02-21-2011, Saat: 02:22 PM
Hâlık: “Eşyayı bir takdir ve ölçü ile yaratan; yoktan var eden.”
Bâri’: “Eşyayı muhtelif şekiller ve suretlerle birbirinden
mümtaz surette yaratan.”
“Her varlığı bir misali olmaksızın var eden.”
“O Allah ki Hâlık’tır Bâri’dir Musavvir’dir. En güzel isimler O’nundur.” (Haşr 59/24)
Bütün varlık âlemi bu iki ismin tecellileriyle doludur. Bir vişne çekirdeğinde vişne ağacının kiraz çekirdeğinde de kiraz ağacının planını yerleştirmek bir takdir işidir bir ilim eseridir ve o çekirdeklerin böylece yaratılmış olmaları Hâlık ismini gösterir.
Bu çekirdekler ağaç haline geldiklerinde ve meyve verdiklerinde birbirlerinden daha net biçimde ayrılırlar. İşte bu ayrılık bu farklılaşma bu imtiyaz Bâri’ ismini ilan eder.
Aynı türün fertleri arasında da bir imtiyaz sözkonusudur.
Bu hakikat insanlık âleminde bütün berraklığıyla okunur:
Nutfelerde insanın bütün organlarının şekilleri yerleri büyüklükleri ve sayıları genetik program halinde yazılıdır. Bununla birlikte Allah her insana da diğerinden bir farklılık bir başkalık lütfetmiştir. Bu başkalıkla insanlar birbirlerinden temyiz edilir ayrılırlar.
O halde bir insan yaratılışı ile Hâlık ismini diğer insanlardan farklı olmasıyla da Bâri’ ismini gösterir.
İmam Gazâlî Hazretleri meseleye biraz farklı yaklaşır ve bu iki isim arasındaki farkı şöyle nazara verir:
“Allah eşyayı takdir etmesi ve bu takdire uygun olarak yaratması itibariyle Hâlık’tır. Onları yokluktan varlığa çıkarması itibariyle de Bârî’ dir.”
Bâri’: “Eşyayı muhtelif şekiller ve suretlerle birbirinden
mümtaz surette yaratan.”
“Her varlığı bir misali olmaksızın var eden.”
“O Allah ki Hâlık’tır Bâri’dir Musavvir’dir. En güzel isimler O’nundur.” (Haşr 59/24)
Bütün varlık âlemi bu iki ismin tecellileriyle doludur. Bir vişne çekirdeğinde vişne ağacının kiraz çekirdeğinde de kiraz ağacının planını yerleştirmek bir takdir işidir bir ilim eseridir ve o çekirdeklerin böylece yaratılmış olmaları Hâlık ismini gösterir.
Bu çekirdekler ağaç haline geldiklerinde ve meyve verdiklerinde birbirlerinden daha net biçimde ayrılırlar. İşte bu ayrılık bu farklılaşma bu imtiyaz Bâri’ ismini ilan eder.
Aynı türün fertleri arasında da bir imtiyaz sözkonusudur.
Bu hakikat insanlık âleminde bütün berraklığıyla okunur:
Nutfelerde insanın bütün organlarının şekilleri yerleri büyüklükleri ve sayıları genetik program halinde yazılıdır. Bununla birlikte Allah her insana da diğerinden bir farklılık bir başkalık lütfetmiştir. Bu başkalıkla insanlar birbirlerinden temyiz edilir ayrılırlar.
O halde bir insan yaratılışı ile Hâlık ismini diğer insanlardan farklı olmasıyla da Bâri’ ismini gösterir.
İmam Gazâlî Hazretleri meseleye biraz farklı yaklaşır ve bu iki isim arasındaki farkı şöyle nazara verir:
“Allah eşyayı takdir etmesi ve bu takdire uygun olarak yaratması itibariyle Hâlık’tır. Onları yokluktan varlığa çıkarması itibariyle de Bârî’ dir.”