11-06-2009, Saat: 07:51 PM
Yapılacağı söylendiğinde kimse inanmadı hatta iktidar bile. İlk temeli atıldığında İstanbullu ihtimal bile vermiyordu ama…Avrupa ve Asya’yı birleştiren ilk köprü için teklif getirildiğinde iktidar olumsuz bakmış, halk ise iki yakayı birleştiren köprüyü hayal olarak nitelendirmişti. Beklenenin aksine köprü bittiğinde ise binlerce kişi günlerce iki yakanın kıyılarından köprüyü izledi. İşte Boğaz Köprüsü’nün tarihi;
Cumhuriyet’in 50. yıl dönümü onuruna 29 Ekim 1973 yılında hizmete açılan ‘köprü’nün fikri yüzyıllar öncesine dayanır. Bilinen en eski Boğaz geçişi M.Ö. 511 yılında gerçekleştirildi. İskit seferine çıkan Pers Kralı Darius’un 700 bin kişilik ordusu, gemilerin yan yana getirilmesiyle oluşturulan yüzer köprü ile Trakya’ya geçti.
Mühendisler, Boğaz’ın bir köprüyle geçilmesi konusunda zaman zaman değişik projeler üretse de bunlar tasarı halinde kaldı.
AYRINTILAR VE O GÜNE
AİT SİYAH BEYAZ KARELER
Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran, İstanbul Boğazı’ndan karşıdan karşıya geçişi sağlayan ilk köprü oldu.
Örnek olarak 1940 yılında Nuri Demirağ’ın girişimiyle, Türk mühendisler ve Amerikalı uzmanlar tarafından köprü projelendirildi ancak zamanın iktidarı “Boğaza köprü olmaz, yıkılır” diyerek teklifi reddetti.
Ancak İstanbul’un hızla gelişmesi ve Avrupa-Asya arasındaki trafiğin artışı bu köprünün yapımı zorunlu kıldı ve Boğaziçi Köprüsü tasarlandı…
Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran Boğaz’dan karşıdan karşıya kolayca geçebilme fikri yüzyıllar boyunca çekiciliğini korudu.
1967′de konuda uzmanlaşmış dört mühendislik firmasından yeni bir proje hazırlamaları istendi ve en uygun öneriyi yapan Freeman Fox and Partners adlı İngiliz firmasıyla 1968′de anlaşma imzalandı.
İnşaatı gerçekleştirecek firmayı seçmek için açılan ihaleyi de Hochtief AG adlı Alman ve Cleveland Bridge and Engineering Company adlı İngiliz firmalarının oluşturduğu konsorsiyum kazandı.
Boğaz köprüsünün temeli 20 Şubat 1970′de Beylerbeyi’nde atıldı.
1970 yılında yapımına başlanan ve maliyeti 21,774,283 dolar olan köprü, Cumhuriyet’in 50. yıldönümü onuruna 29 Ekim 1973 yılında hizmete açıldı. ,
1978′de köprü, yaya trafiğine kapatıldı.
Toplam uzunluğu 1560 metre olan köprünün iki kule arası uzunluğu 1073 metredir.
Cumhuriyet’in 50. yıl dönümü onuruna 29 Ekim 1973 yılında hizmete açılan ‘köprü’nün fikri yüzyıllar öncesine dayanır. Bilinen en eski Boğaz geçişi M.Ö. 511 yılında gerçekleştirildi. İskit seferine çıkan Pers Kralı Darius’un 700 bin kişilik ordusu, gemilerin yan yana getirilmesiyle oluşturulan yüzer köprü ile Trakya’ya geçti.
Mühendisler, Boğaz’ın bir köprüyle geçilmesi konusunda zaman zaman değişik projeler üretse de bunlar tasarı halinde kaldı.
AYRINTILAR VE O GÜNE
AİT SİYAH BEYAZ KARELER
Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran, İstanbul Boğazı’ndan karşıdan karşıya geçişi sağlayan ilk köprü oldu.
Örnek olarak 1940 yılında Nuri Demirağ’ın girişimiyle, Türk mühendisler ve Amerikalı uzmanlar tarafından köprü projelendirildi ancak zamanın iktidarı “Boğaza köprü olmaz, yıkılır” diyerek teklifi reddetti.
Ancak İstanbul’un hızla gelişmesi ve Avrupa-Asya arasındaki trafiğin artışı bu köprünün yapımı zorunlu kıldı ve Boğaziçi Köprüsü tasarlandı…
Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran Boğaz’dan karşıdan karşıya kolayca geçebilme fikri yüzyıllar boyunca çekiciliğini korudu.
1967′de konuda uzmanlaşmış dört mühendislik firmasından yeni bir proje hazırlamaları istendi ve en uygun öneriyi yapan Freeman Fox and Partners adlı İngiliz firmasıyla 1968′de anlaşma imzalandı.
İnşaatı gerçekleştirecek firmayı seçmek için açılan ihaleyi de Hochtief AG adlı Alman ve Cleveland Bridge and Engineering Company adlı İngiliz firmalarının oluşturduğu konsorsiyum kazandı.
Boğaz köprüsünün temeli 20 Şubat 1970′de Beylerbeyi’nde atıldı.
1970 yılında yapımına başlanan ve maliyeti 21,774,283 dolar olan köprü, Cumhuriyet’in 50. yıldönümü onuruna 29 Ekim 1973 yılında hizmete açıldı. ,
1978′de köprü, yaya trafiğine kapatıldı.
Toplam uzunluğu 1560 metre olan köprünün iki kule arası uzunluğu 1073 metredir.