok iyi bir sürücü olarak mı görüyorsunuz?'' diye direkt sorulmadı. Herşey tamamen piskolojik kurallarına uygun bir şekilde tespit edilmeye çalışıldı. Sürücüler verdikleri cevaplara göre sınıflandırıldı. Siz kendinizi bu tiplerden hangisine daha yakın görüyorsunuz?
"Dinamit gibiyim'' (yüzde 15´i). Bu tip trafikte kendine çok güveniyor, ancak var olan tüm tiplerin arasında en çabuk da onlar sinirleniyorlar. Önünde çok yavaş seyredenler, sürekli sürüş tarzına karışan yandaki yolcu veya park yerini çalan başka bir sürücü her an patlamasına neden olabiliyor.
"Dinamit gibiyim'' tipi trafik sıkışıklığını hiç sevmez. Bu
durumlarda bir tankla önündeki tüm otomobillerin üzerinden geçip yoluna devam etmek ister. Bu tipler, birilerini küfür
ederek, kornaya basarak, veya başkalarına el, kol hareketi
yaparak yumuşatmaya çalışırlar.
"Dinamit gibiyim'' tipi çoğunlukla BMW ve Opel kullanıyor.
Ford ve VW ona uygun bir marka değil. Kaza oranı sadece
ortalama ve kaza durumunda çoğunlukla o suçlu.
"Rahatlığa önem veren sürücü'' (yüzde 16) genelde
güçlü motora sahip otomobiller kullanır (çoğunlukla
Mercedes), ancak hıza önem vermez. Rahatlık ve güvenirlilik bu tipler için ön planda, yaşları 55´in üstündedir. Sahip olduğu tecrübe dışardan gelen provokasyonları yanıtsız bırakır ve kendini kesinlikle strese sokmaz. "Rahatlığa önem veren sürücü'' tipi hız sınırlarını sevmiyor.
"Aceleci'' (yüzde 11).
18 yaşına girer girmez babasından
doğum günü hediyesi olarak ehliyet ve genelde
yanına siyah renkli BMW 3 Serisi (E36 veya E30) veya
adı GTI´yla biten herhangi bir model alan "Aceleci'' tipi
genelde otomobilin içinde yaşamayı tercih eder. Günün birkaç saatini otomobilinin içinde geçiren ve genelde kısa mesafeli hedefsiz sürüşler gerçekleştiren bu tipler, katettikleri 100 km´nin 80 km´sinde stres içinde yolculuk yaparlar. Özellikle zaman baskısı ve kötü görüş onu rahatsız eder. Bunun dışında onu frenleyen her şeyi trafikten silmek ister.
"Aceleci''lerin yüzde 56´sı en az bir kez kaza yapmıştır. Bu
nedenle "Aceleci''ler kaza rekortmeni. Üç kazadan ikisinde
suçunu kabul ederler.
"Normal sürücü'' (yüzde 24) rahat otomobil kullanır ve genelde düşük motorlu ortalama otomobillere sahiptirler. Yılda katettiği kilometre sayısı ve otomobilinin içinde geçirdiği zaman ortalamanın altındadır. Normal sürücü zaman baskısı altında değildir ve genelde tecrübeli otomobil kullanır. Çok istina olarak sinirlenirler. "Normal sürücü'' trafiğin yoğunlaşmasını büyük bir tehlike olarak görür. "Aceleci'' tipi onu strese sokar (ve tam tersi).
"Tedirgin sürücü'' (yüzde 19) çoğu zaman diğer gruplar için en büyük stres faktörüdür. Trafik lambası yeşil yandığında üçe kadar sayıp çekik elfreniyle kalkmaya çalışır, ayrıca zaman zaman sağ ve sol sinyali karıştırır. "Tedirgin sürücü'' kendi kendini istemeden zor duruma düşürür.
"Tedirgin sürücü'' stresi gidermek için otomobili çok yavaş
kullanır. Veya otomobilini bırakıp otobüs veya trenle devam etmeyi tercih eder, ilk kar lapasını gördüğünde otomobili hemen garaja kitleyip ilk bahara kadar çıkarmaz. Diğer otomobil sürücülerine kesinlikle saldırgan davranmaz buna karşılık diğerlerinin de ona karşı tepki göstermemesini ister.
"Tedirgin sürücü'' tabii ki motor gücü düşük olan otomobiller kullanır. Bunlar çoğunlukla VW, Fransız veya Japon modelleridir. Tedirgin sürücülerinin yaş ortalaması 50 dir. Bu grupta kadınların oranı yüzde 61.
"Usta sürücü''lerin (yüzde 15) evi otoyoldur. Bu tip sürücüler genelde uzun mesafeli sürüşler gerçekleştirir ve
buz veya karlı zeminler onları yollarından alıkoyamaz.
"Usta sürücünün'' en büyük kabusu zaman baskısı ve
trafik sıkışıklığıdır. Bu nedenle zaman ve mesafeyi
herkesten daha iyi hesaplayıp yola çıkarlar.
Selektör yapan sürücülerden rahatsız olmayan "Usta
sürücü'' önünde olup bitenlere konsantre olur. Bu tip
sürücüler genelde orta sınıf otomobilleri tercih ederler ve
çok az kazaya karışırlar.
Peki siz hangi sürücü tipisiniz? Kendinizi bu tiplerden birinde görüyorsanız ve böyle bir tip olduğunuz için üzgünseniz paniğe gerek yok, çünkü her sürücü sürüş tarzını değiştirebilir. Öyle değil mi?
Otomobil sürücülerini en çok hangi trafik durumu etkiler?
Buzlu yol %72
Kötü görüş %52
Yolcuların karışması %41
Zaman baskısı %40
Park yerinin başkası tarafından kapılması %38
Bağrışan çocuklar %30
Arkada yol isteyen otomobiller %30
Başka sürücülerin hakaretleri %28
Park yeri aramak %23
Önde giden yavaş sürücüler %22
Beklenmeyen tıkanma %17
Uzun tünellerden geçiş %8
Stres ve otomobilin rengi
Soru: Otomobil kullanırken ne sıklıkta strese giriyorsunuz?
Yüzdeler "sıklıkla ve her zaman" cevaplarının oranını belirtiyor. En çok stresi siyah renkli otomobillerin sürücüleri yaşıyor, en azını beyaz otomobillerin sürücüleri. Sürpriz
bir şekilde mavi renk kırmızının önünde yer alıyor.
Siyah %36
Gümüş/gri %28
Mavi %28
Yeşil %24
Kırmızı %23
Beyaz %16
Havanın yağmurlu olması önemli değil trafik akıyor. E6 karayolundan çıkıp direkt TEM oto yoluna bağlandıktan sonra biraz hız yapma imkanı doğuyor. Şehir içine ulaşmak
için oto yoldan çıkıldığında trafik birden sıkışıyor. Trafik kilometrelerce sıkışık ve sadece adım adım ilerliyor.
Bu size tanıdık geliyor mu? Tabii ki çok sık otomobil kullananlar "beklenmedik trafik sıkışıklığı'' stresini daha yoğun yaşıyor. Bu birçok stres faktörlerinden sadece birisi.
Durumlara nasıl tepki gösterdiğiniz nasıl bir sürücü tipi olduğunuzu gösteriyor. Okurlarımız için beş farklı sürücü karikatürü seçtik. Test için tam bin otomobil sürücüsüyle bir anket yapıldı. Bu ankette sürücülere "Kendinizi çok iyi bir sürücü olarak mı görüyorsunuz?'' diye direkt sorulmadı. Herşey tamamen piskolojik kurallarına uygun bir şekilde tespit edilmeye çalışıldı. Sürücüler verdikleri cevaplara göre sınıflandırıldı. Siz kendinizi bu tiplerden hangisine daha yakın görüyorsunuz?
"Dinamit gibiyim'' (yüzde 15´i). Bu tip trafikte kendine çok güveniyor, ancak var olan tüm tiplerin arasında en çabuk da onlar sinirleniyorlar. Önünde çok yavaş seyredenler, sürekli sürüş tarzına karışan yandaki yolcu veya park yerini çalan başka bir sürücü her an patlamasına neden olabiliyor.
"Dinamit gibiyim'' tipi trafik sıkışıklığını hiç sevmez. Bu
durumlarda bir tankla önündeki tüm otomobillerin üzerinden geçip yoluna devam etmek ister. Bu tipler, birilerini küfür
ederek, kornaya basarak, veya başkalarına el, kol hareketi
yaparak yumuşatmaya çalışırlar.
"Dinamit gibiyim'' tipi çoğunlukla BMW ve Opel kullanıyor.
Ford ve VW ona uygun bir marka değil. Kaza oranı sadece
ortalama ve kaza durumunda çoğunlukla o suçlu.
"Rahatlığa önem veren sürücü'' (yüzde 16) genelde
güçlü motora sahip otomobiller kullanır (çoğunlukla
Mercedes), ancak hıza önem vermez. Rahatlık ve güvenirlilik bu tipler için ön planda, yaşları 55´in üstündedir. Sahip olduğu tecrübe dışardan gelen provokasyonları yanıtsız bırakır ve kendini kesinlikle strese sokmaz. "Rahatlığa önem veren sürücü'' tipi hız sınırlarını sevmiyor.
"Aceleci'' (yüzde 11).
18 yaşına girer girmez babasından
doğum günü hediyesi olarak ehliyet ve genelde
yanına siyah renkli BMW 3 Serisi (E36 veya E30) veya
adı GTI´yla biten herhangi bir model alan "Aceleci'' tipi
genelde otomobilin içinde yaşamayı tercih eder. Günün birkaç saatini otomobilinin içinde geçiren ve genelde kısa mesafeli hedefsiz sürüşler gerçekleştiren bu tipler, katettikleri 100 km´nin 80 km´sinde stres içinde yolculuk yaparlar. Özellikle zaman baskısı ve kötü görüş onu rahatsız eder. Bunun dışında onu frenleyen her şeyi trafikten silmek ister.
"Aceleci''lerin yüzde 56´sı en az bir kez kaza yapmıştır. Bu
nedenle "Aceleci''ler kaza rekortmeni. Üç kazadan ikisinde
suçunu kabul ederler.
"Normal sürücü'' (yüzde 24) rahat otomobil kullanır ve genelde düşük motorlu ortalama otomobillere sahiptirler. Yılda katettiği kilometre sayısı ve otomobilinin içinde geçirdiği zaman ortalamanın altındadır. Normal sürücü zaman baskısı altında değildir ve genelde tecrübeli otomobil kullanır. Çok istina olarak sinirlenirler. "Normal sürücü'' trafiğin yoğunlaşmasını büyük bir tehlike olarak görür. "Aceleci'' tipi onu strese sokar (ve tam tersi).
"Tedirgin sürücü'' (yüzde 19) çoğu zaman diğer gruplar için en büyük stres faktörüdür. Trafik lambası yeşil yandığında üçe kadar sayıp çekik elfreniyle kalkmaya çalışır, ayrıca zaman zaman sağ ve sol sinyali karıştırır. "Tedirgin sürücü'' kendi kendini istemeden zor duruma düşürür.
"Tedirgin sürücü'' stresi gidermek için otomobili çok yavaş
kullanır. Veya otomobilini bırakıp otobüs veya trenle devam etmeyi tercih eder, ilk kar lapasını gördüğünde otomobili hemen garaja kitleyip ilk bahara kadar çıkarmaz. Diğer otomobil sürücülerine kesinlikle saldırgan davranmaz buna karşılık diğerlerinin de ona karşı tepki göstermemesini ister.
"Tedirgin sürücü'' tabii ki motor gücü düşük olan otomobiller kullanır. Bunlar çoğunlukla VW, Fransız veya Japon modelleridir. Tedirgin sürücülerinin yaş ortalaması 50 dir. Bu grupta kadınların oranı yüzde 61.
"Usta sürücü''lerin (yüzde 15) evi otoyoldur. Bu tip sürücüler genelde uzun mesafeli sürüşler gerçekleştirir ve
buz veya karlı zeminler onları yollarından alıkoyamaz.
"Usta sürücünün'' en büyük kabusu zaman baskısı ve
trafik sıkışıklığıdır. Bu nedenle zaman ve mesafeyi
herkesten daha iyi hesaplayıp yola çıkarlar.
Selektör yapan sürücülerden rahatsız olmayan "Usta
sürücü'' önünde olup bitenlere konsantre olur. Bu tip
sürücüler genelde orta sınıf otomobilleri tercih ederler ve
çok az kazaya karışırlar.
Peki siz hangi sürücü tipisiniz? Kendinizi bu tiplerden birinde görüyorsanız ve böyle bir tip olduğunuz için üzgünseniz paniğe gerek yok, çünkü her sürücü sürüş tarzını değiştirebilir. Öyle değil mi?
Otomobil sürücülerini en çok hangi trafik durumu etkiler?
Buzlu yol %72
Kötü görüş %52
Yolcuların karışması %41
Zaman baskısı %40
Park yerinin başkası tarafından kapılması %38
Bağrışan çocuklar %30
Arkada yol isteyen otomobiller %30
Başka sürücülerin hakaretleri %28
Park yeri aramak %23
Önde giden yavaş sürücüler %22
Beklenmeyen tıkanma %17
Uzun tünellerden geçiş %8
Stres ve otomobilin rengi
Soru: Otomobil kullanırken ne sıklıkta strese giriyorsunuz?
Yüzdeler "sıklıkla ve her zaman" cevaplarının oranını belirtiyor. En çok stresi siyah renkli otomobillerin sürücüleri yaşıyor, en azını beyaz otomobillerin sürücüleri. Sürpriz
bir şekilde mavi renk kırmızının önünde yer alıyor.
Siyah %36
Gümüş/gri %28
Mavi %28
Yeşil %24
Kırmızı %23
Beyaz %16