10-15-2006, Saat: 10:39 PM
Amerikan Terrafugia ?irketi taraf?ndan geli?tirilen ’Transition’ isimli hem karada hem havada gidebilen ara?, gerekli t?m ?artlar? yerine getirerek 2009 y?l?ndan itibaren piyasadaki yerini alacak.
Ki?isel hava ta??t? olarak s?n?fland?r?lan Transition, 150 bin dolar civar?nda fiyat?yla, kara ve hava ula??m?n? birle?tirerek yeni bir d?nemi ba?lat?yor.
20’nci ve i?inde bulundu?umuz 21’inci y?zy?l?n en ?ok tercih edilen ula??m arac? olan otomobiller, ?ok yak?n zamanda sadece karayollar?nda de?il ayn? zamanda havada da ilerlemeye ba?layacak. Y?llard?r Hollywood’un bilim-kurgu filmlerinde g?rmeye al??t???m?z u?an otomobillerin ?nc?s? 2009 y?l?nda yollara ??kmaya haz?rlan?yor. Hem otomobil hem de u?ak olarak kullan?labilen ’Transition’ isimli konsept, s?rad??? tasar?m? ve geli?mi? teknolojisiyle ki?isel ula??m? ?ok daha kolay ve h?zl? bir hale getirmeyi hedefliyor.
HAVADA 220 K?LOMETRE HIZ
Amerikan Terrafugia firmas? taraf?ndan geli?tirilen bu ara?, karayollar?nda ilerleyebilmek i?in b?t?n kriterleri kar??l?yor. U?ak modunda 8 metre 22 santimetrelik kanat a??kl???na sahip olan Transition, kanatlar?n? katlay?p ?ehir i?inde normal bir otomobil gibi kullan?labiliyor. En yak?n hava alan?na giderek, yanlara katlanm?? durumdaki kanatlar?n? a??p kalk?? yapabiliyor. Havada saatte maksimum 220 kilometre h?zla gidebilen ara? tam dolu depo ile 800 kilometre yol yapabiliyor. 195 kilogram ta??ma kapasitesine sahip olan ara?, g?nde 100 kilometreden fazla yol yapan ki?iler i?in tasarlanm??.
100 K?LOMETREDE 8 L?TRE
Ula?mak istenilen yere var?ld?ktan sonra u?ak modundaki arac? otomobil moduna sokup kanatlar?n? katlad?ktan sonra ?ehir i?indeki yollarda yolculu?a devam etmek m?mk?n. B?ylece gidilen yerde ula??m i?in ara? kiralamaya gerek kalm?yor. D???k yak?t t?ketimine de sahip olan ara? hem u?ak hem de otomobil konumundayken 100 kilometrede 8 litrelik ortalama yak?t t?ketimine sahip. Otoyol kullan?mlar?nda da standart bir otomobilden hi?bir fark? bulunmayan ara? havaland???nda hafif spor bir u?a??n ?zelliklerini sergiliyor. Kompakt boyutlardaki Transition’? bir evin garaj?na park edebilmek m?mk?n.
EN MANTIKLI KONSEPT
Transition ?ok ama?l? kullan?labilen bir ara?. U?abilmesinin yan? s?ra di?er otomobiller gibi sokaklarda rahatl?kla dola?abilmesi de onu farkl? k?l?yor. Bu ara? temelde i? adamlar?n?n ula??mla kaybettikleri zaman? en aza indirmek amac? ile tasarlanm??. Bir?ok m?hendis taraf?ndan bug?ne kadar haz?rlanan en do?ru d?r?st u?an otomobil konsepti olarak tan?mlanan bu ara? hem otomobil hem de u?ak pazarlar?ndan k???k de olsa pay kapmay? hedefliyor. Havaliman?na gidip g?ky?z?ne y?kselmek ve belirlenen noktaya indikten sonra, gidilmek istenen mekana ara?tan inmeden karayoluyla ula?mak. Bunlar?n hepsini tek bir ara?la yapmak ger?ekten s?ra d??? bir deneyim ve zamandan kazan? sa?l?yor. ?zellikle 160 ile 800 kilometre mesafeler aras?nda s?rekli seyahat eden ki?iler i?in tasarlanan bu konsept en mant?kl? ula??m se?ene?i olarak g?r?n?yor. 2008 y?l?nda ?retime ba?lanmas? planlanan bu arac?n teslimi ise 2009 y?l?n? bulacak.
Bir d??meye basarak kanatlar? a??l?yor
Ara? u?ak modunda iken, havalanabilmek i?in gerekli t?m sistemler devreye giriyor. Hafif spor bir u?a??n ?zelliklerini sunan Transition, kolay kullan?ma sahip. Ara? ayn? zamanda, bir otomobilde bulunan t?m standart g?venlik donan?mlar?n? sunuyor. ?n ve arkaya yerle?tirilen tamponlar 2.5 kilometre h?za kadar dayan?kl?. Ayr?ca arac?n ?n ve arkas?nda, ?arp??ma an?nda olu?an enerjiyi absorbe eden bir d?zenek de bulunuyor. Yolcu g?venlik kafesi sa?lam bir yap?ya sahip. Ara?taki yolcu ve s?r?c? i?in hava yast?klar? da bulunuyor. Katlanabilen kanatlar? sayesinde u?aktan, ?ehir i?inde yol alabilen bir otomobil haline d?n??en Transition, ara? modundayken bir SUV ara? kadar yer kapl?yor. Bu da arac?n ne kadar kompakt bir yap?da oldu?unun en b?y?k kan?t?.
Bir d??me ile kanatlar?n? a?arak u?ak moduna ge?en ara?, metal tavanl? coupe-cabrio otomobillerde oldu?u gibi belli bir h?zla giderken de bu i?lemi ger?ekle?tirebiliyor. U?ak modunda kanatlar?n a??lmas?ndan sonra motorun ?retti?i g??, tekerleklerden al?narak yolcu kabininin arkas?ndaki pervaneye aktar?l?yor. ?ehir i?inde otomobil konumundayken, s?r?c? ehliyeti ile kullan?labilen ara?la u?ak modundayken kalk?? yapabilmek i?in pilot lisans?na sahip olmak gerekiyor. Arac?n oturma d?zeni ise iki ki?ilik spor otomobillerde oldu?u gibi yan yana tasarlanm??.
457 metrelik pist gerekiyor
Arac?n i?inde, havac?l?k i?in gereken haberle?me sistemlerinin yan? s?ra geli?mi? bir m?zik sistemi de bulunacak. Standart olarak GPS yer belirleme sistemini kullacak olan ara?, elektronik a??rl?k ve denge hesaplay?c?s? sayesinde de pilota kullan?m s?ras?nda kolayl?k sa?l?yor. ?? mekanda sunulan bacak mesafesi, bir SUV ile e?de?erde. R?zgars?z bir havada u?arken 190 km/s h?z ile 800 kilometrelik bir menzil sunan Transition, daha d???k h?zlarda 1200 kilometrelik menzile dahi ula?abiliyor. Ara? kalk?? yapabilmek i?in ise 457 metre uzunlu?unda bir piste ihtiya? duyuyor. 600 kilogram a??rl???ndaki ara?, 100 beygir g?c?ndeki motor ile hareket ediyor. Transition, en az bin 66 metre y?kseklikte u?arken; y?ksek irtifas? ise 3 bin 657 metre olarak veriliyor.
H?RR?YET
Ki?isel hava ta??t? olarak s?n?fland?r?lan Transition, 150 bin dolar civar?nda fiyat?yla, kara ve hava ula??m?n? birle?tirerek yeni bir d?nemi ba?lat?yor.
20’nci ve i?inde bulundu?umuz 21’inci y?zy?l?n en ?ok tercih edilen ula??m arac? olan otomobiller, ?ok yak?n zamanda sadece karayollar?nda de?il ayn? zamanda havada da ilerlemeye ba?layacak. Y?llard?r Hollywood’un bilim-kurgu filmlerinde g?rmeye al??t???m?z u?an otomobillerin ?nc?s? 2009 y?l?nda yollara ??kmaya haz?rlan?yor. Hem otomobil hem de u?ak olarak kullan?labilen ’Transition’ isimli konsept, s?rad??? tasar?m? ve geli?mi? teknolojisiyle ki?isel ula??m? ?ok daha kolay ve h?zl? bir hale getirmeyi hedefliyor.
HAVADA 220 K?LOMETRE HIZ
Amerikan Terrafugia firmas? taraf?ndan geli?tirilen bu ara?, karayollar?nda ilerleyebilmek i?in b?t?n kriterleri kar??l?yor. U?ak modunda 8 metre 22 santimetrelik kanat a??kl???na sahip olan Transition, kanatlar?n? katlay?p ?ehir i?inde normal bir otomobil gibi kullan?labiliyor. En yak?n hava alan?na giderek, yanlara katlanm?? durumdaki kanatlar?n? a??p kalk?? yapabiliyor. Havada saatte maksimum 220 kilometre h?zla gidebilen ara? tam dolu depo ile 800 kilometre yol yapabiliyor. 195 kilogram ta??ma kapasitesine sahip olan ara?, g?nde 100 kilometreden fazla yol yapan ki?iler i?in tasarlanm??.
100 K?LOMETREDE 8 L?TRE
Ula?mak istenilen yere var?ld?ktan sonra u?ak modundaki arac? otomobil moduna sokup kanatlar?n? katlad?ktan sonra ?ehir i?indeki yollarda yolculu?a devam etmek m?mk?n. B?ylece gidilen yerde ula??m i?in ara? kiralamaya gerek kalm?yor. D???k yak?t t?ketimine de sahip olan ara? hem u?ak hem de otomobil konumundayken 100 kilometrede 8 litrelik ortalama yak?t t?ketimine sahip. Otoyol kullan?mlar?nda da standart bir otomobilden hi?bir fark? bulunmayan ara? havaland???nda hafif spor bir u?a??n ?zelliklerini sergiliyor. Kompakt boyutlardaki Transition’? bir evin garaj?na park edebilmek m?mk?n.
EN MANTIKLI KONSEPT
Transition ?ok ama?l? kullan?labilen bir ara?. U?abilmesinin yan? s?ra di?er otomobiller gibi sokaklarda rahatl?kla dola?abilmesi de onu farkl? k?l?yor. Bu ara? temelde i? adamlar?n?n ula??mla kaybettikleri zaman? en aza indirmek amac? ile tasarlanm??. Bir?ok m?hendis taraf?ndan bug?ne kadar haz?rlanan en do?ru d?r?st u?an otomobil konsepti olarak tan?mlanan bu ara? hem otomobil hem de u?ak pazarlar?ndan k???k de olsa pay kapmay? hedefliyor. Havaliman?na gidip g?ky?z?ne y?kselmek ve belirlenen noktaya indikten sonra, gidilmek istenen mekana ara?tan inmeden karayoluyla ula?mak. Bunlar?n hepsini tek bir ara?la yapmak ger?ekten s?ra d??? bir deneyim ve zamandan kazan? sa?l?yor. ?zellikle 160 ile 800 kilometre mesafeler aras?nda s?rekli seyahat eden ki?iler i?in tasarlanan bu konsept en mant?kl? ula??m se?ene?i olarak g?r?n?yor. 2008 y?l?nda ?retime ba?lanmas? planlanan bu arac?n teslimi ise 2009 y?l?n? bulacak.
Bir d??meye basarak kanatlar? a??l?yor
Ara? u?ak modunda iken, havalanabilmek i?in gerekli t?m sistemler devreye giriyor. Hafif spor bir u?a??n ?zelliklerini sunan Transition, kolay kullan?ma sahip. Ara? ayn? zamanda, bir otomobilde bulunan t?m standart g?venlik donan?mlar?n? sunuyor. ?n ve arkaya yerle?tirilen tamponlar 2.5 kilometre h?za kadar dayan?kl?. Ayr?ca arac?n ?n ve arkas?nda, ?arp??ma an?nda olu?an enerjiyi absorbe eden bir d?zenek de bulunuyor. Yolcu g?venlik kafesi sa?lam bir yap?ya sahip. Ara?taki yolcu ve s?r?c? i?in hava yast?klar? da bulunuyor. Katlanabilen kanatlar? sayesinde u?aktan, ?ehir i?inde yol alabilen bir otomobil haline d?n??en Transition, ara? modundayken bir SUV ara? kadar yer kapl?yor. Bu da arac?n ne kadar kompakt bir yap?da oldu?unun en b?y?k kan?t?.
Bir d??me ile kanatlar?n? a?arak u?ak moduna ge?en ara?, metal tavanl? coupe-cabrio otomobillerde oldu?u gibi belli bir h?zla giderken de bu i?lemi ger?ekle?tirebiliyor. U?ak modunda kanatlar?n a??lmas?ndan sonra motorun ?retti?i g??, tekerleklerden al?narak yolcu kabininin arkas?ndaki pervaneye aktar?l?yor. ?ehir i?inde otomobil konumundayken, s?r?c? ehliyeti ile kullan?labilen ara?la u?ak modundayken kalk?? yapabilmek i?in pilot lisans?na sahip olmak gerekiyor. Arac?n oturma d?zeni ise iki ki?ilik spor otomobillerde oldu?u gibi yan yana tasarlanm??.
457 metrelik pist gerekiyor
Arac?n i?inde, havac?l?k i?in gereken haberle?me sistemlerinin yan? s?ra geli?mi? bir m?zik sistemi de bulunacak. Standart olarak GPS yer belirleme sistemini kullacak olan ara?, elektronik a??rl?k ve denge hesaplay?c?s? sayesinde de pilota kullan?m s?ras?nda kolayl?k sa?l?yor. ?? mekanda sunulan bacak mesafesi, bir SUV ile e?de?erde. R?zgars?z bir havada u?arken 190 km/s h?z ile 800 kilometrelik bir menzil sunan Transition, daha d???k h?zlarda 1200 kilometrelik menzile dahi ula?abiliyor. Ara? kalk?? yapabilmek i?in ise 457 metre uzunlu?unda bir piste ihtiya? duyuyor. 600 kilogram a??rl???ndaki ara?, 100 beygir g?c?ndeki motor ile hareket ediyor. Transition, en az bin 66 metre y?kseklikte u?arken; y?ksek irtifas? ise 3 bin 657 metre olarak veriliyor.
H?RR?YET