06-27-2009, Saat: 04:51 PM
Renklerden Nasıl Etkileniriz?
Renklerin insan davranışını ve psikolojisini önemli ölçüde etkilediği bugün kesinleşmiştir. Kanada'da bir okulda yapılan deneyde, odaların renk ve ışık düzenlerinin değiştirilmesi ile bazı öğrencilerin zeka düzeylerinin ve disiplin sorunlarının olumlu biçimde etkilendiği tespit edilmiştir. Ancak insan gözünün ışık ve rengi algılayan ağ tabakasının görme sinirleri vasıtasıyla bunu beyne ilettikten sonra beyinde nasıl fizyolojik etkiler yarattığını renkbilimciler henüz açıklayamıyor.
Aslında gözümüze gelen görüntü iki çeşit görme hücresi aracılığı ile taranır. Silindir veya çomak şeklinde olanlar ışığı, koni şeklinde olanlar ise rengi algılar. Gözümüzde 7 milyon konik ve 100 milyon kadar silindirik hücre vardır.
Renge duyarlı konik hücreler ağ tabakasının ortasında, ışığa duyarlı silindirik hücreler ise kenarında daha yoğundur. Bu nedenle gece gökyüzünde gözümüzün kenarından gördüğümüz bir yıldızı, ona doğrudan bakınca göremeyiz. Çünkü burada ışığa hassas silindirik hücreler daha az olduğundan görüntü kaybolur. Aynı şekilde gözümüzün kenarıyla baktığımız şekillerde renkler kaybolur.
Yapılan deneylerde, pembe renge bakan kişilerin rahatladıkları, kırmızı, turuncu ve sarı gibi sıcak renklere bakanlarda tansiyonun yükseldiği, nabzın ve solunumun hızlandığı, terlemenin çoğaldığı, mavi rengin ise tam tersi etki yarattığı belirlenmiştir.
Araştırmalar insanların en çok mavi rengi sevdiklerini, bunu kırmızı ve yeşilin takip ettiğini göstermektedir. Erkekler yeşil, deniz mavisi, turuncu ve koyu mor renkleri tercih ederken, kadınlar firuze yeşili, açık mavi, pembe gibi açık-uçuk renkleri, çocuklar ise mavi, kırmızı, yeşil, sarı ve turuncu gibi canlı renkleri daha çok sevmektedirler.
Bir binada sarı renge boyanmış bir tavan, odayı daha yüksek, sarı renkli duvarlar ise daha geniş gösterir. Kliniklerin sıcak renklere boyanması, beyaz rengin hastalarda yarattığı hüzün duygusunu azaltır. Ayaküstü hazır yiyecek satan dükkanların duvarları iştah açtıran portakal rengine boyanırken yarış arabalarında kırmızı veya turuncu-sarı renkler tercih edilir. Aslında bir renk olmayan, daha doğrusu renksizlik olan siyah da makam araçlarının klasik rengidir.
Kırmızı renk kan rengidir, asırlar boyu tehlikenin ve tahribatın simgesi olmuştur. Trafik ışıklarında 'dur' sinyali olarak kullanılmasının nedeni de budur. Ameliyathanelerde, bulaşan kan rengini belli etmeyeceği için mantıken kırmızı giysi kullanılması gerekirken, teskin edici mavi ve yeşil renkler tercih edilir.
Kahverengi
Cansas Üniversitesi sanat müzesinde bir araştırma için halının altını elektronik bir sistemle donatmışlar, duvar rengini beyaz ve kahverengi olarak değişebilir yapmışlar. Arka fon beyaz kullanıldığında, insanlar müzede yavaş hareket etmiş, daha uzun süre kalıp, daha fazla alanda dolaşmışlar. Arka fon kahverengiye döndüğünde ise, insanlar müzede çok daha hızlı hareket edip, daha az alanda dolaşmış ve müzeyi çok daha kısa sürede terketmişler. O yüzden dünyadaki fast-food restorantların hepsinin sandalyeleri ve masaları Kahverengi, duvar boyaları ise kahverengi-şampanya-pembe karışımıdır. Hiç bir fast-foodcunun duvarını beyaz göremezsiniz.
Londra'daki Mc Donalds'tan, Amerika'dakine kadar duvar resimlerinin hep kahverengi olduğunu görürsünüz. "Çabuk yiyin! Çabuk gidin!"
Büronuzda kahverengi mobilyalar kullanmayın! (Çalışanlar uzun kalsın istiyorsanız). Kahverengi aynı zamanda teklifsiz, rahat bir renk olarak kabul edilir. Gazetecilere tavsiye edilecek bir renktir. Karşınızdakinin kendisini resmiyetten uzak daha rahat hissetmesini ve açılmasını sağlar. Örneğin tüm ünlüleri rahatlıkla konuşturmasıyla tanınan, ünlü televizyoncu Larry King, televizyonda her seferinde kahverengi kravatlar ve ceketler giyer.
40'lı yıllardan bu yana Avustralya'da kahverengi üç parça takım elbise üretilmiyor. Batılılar, "You blend in people" diyorlar. Kahverengi toprak rengidir ve diğer insanların arasında kaybolup gidersiniz. İş görüşmelerinde, profesyonel toplantılarda sakın kahverengi giymeyin.
KAHVERENGİ:YOÄžUNLAŞMA,TELEPATİ,BÜYÜ,ŞÜPHE,HAYVANLA R
Genel anlamda:Kahverengi ,yeryüzü,toprak ve bir anlamda da dünyanın
bereketliliğini temsil eder.Ev hayvanları,hayvanlarlada
bağlantılıdırlar.Kayıp eşyaların büyü yolu ile bulunmasında,telepati
ve tanıdıkların korunmasını temsil eder.Negatif anlamda
kararsızlık,şüphe,enerji emmeye kadar anlamlar ifade edebilir.
Kişilik:Kahverengi insanlar tanıdıklarına çok bağlıdırlar ve onları
korumaya çalışırlar.Ev hayvanlarını sever ve bakarlar.Telepati
özellikleri var- dır.Koyu kahverengi kişiliklerde aşırı şüphe ve her
konuda kararsızlık görülür ve genelde eneji tüketirler.
Kırmızı
Kırmızı iştahı açar. O yüzden dünyadaki gıda firmalarının hepsinin logosunun kırmızı olduğunu hayretle farkedeceksiniz; Coca Cola, Pizza Hut, TGI Frıday's, Mc Donald's, Ülker, Burger King, Lay's,... bu listeyi binlere çıkarabilirsiniz.
Kırmızı tansiyonu yükseltir ve kan akışını hızlandırır. O yüzden gençliğe hitap ürünler de logo ve ürünlerinde kırmızıyı tercih ederler. Levi's, Le coq Sportif, The Little Big, Nike, Puma sizin ve sizin ekleyeceğiniz yüzlercesi. Spor arabalarda da ateş, adrenalin gençlik simgesi kırmızı tercih edilir.
Ford erkekler için ürettiği Mustang'i, içinde sarı tonlar olan bir kırmızıyla satarken, kadınların tercih ettiği Probe'ta mavi ton kullandığı bir kırmızıyı kullanıyor. Çünkü kendine süveter alan kadınların en az yarısının maviyi tercih ettiği biliniyor.
İnsanlar kırmızı fonlu mekânlarda zaman kavramını kaybetmeye başlıyorlar ve uykusuzluk yaratabiliyor. Bu yüzden tüm gece kulübü, bar türü yerlerde kırmızı fonlar kullanılır. Zamanı unutun! İştahınız açılsın daha çok için! Uykusuz kalın!
Kırmızı doğa içinde en dikkat çekici renklerden birisi olmasına rağmen, yakından kolaylıkla farkedilebilirken, uzaktan daha zor ayırdedilmektedir. O yüzden batıda gökdelenlerin ve yüksek noktaların üzerindeki uçaklar için konulan uyarı ışıkları maviye çevirmişken bu bilgiden yoksun biz, hala ısrarla kırmızı işaret ışıkları kullanmaktayız. Oysa kırmızı uzaktan dikkati çekmez.
Polis otolarının üzerindeki ışıkların yarısı mavi, yarısı kırmızıdır. Bunun nedeni de lambanın kırmızı sayesinde yakından, mavi sayesinde de uzaktan farkedilebilmesidir.
KIRMIZI :SAÄžLIK,KUVVET,DİNÇLİK,PASAKLI KIZÜALİTE,TEHLİKE
Genel anlamda:Sağlığı muhafaza etme,güç,fiziksel
enerji,dinçlik,tutku,şehvet,tehlike ve cesareti temsil
eder.Ateş elementinin rengidir.Kanla,dola- yısı ile hayat ve
ölümle ,doğumla ,volkanlar ve yoğun duygularla bağlantılıdır. İlkel
kabilelerdekırmızı kutsal varlıklarla ve en üst sosyal sınıflarla
bağlantılı kutsal renkti
Kişilik:Kırmızı insanlar çok aktif,dinamik ve hayati enerji taşıyan
kişilerdir.Fiziksel anlamda dinç ve kuvvetlidirler,sağlıklarını
kolay kaybetmez- ler.Meydan okunmayı sever ve hayatı hızlı
yaşarlar,tutkulu ve cesurdurlar .Duy- gularını yansıtırlar ve irade
güçü gösterirler ancak aynı zamanda hiper aktivite kızgınlık ve öfke
taşırlar.
Yeşil
Kasaplar, dükkânlarında kırmızıyı kullanırken, yeşili hiç kullanmazlar. Yeşil vejeteryanlığı temsil eder. Yeşil belki de doğanın kendisidir. Yeşil güven verir. O yüzden bankaların logolarında en çok tercih ettikleri iki renkten birisidir. Yatak odası için de rahatlatıcı bir renktir. Yaratıcılığı körükler.
Batıda büyük otellerin mutfaklarında, duvar renginin ahçıların yaratıcılığını artırmak için yeşile boyanmaktadır. Hastaneler de logo ve iç dizaynlarında yeşili tercih ederler. Çünkü rahatlatıcı ve sakinleştiricidir. Tabiatı en çok hatırlatan renktir. Yeşil alanlarda insanların daha az mide ağrısı çektikleri tespit edilmiş. Sakız paketlerinde ve sebze satılan yerlerde de yeşil en tercih edilen renktir.
Renklerin gözdeki kimi sinir hücrelerini kısa süreli öldürdüğünü gözlemişler.(Burada öldürmeden kastedilen yok etme değil, kısa süreli devre dışı bırakma). Renkler, bakıldığında bu iki tür hücreden birini öldürüyorlar. Kimi renklerin ise bu iki tür hücreyi birden öldürdüğü görülmüş. Yeşil bunlardan bir tanesi. Yeşil uzun süreli bakıldığında gözdeki iki hücreyi birden öldürüyor ve başka tarafa baktığınızda diğer renkleri algılama şansınız yok oluyor. O yüzden yeşil rengin araba göstergelerinde pek kullanılması tavsiye edilmez.(VW Polo, Renault Broadway yeşil göstergelere birer örnek olabilir.) Gece göstergeye baktıktan hemen sonra gözünüzü yola çevirdiğinizde kısa bir süre farklı renkleri algılayamazsınız. Karşıdan gelen farların geçtikten sonra bir süre görmeyle ilgili zorluk çekmemiz de buna bağlanabilir. Bir bilimsel araştırmaya göre insan gözünün mavi ile yeşile uzun süre bakamadığı sonucu ortaya çıkmıştır.
YEŞİL ARA,ŞANS,HIRS,TUTKU,KISKANÇLIK,BÜYÜME Genel anlamdaarayı
şansı,finansal alanda başarı,bereketliliği,hasadı ve iş birliğini
temsil eder.Yeşil toprak elementinin rengidir ve gezegenimizin
bereket ve verimliliğinin yanısıra hayatın kendisini temsil eder.
Kişilikengeli ve oturmuş,tabiatla barışık ve bağlantılı bir
kişiliği temsil eder.İş ortamlarında grup çalışmalarına
yatkındırlar,hırslıdırlar ve parasal anlamda şansları
yüksektir.Hayırsever ve iyileştirme gücüne sahiptirler. Biraz
kıskançtırlar.Koyu yeşil kişilikler uyumsuzluk,aşırı kıskançlık ve
aşırı tutku gösterebilirler.
SİYAH (BLACK)
Siyah, gücü ve tutkuyu temsil eder. Hırsın da bir ifadesidir. İş görüşmelerinde sorarlar: "Şirketimiz işe başladığınızda size bir araba verecek, ne rengi tercih edersiniz?" 'Siyah' cevabını verirseniz şirket hırslı yükselmeyi isteyen bir eleman geliyor diye düşünür.
Bizde ve batıda siyah matemi simgelerken, Japonya'da mutluluğun simgesidir. Fonda kullanıldığında karamsarlığı çağrıştırır. Işığı yok eder. Siyah konsantrasyonu en çok getiren renktir. Einstein konsantre olabilmek için perdeleri siyah, gün ışığı olmayan bir odaya girer ve öyle düşünürmüş.
SİYAH:KARŞI DURMA,İNKAR,YOK ETME
Genel anlamda:Evren ve uzay boşluğunu temsil eder,siyah renklerin
yok- luğudur.Bazı kültürlerde bilgeliği temsil eder.Siyah şeytani
bir renk değildir. Negatif anlamda şaşkınlık,karışıklık,üzüntü,kayıp
ve yas tutma anlamları taşıyabilir.
Kişilik:Siyah insanlar olayları kendi süzgeçlerinden geçirip
değerlendirir- ler ve sistemlere uymayan şeylere karşı büyük direnç
gösterirler.Bu sessiz bir karşı koymadır,büyük reaksiyonlardan önce
gizli inatçılık güderler.İnandıkları şeyler için sonuna kadar
uğraşır ve asla yılmazlar,ancak ifadelerinde hep bir parça
yakınma,hüzünlenme ve hayıflanma saklıdır.
Mavi
Sigmund Freud Maviyi okyanussal, sakin diye niteler. Faber Birren ise tansiyonu düşürdüğünü söyler. Araplar ise mavi taşların, firuzenin kanın akışını yavaşlattığına inanırlar. Nazar boncuğu o yüzden mavi taşlıdır. Sakinleştirici bir renktir, Batı'da bu sakinleştirici etkisi yüzünden intiharları azaltmak için köprü korkuluklarını maviye boyarlar.
Amerika'da bir ilkokulun duvarlarını beyaz ve portakal renginden, maviye çevirmişler, çocukların notlarının yükseldiğini ve yaramazlıklarının azaldığını tespit etmişler. Mavi ve özelikle lacivert kozmik bir renk olarak kabul edilir; sonsuzluğu, otoriteyi ve verimliliği çağrıştırır. O yüzden dünyadaki firmaların yarısından fazlası logolarında maviyi kullanırlar.
Hilton, amblemini sonradan lâciverde çevirirken, insanların kafasında daha büyük bir kuruluş imajı oluşturacağını biliyordu. Aynı şekilde Bili Clinton Büyük Jüri'ye ifade vermesinden önce mavi kravat takarak daha inandırıcı olacağı yönünde danışmanlarınca uyarılmıştır.
Bankaların logolarında ve imaj oluşturmada en çok kullandıkları iki renk mavi ve yeşildir. Maviyle büyüklüklerini, yeşille güvenilirliklerini vurgularlar. Yeşil ve mavi sağlamlığın habercisidir.
Mavi, yeme içgüdüsünü azaltan bir renk. O yüzden bu fast-food zincirleri içeride mavi hiçbir şey kullanmazlar. Tüm diyet ürünler mavi yazı ve logo kullanırlar. Süt ve süt ürünleri de sağlıklı şişmanlatıcı olmadıklarını anlatmak için maviyi ve yeşili tercih ederler.
Marie Clarie dergisi de yaptığı bir araştırmada ilginç bir şekilde mavi basılan kapaklarının en çok satan sayılar olduğunu tespit etmiş. Mavinin en önemli özelliklerinden birisi de çok uzaklardan farkedilebilmesidir.
MAVİ:BARIŞ,SABIR,ONUR,SADAKAT,AKIL GERÇEK ,MUTLULUK
Genel anlamda:Su elementinin rengidir.Okyanus,uyku,alacakaranlık ve
gökyüzünü sembolize eder.Açık mavi
anlayış,sağlık,barış ,mutluluk,ruhani uyanıklılık ve sabrı temsil
ederken ,koyu mavi depresyon,aksilik,talihsizlik ve düşüncesizce
hareketi temsil eder.
Kişilik:Mavi insanlar ,iç huzuru ve dengesi yerine
sakin,içten,samimi, onurlu ve anlayışlıdır.İnançlı ve derin
duygulara sahiptirler,algılama güçleri keskindir.Sevdiklerine sadık
ve inançlarına bağlıdırlar.Koyu mavi kişilikler içine
kapanık,korku,endişe ve ihtiyatlı olma ihtiyacı hissederler,çok
değişken tepkisel,depresif ve boyun eğici davranabilirler.
Gri
Gri, gözün en rahat ayırdığı algıladığı renklerden biridir. Diplomatik ve ağır bir renktir ama hareketsizliği, yavaşlığı ve ciddiyeti temsil eder. Silahlı Kuvvetlerde her yeri griye boyarız. Kapılar, kaloriferler; Devlette de her şey gridir. Puslu belirsiz bir hava gibi yaratıcılığı öldürdüğü öne sürülür.
Mor
Mor, nevrotik duyguları açığa çıkardığı, insanları bilinç altında korkuttuğu tespit edilen bir renk. Birçok intihar vakasında insanların tüm eşyalarının mor olduğu gözlenmiştir.
Pembe
Pembe giyenlere, hizmetlerinden dolayı ödeme yaparken kendimizi daha rahat hissettiğimizi tespit etmişler. İngiltere'de Boots ve Marks & Spencer (orada gıda da satıyor) mağazalarında tüm tezgahtarlar pembe gömlek giymektedirler.
Bir grup deneğe çeşitli renklerdeki kurabiye kutularını gösterip, "Sizce en iyi kurabiyeler hangisinde?" sorusu sorulduğunda çoğunluğun pembe kutuda en lezzetli kurabiyelerin olduğunu düşündükleri görülmüş. O yüzden çikolata ve kurabiye kutuları pembe-eflatun arası bir renkte seçilir.
PEMBE:AŞK,DOSTLUK,ACIMA,CÖMERT DUYGULAR,GEVŞEME
Genel anlamda:Kırmızının yoğunluğunun hafifletilmiş halidir.Hassas
duy guları ve duygu karışımlarını ,rahatlama ve gevşemeyi ,ahlak ve
şeref duyguları- nı ,genel başarıyı temsil eder.
Kişilikembe insanlar,kötülüklere karşı direnen ve üstesinden
gelebilen kişilerdir.Ahlak ve şeref duyguları gelişmiştir.Aşk
ilişkilerinde çok duygusaldırlar Stres altında dahi gevşemeyi
bildiklerinden ve kin duygusunu asla taşımadıkla- rından genelde
başarılı olurlar.Çevrelerindeki insanlara karşı duygularında
cömerttirler ve ruhani iyileştirme özelliğine sahiptirler.
Sarı
Sarı geçiciliğin ve dikkati çekiciliğin ifadesidir. O yüzden tüm dünyada taksiler sarıdır. Dikkat çeksin ve geçici olduğunu bilsinler diye. Araba kiralama firmaları logolarında hep sarıyı kullanırlar.
O yüzden dünyada hiçbir banka ambleminde, bildiğimiz sarıyı kullanmaz. (Portakal ve bronz ya da bakır kimi zaman yer alabilir.) Paranın geçici değil, kalıcı olmasını isterler. "Parayı yatırın ve unutun lütfen" demenin bir yoludur bu. Ülkemizde (belkide tüm dünyada) sarı rengi kullanan tek banka Vakıfbank'tır.
Sembolizmde sarı; geçiciliği, ölümü hatırlatır. sarı odalarda çocukların daha çok ağladığı, büyüklerin daha sinirli oldukları tespit edilmiş. İlginçtir bir çok hayvan öfkesini göstermek için kırmızıdan çok sarıyı kullanır. Sinirlendiklerinde renkleri sarıya dönüşür. En az pigmentle yaratılan renk olduğu için tabiatta en çok rastlanan renklerden biridir.
SARI:ÇEKİCİLİK,HAREKET,BİLGİ,NEŞE,KONFOR
Genel anlamda:Sarı hava elementinin rengidir.Güneşi ,hububatı ve
düşünce gücünü temsil eder.Akıl,hareket,seyahat,iletişim,kehanette
bulunma ve güveni temsil eder.
Kişilik:Sarı insanlar,zeka ve akıl yolu ile elde ettikleri bilgiyi
çevrelerine aktarırlar ve ikna yeteneğine sahiptirler.Neşeli ve
kıskanç kişilerdir.Mükemmel bir analitik zihne sahiptirler ve
olayların çözülmesinde güvenilir kişilerdir.Keha- nette
bulunabilirler.Hareketlidirler ve seyahati severler.Ancak koyu
sarılar patronluk taslayabilir ,kontrol arzusu ve egoizm
gösterebilirler.
Beyaz
Beyaz istikrarı, devamlılığı ve temizliği simgeler. Beyaz elbiseler sizin temiz olduğunuz imajını verir. İş görüşmelerinde beyaz giymeniz "yavaş ama kalıcı, devamlı bir personel" izlenimi verecektir
Renklerin insan davranışını ve psikolojisini önemli ölçüde etkilediği bugün kesinleşmiştir. Kanada'da bir okulda yapılan deneyde, odaların renk ve ışık düzenlerinin değiştirilmesi ile bazı öğrencilerin zeka düzeylerinin ve disiplin sorunlarının olumlu biçimde etkilendiği tespit edilmiştir. Ancak insan gözünün ışık ve rengi algılayan ağ tabakasının görme sinirleri vasıtasıyla bunu beyne ilettikten sonra beyinde nasıl fizyolojik etkiler yarattığını renkbilimciler henüz açıklayamıyor.
Aslında gözümüze gelen görüntü iki çeşit görme hücresi aracılığı ile taranır. Silindir veya çomak şeklinde olanlar ışığı, koni şeklinde olanlar ise rengi algılar. Gözümüzde 7 milyon konik ve 100 milyon kadar silindirik hücre vardır.
Renge duyarlı konik hücreler ağ tabakasının ortasında, ışığa duyarlı silindirik hücreler ise kenarında daha yoğundur. Bu nedenle gece gökyüzünde gözümüzün kenarından gördüğümüz bir yıldızı, ona doğrudan bakınca göremeyiz. Çünkü burada ışığa hassas silindirik hücreler daha az olduğundan görüntü kaybolur. Aynı şekilde gözümüzün kenarıyla baktığımız şekillerde renkler kaybolur.
Yapılan deneylerde, pembe renge bakan kişilerin rahatladıkları, kırmızı, turuncu ve sarı gibi sıcak renklere bakanlarda tansiyonun yükseldiği, nabzın ve solunumun hızlandığı, terlemenin çoğaldığı, mavi rengin ise tam tersi etki yarattığı belirlenmiştir.
Araştırmalar insanların en çok mavi rengi sevdiklerini, bunu kırmızı ve yeşilin takip ettiğini göstermektedir. Erkekler yeşil, deniz mavisi, turuncu ve koyu mor renkleri tercih ederken, kadınlar firuze yeşili, açık mavi, pembe gibi açık-uçuk renkleri, çocuklar ise mavi, kırmızı, yeşil, sarı ve turuncu gibi canlı renkleri daha çok sevmektedirler.
Bir binada sarı renge boyanmış bir tavan, odayı daha yüksek, sarı renkli duvarlar ise daha geniş gösterir. Kliniklerin sıcak renklere boyanması, beyaz rengin hastalarda yarattığı hüzün duygusunu azaltır. Ayaküstü hazır yiyecek satan dükkanların duvarları iştah açtıran portakal rengine boyanırken yarış arabalarında kırmızı veya turuncu-sarı renkler tercih edilir. Aslında bir renk olmayan, daha doğrusu renksizlik olan siyah da makam araçlarının klasik rengidir.
Kırmızı renk kan rengidir, asırlar boyu tehlikenin ve tahribatın simgesi olmuştur. Trafik ışıklarında 'dur' sinyali olarak kullanılmasının nedeni de budur. Ameliyathanelerde, bulaşan kan rengini belli etmeyeceği için mantıken kırmızı giysi kullanılması gerekirken, teskin edici mavi ve yeşil renkler tercih edilir.
Kahverengi
Cansas Üniversitesi sanat müzesinde bir araştırma için halının altını elektronik bir sistemle donatmışlar, duvar rengini beyaz ve kahverengi olarak değişebilir yapmışlar. Arka fon beyaz kullanıldığında, insanlar müzede yavaş hareket etmiş, daha uzun süre kalıp, daha fazla alanda dolaşmışlar. Arka fon kahverengiye döndüğünde ise, insanlar müzede çok daha hızlı hareket edip, daha az alanda dolaşmış ve müzeyi çok daha kısa sürede terketmişler. O yüzden dünyadaki fast-food restorantların hepsinin sandalyeleri ve masaları Kahverengi, duvar boyaları ise kahverengi-şampanya-pembe karışımıdır. Hiç bir fast-foodcunun duvarını beyaz göremezsiniz.
Londra'daki Mc Donalds'tan, Amerika'dakine kadar duvar resimlerinin hep kahverengi olduğunu görürsünüz. "Çabuk yiyin! Çabuk gidin!"
Büronuzda kahverengi mobilyalar kullanmayın! (Çalışanlar uzun kalsın istiyorsanız). Kahverengi aynı zamanda teklifsiz, rahat bir renk olarak kabul edilir. Gazetecilere tavsiye edilecek bir renktir. Karşınızdakinin kendisini resmiyetten uzak daha rahat hissetmesini ve açılmasını sağlar. Örneğin tüm ünlüleri rahatlıkla konuşturmasıyla tanınan, ünlü televizyoncu Larry King, televizyonda her seferinde kahverengi kravatlar ve ceketler giyer.
40'lı yıllardan bu yana Avustralya'da kahverengi üç parça takım elbise üretilmiyor. Batılılar, "You blend in people" diyorlar. Kahverengi toprak rengidir ve diğer insanların arasında kaybolup gidersiniz. İş görüşmelerinde, profesyonel toplantılarda sakın kahverengi giymeyin.
KAHVERENGİ:YOÄžUNLAŞMA,TELEPATİ,BÜYÜ,ŞÜPHE,HAYVANLA R
Genel anlamda:Kahverengi ,yeryüzü,toprak ve bir anlamda da dünyanın
bereketliliğini temsil eder.Ev hayvanları,hayvanlarlada
bağlantılıdırlar.Kayıp eşyaların büyü yolu ile bulunmasında,telepati
ve tanıdıkların korunmasını temsil eder.Negatif anlamda
kararsızlık,şüphe,enerji emmeye kadar anlamlar ifade edebilir.
Kişilik:Kahverengi insanlar tanıdıklarına çok bağlıdırlar ve onları
korumaya çalışırlar.Ev hayvanlarını sever ve bakarlar.Telepati
özellikleri var- dır.Koyu kahverengi kişiliklerde aşırı şüphe ve her
konuda kararsızlık görülür ve genelde eneji tüketirler.
Kırmızı
Kırmızı iştahı açar. O yüzden dünyadaki gıda firmalarının hepsinin logosunun kırmızı olduğunu hayretle farkedeceksiniz; Coca Cola, Pizza Hut, TGI Frıday's, Mc Donald's, Ülker, Burger King, Lay's,... bu listeyi binlere çıkarabilirsiniz.
Kırmızı tansiyonu yükseltir ve kan akışını hızlandırır. O yüzden gençliğe hitap ürünler de logo ve ürünlerinde kırmızıyı tercih ederler. Levi's, Le coq Sportif, The Little Big, Nike, Puma sizin ve sizin ekleyeceğiniz yüzlercesi. Spor arabalarda da ateş, adrenalin gençlik simgesi kırmızı tercih edilir.
Ford erkekler için ürettiği Mustang'i, içinde sarı tonlar olan bir kırmızıyla satarken, kadınların tercih ettiği Probe'ta mavi ton kullandığı bir kırmızıyı kullanıyor. Çünkü kendine süveter alan kadınların en az yarısının maviyi tercih ettiği biliniyor.
İnsanlar kırmızı fonlu mekânlarda zaman kavramını kaybetmeye başlıyorlar ve uykusuzluk yaratabiliyor. Bu yüzden tüm gece kulübü, bar türü yerlerde kırmızı fonlar kullanılır. Zamanı unutun! İştahınız açılsın daha çok için! Uykusuz kalın!
Kırmızı doğa içinde en dikkat çekici renklerden birisi olmasına rağmen, yakından kolaylıkla farkedilebilirken, uzaktan daha zor ayırdedilmektedir. O yüzden batıda gökdelenlerin ve yüksek noktaların üzerindeki uçaklar için konulan uyarı ışıkları maviye çevirmişken bu bilgiden yoksun biz, hala ısrarla kırmızı işaret ışıkları kullanmaktayız. Oysa kırmızı uzaktan dikkati çekmez.
Polis otolarının üzerindeki ışıkların yarısı mavi, yarısı kırmızıdır. Bunun nedeni de lambanın kırmızı sayesinde yakından, mavi sayesinde de uzaktan farkedilebilmesidir.
KIRMIZI :SAÄžLIK,KUVVET,DİNÇLİK,PASAKLI KIZÜALİTE,TEHLİKE
Genel anlamda:Sağlığı muhafaza etme,güç,fiziksel
enerji,dinçlik,tutku,şehvet,tehlike ve cesareti temsil
eder.Ateş elementinin rengidir.Kanla,dola- yısı ile hayat ve
ölümle ,doğumla ,volkanlar ve yoğun duygularla bağlantılıdır. İlkel
kabilelerdekırmızı kutsal varlıklarla ve en üst sosyal sınıflarla
bağlantılı kutsal renkti
Kişilik:Kırmızı insanlar çok aktif,dinamik ve hayati enerji taşıyan
kişilerdir.Fiziksel anlamda dinç ve kuvvetlidirler,sağlıklarını
kolay kaybetmez- ler.Meydan okunmayı sever ve hayatı hızlı
yaşarlar,tutkulu ve cesurdurlar .Duy- gularını yansıtırlar ve irade
güçü gösterirler ancak aynı zamanda hiper aktivite kızgınlık ve öfke
taşırlar.
Yeşil
Kasaplar, dükkânlarında kırmızıyı kullanırken, yeşili hiç kullanmazlar. Yeşil vejeteryanlığı temsil eder. Yeşil belki de doğanın kendisidir. Yeşil güven verir. O yüzden bankaların logolarında en çok tercih ettikleri iki renkten birisidir. Yatak odası için de rahatlatıcı bir renktir. Yaratıcılığı körükler.
Batıda büyük otellerin mutfaklarında, duvar renginin ahçıların yaratıcılığını artırmak için yeşile boyanmaktadır. Hastaneler de logo ve iç dizaynlarında yeşili tercih ederler. Çünkü rahatlatıcı ve sakinleştiricidir. Tabiatı en çok hatırlatan renktir. Yeşil alanlarda insanların daha az mide ağrısı çektikleri tespit edilmiş. Sakız paketlerinde ve sebze satılan yerlerde de yeşil en tercih edilen renktir.
Renklerin gözdeki kimi sinir hücrelerini kısa süreli öldürdüğünü gözlemişler.(Burada öldürmeden kastedilen yok etme değil, kısa süreli devre dışı bırakma). Renkler, bakıldığında bu iki tür hücreden birini öldürüyorlar. Kimi renklerin ise bu iki tür hücreyi birden öldürdüğü görülmüş. Yeşil bunlardan bir tanesi. Yeşil uzun süreli bakıldığında gözdeki iki hücreyi birden öldürüyor ve başka tarafa baktığınızda diğer renkleri algılama şansınız yok oluyor. O yüzden yeşil rengin araba göstergelerinde pek kullanılması tavsiye edilmez.(VW Polo, Renault Broadway yeşil göstergelere birer örnek olabilir.) Gece göstergeye baktıktan hemen sonra gözünüzü yola çevirdiğinizde kısa bir süre farklı renkleri algılayamazsınız. Karşıdan gelen farların geçtikten sonra bir süre görmeyle ilgili zorluk çekmemiz de buna bağlanabilir. Bir bilimsel araştırmaya göre insan gözünün mavi ile yeşile uzun süre bakamadığı sonucu ortaya çıkmıştır.
YEŞİL ARA,ŞANS,HIRS,TUTKU,KISKANÇLIK,BÜYÜME Genel anlamdaarayı
şansı,finansal alanda başarı,bereketliliği,hasadı ve iş birliğini
temsil eder.Yeşil toprak elementinin rengidir ve gezegenimizin
bereket ve verimliliğinin yanısıra hayatın kendisini temsil eder.
Kişilikengeli ve oturmuş,tabiatla barışık ve bağlantılı bir
kişiliği temsil eder.İş ortamlarında grup çalışmalarına
yatkındırlar,hırslıdırlar ve parasal anlamda şansları
yüksektir.Hayırsever ve iyileştirme gücüne sahiptirler. Biraz
kıskançtırlar.Koyu yeşil kişilikler uyumsuzluk,aşırı kıskançlık ve
aşırı tutku gösterebilirler.
SİYAH (BLACK)
Siyah, gücü ve tutkuyu temsil eder. Hırsın da bir ifadesidir. İş görüşmelerinde sorarlar: "Şirketimiz işe başladığınızda size bir araba verecek, ne rengi tercih edersiniz?" 'Siyah' cevabını verirseniz şirket hırslı yükselmeyi isteyen bir eleman geliyor diye düşünür.
Bizde ve batıda siyah matemi simgelerken, Japonya'da mutluluğun simgesidir. Fonda kullanıldığında karamsarlığı çağrıştırır. Işığı yok eder. Siyah konsantrasyonu en çok getiren renktir. Einstein konsantre olabilmek için perdeleri siyah, gün ışığı olmayan bir odaya girer ve öyle düşünürmüş.
SİYAH:KARŞI DURMA,İNKAR,YOK ETME
Genel anlamda:Evren ve uzay boşluğunu temsil eder,siyah renklerin
yok- luğudur.Bazı kültürlerde bilgeliği temsil eder.Siyah şeytani
bir renk değildir. Negatif anlamda şaşkınlık,karışıklık,üzüntü,kayıp
ve yas tutma anlamları taşıyabilir.
Kişilik:Siyah insanlar olayları kendi süzgeçlerinden geçirip
değerlendirir- ler ve sistemlere uymayan şeylere karşı büyük direnç
gösterirler.Bu sessiz bir karşı koymadır,büyük reaksiyonlardan önce
gizli inatçılık güderler.İnandıkları şeyler için sonuna kadar
uğraşır ve asla yılmazlar,ancak ifadelerinde hep bir parça
yakınma,hüzünlenme ve hayıflanma saklıdır.
Mavi
Sigmund Freud Maviyi okyanussal, sakin diye niteler. Faber Birren ise tansiyonu düşürdüğünü söyler. Araplar ise mavi taşların, firuzenin kanın akışını yavaşlattığına inanırlar. Nazar boncuğu o yüzden mavi taşlıdır. Sakinleştirici bir renktir, Batı'da bu sakinleştirici etkisi yüzünden intiharları azaltmak için köprü korkuluklarını maviye boyarlar.
Amerika'da bir ilkokulun duvarlarını beyaz ve portakal renginden, maviye çevirmişler, çocukların notlarının yükseldiğini ve yaramazlıklarının azaldığını tespit etmişler. Mavi ve özelikle lacivert kozmik bir renk olarak kabul edilir; sonsuzluğu, otoriteyi ve verimliliği çağrıştırır. O yüzden dünyadaki firmaların yarısından fazlası logolarında maviyi kullanırlar.
Hilton, amblemini sonradan lâciverde çevirirken, insanların kafasında daha büyük bir kuruluş imajı oluşturacağını biliyordu. Aynı şekilde Bili Clinton Büyük Jüri'ye ifade vermesinden önce mavi kravat takarak daha inandırıcı olacağı yönünde danışmanlarınca uyarılmıştır.
Bankaların logolarında ve imaj oluşturmada en çok kullandıkları iki renk mavi ve yeşildir. Maviyle büyüklüklerini, yeşille güvenilirliklerini vurgularlar. Yeşil ve mavi sağlamlığın habercisidir.
Mavi, yeme içgüdüsünü azaltan bir renk. O yüzden bu fast-food zincirleri içeride mavi hiçbir şey kullanmazlar. Tüm diyet ürünler mavi yazı ve logo kullanırlar. Süt ve süt ürünleri de sağlıklı şişmanlatıcı olmadıklarını anlatmak için maviyi ve yeşili tercih ederler.
Marie Clarie dergisi de yaptığı bir araştırmada ilginç bir şekilde mavi basılan kapaklarının en çok satan sayılar olduğunu tespit etmiş. Mavinin en önemli özelliklerinden birisi de çok uzaklardan farkedilebilmesidir.
MAVİ:BARIŞ,SABIR,ONUR,SADAKAT,AKIL GERÇEK ,MUTLULUK
Genel anlamda:Su elementinin rengidir.Okyanus,uyku,alacakaranlık ve
gökyüzünü sembolize eder.Açık mavi
anlayış,sağlık,barış ,mutluluk,ruhani uyanıklılık ve sabrı temsil
ederken ,koyu mavi depresyon,aksilik,talihsizlik ve düşüncesizce
hareketi temsil eder.
Kişilik:Mavi insanlar ,iç huzuru ve dengesi yerine
sakin,içten,samimi, onurlu ve anlayışlıdır.İnançlı ve derin
duygulara sahiptirler,algılama güçleri keskindir.Sevdiklerine sadık
ve inançlarına bağlıdırlar.Koyu mavi kişilikler içine
kapanık,korku,endişe ve ihtiyatlı olma ihtiyacı hissederler,çok
değişken tepkisel,depresif ve boyun eğici davranabilirler.
Gri
Gri, gözün en rahat ayırdığı algıladığı renklerden biridir. Diplomatik ve ağır bir renktir ama hareketsizliği, yavaşlığı ve ciddiyeti temsil eder. Silahlı Kuvvetlerde her yeri griye boyarız. Kapılar, kaloriferler; Devlette de her şey gridir. Puslu belirsiz bir hava gibi yaratıcılığı öldürdüğü öne sürülür.
Mor
Mor, nevrotik duyguları açığa çıkardığı, insanları bilinç altında korkuttuğu tespit edilen bir renk. Birçok intihar vakasında insanların tüm eşyalarının mor olduğu gözlenmiştir.
Pembe
Pembe giyenlere, hizmetlerinden dolayı ödeme yaparken kendimizi daha rahat hissettiğimizi tespit etmişler. İngiltere'de Boots ve Marks & Spencer (orada gıda da satıyor) mağazalarında tüm tezgahtarlar pembe gömlek giymektedirler.
Bir grup deneğe çeşitli renklerdeki kurabiye kutularını gösterip, "Sizce en iyi kurabiyeler hangisinde?" sorusu sorulduğunda çoğunluğun pembe kutuda en lezzetli kurabiyelerin olduğunu düşündükleri görülmüş. O yüzden çikolata ve kurabiye kutuları pembe-eflatun arası bir renkte seçilir.
PEMBE:AŞK,DOSTLUK,ACIMA,CÖMERT DUYGULAR,GEVŞEME
Genel anlamda:Kırmızının yoğunluğunun hafifletilmiş halidir.Hassas
duy guları ve duygu karışımlarını ,rahatlama ve gevşemeyi ,ahlak ve
şeref duyguları- nı ,genel başarıyı temsil eder.
Kişilikembe insanlar,kötülüklere karşı direnen ve üstesinden
gelebilen kişilerdir.Ahlak ve şeref duyguları gelişmiştir.Aşk
ilişkilerinde çok duygusaldırlar Stres altında dahi gevşemeyi
bildiklerinden ve kin duygusunu asla taşımadıkla- rından genelde
başarılı olurlar.Çevrelerindeki insanlara karşı duygularında
cömerttirler ve ruhani iyileştirme özelliğine sahiptirler.
Sarı
Sarı geçiciliğin ve dikkati çekiciliğin ifadesidir. O yüzden tüm dünyada taksiler sarıdır. Dikkat çeksin ve geçici olduğunu bilsinler diye. Araba kiralama firmaları logolarında hep sarıyı kullanırlar.
O yüzden dünyada hiçbir banka ambleminde, bildiğimiz sarıyı kullanmaz. (Portakal ve bronz ya da bakır kimi zaman yer alabilir.) Paranın geçici değil, kalıcı olmasını isterler. "Parayı yatırın ve unutun lütfen" demenin bir yoludur bu. Ülkemizde (belkide tüm dünyada) sarı rengi kullanan tek banka Vakıfbank'tır.
Sembolizmde sarı; geçiciliği, ölümü hatırlatır. sarı odalarda çocukların daha çok ağladığı, büyüklerin daha sinirli oldukları tespit edilmiş. İlginçtir bir çok hayvan öfkesini göstermek için kırmızıdan çok sarıyı kullanır. Sinirlendiklerinde renkleri sarıya dönüşür. En az pigmentle yaratılan renk olduğu için tabiatta en çok rastlanan renklerden biridir.
SARI:ÇEKİCİLİK,HAREKET,BİLGİ,NEŞE,KONFOR
Genel anlamda:Sarı hava elementinin rengidir.Güneşi ,hububatı ve
düşünce gücünü temsil eder.Akıl,hareket,seyahat,iletişim,kehanette
bulunma ve güveni temsil eder.
Kişilik:Sarı insanlar,zeka ve akıl yolu ile elde ettikleri bilgiyi
çevrelerine aktarırlar ve ikna yeteneğine sahiptirler.Neşeli ve
kıskanç kişilerdir.Mükemmel bir analitik zihne sahiptirler ve
olayların çözülmesinde güvenilir kişilerdir.Keha- nette
bulunabilirler.Hareketlidirler ve seyahati severler.Ancak koyu
sarılar patronluk taslayabilir ,kontrol arzusu ve egoizm
gösterebilirler.
Beyaz
Beyaz istikrarı, devamlılığı ve temizliği simgeler. Beyaz elbiseler sizin temiz olduğunuz imajını verir. İş görüşmelerinde beyaz giymeniz "yavaş ama kalıcı, devamlı bir personel" izlenimi verecektir