Global ekonomik kriz tüm sektörleri olduğu gibi mobilya sektörünü de olumsuz etkiliyor. İç ve dış piyasadaki daralma sebebiyle satışlar önemli ölçüde azaldı. Ancak bu durum tüketiciler için fırsata dönüşüyor.
Mobilya üreticileri, kriz döneminde mevcudu muhafaza etmek ve ayakta kalmak için kârsız ya da minimum kârla ürün satmaya başladı. Maliyetine mobilya satmaya başlayan üreticiler, müşterilerine uzun vade seçenekleri de sunuyorlar. Öte yandan kritik süreçte devletten destek bekleyen üreticiler, istihdam ağırlıklı çalışan sektörün ayakta kalabilmesi için uzun zamandır seslendirilen KDV indiriminin bir an önce gerçekleştirilmesini bekliyorlar. 2009 yılı için karamsar olan mobilyacılar, iç pazardaki daralmayı ihracatla aşmayı planlıyorlar. Krizi büyümek için fırsat olarak da değerlendiren sektör temsilcileri, kriz döneminde beklemede kalma yerine harekete geçmenin daha da önemli olduğunu düşünüyorlar.
Bazı sektör temsilcilerinin global krizle ilgili düşünceleri şöyle:
Doğtaş Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan: Krizde özellikle küçük firmalar zarar görecek. 2009 yılı için yatırım planlarımızı revize etmeyi düşünüyoruz. Ama iç pazarda ilk 3 marka arasına girip, yerimizi sağlamlaştırma gibi bir hedefimiz de var. İhracat rakamlarını daha da yukarı çekmenin hesabını yapıyoruz.
Kilim Mobilya Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mustafa Yayla: 2009 yılında ne yapmamız gerektiği konusunda net bir karar vermedik. Ama krizi marka ve büyüme anlamında fırsata çevirmek mümkün. İç pazardaki daralmayı ihracata daha fazla önem vererek aşma gayretindeyiz.
Lorenzo Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Turgay Kalkın: ‘Kriz var’ sözlerinin ne sektöre ne de Türkiye’ye hiçbir faydası yok. Önemli olan, bu krizi fırsata dönüştürebilmek. Türkiye, genç bir nüfusa sahip. Krize rağmen ihtiyaçlarını karşılamayı düşünen büyük bir çoğunluk mevcut. Firma olarak bu dönemde reklam ve daha çok çalışmayla büyüme taraftarıyız.
Mu&da Collection Yönetim Kurulu Başkanı Davut Akıncı: 4 yıl öncesinin fiyatlarıyla ürün satıyoruz. İspanya ihracat için şu anda çok cazip. Hiç denemedik ama ihracata yönelmemiz lazım. Gidişat bizi ihracat yapmaya zorlayacak.