08-17-2010, Saat: 04:55 PM
Zihinsel yetersizlik
18 yaşından önceki gelişim döneminde
çeşitli nedenlere bağlı olarak bireyin zihinsel işlevleri ile iletişim
dil
uyum ve sosyal becerilerinin akranlarının altında olma durumudur. Bireyin zekâ bölümü puanı normal değerlerin altındadır. Çevresiyle olan uyum ilişkilerinde
konuşma ve iletişim becerilerinde
diğer insanlarla etkileşiminde
motor becerilerinde
yeni bilgi ve beceriler öğrenmede yetersizlikler görülür. Geç öğrenme ve öğrenilen bilgilerin unutulması çabuktur. Oturma
emekleme ve yürüme yaşıtlarına göre geç gelişir. Zihinsel engellilik dereceleri çok ağırdan çok hafife doğru giden bir yelpazede yer alır. Kimi yaşam boyu yatağa bağımlı olabilirken kimi de özel ilgi ve eğitimle yaşıtlarına yetişebilir. Zihinsel engelliler diğer özel gereksinimli gruplar içinde en yayın olan gruptur.
Zihinsel engelli çocuklara ilişkin ilk sınıflandırma çalışmaları 1921 yılında American Association on Mental Retardation’nin (AAMR) temelini oluşturan American Association for the Feebleminded tarafından yapılmıştır. Zihinsel yetersizlikler
tıp
psikoloji ve eğitim alanlarında çeşitli kavramlarla sınıflandırılmıştır. Son zamanlarda en çok tercih edilen terimler eğitsel tanı alanında olmuştur.
Tıbbi tanıda debil (moron)
embesil ve idiot olarak sınıflandırılmıştır.
Psikolojik tanıda hafif
orta
ağır ve çok ağır olarak sınıflandırılmıştır.
Eğitsel tanıda eğitilebilir
öğretilebilir
bağımlı ve aşırı bağımlı olarak sınıflandırılmıştır.
Zihinsel yetersizliği olan çocukların zekâ bölümleri ve genel nüfus içindeki görülme oranları aşağıda belirtilmiştir.
Özel eğitimi gerektirecek düzeyde engelli olan bireylerin toplam nüfus içindeki oranları ülkelerin gelişmişlik düzeyine göre farklılık gösterir. Dünya sağlık örgütünün verilerine göre
zihinsel
bedensel ve duygusal engelli bireylerin toplumdaki dağılımları
gelişmiş ülkelerde yüzde 10
gelişmekte olan ülkelerde yüzde 13 olduğu tahmin edilmektedir. Özel eğitime gereksinim duyan zihinsel engellilerin oranı ise yüzde 1-3 arasında olduğu varsayılmaktadır. Başbakanlık özürlüler idaresi başkanlığının verilerine göre
ülkemizdeki engellilerin nüfusa oranı yüzde 12-14 olarak düşünülmektedir. Yani değişik engel gruplarından 10 milyona yakın engelli insan bulunmaktadır. Özel eğitim alanların oranı ise yüzde 3 dolaylarındadır.
Genellikle engelliler yalnızlığa itildiklerinden ve iş-mesleki rehabilitasyon yetersizliğinden dolayı sosyal yaşama çok az katılabilmektedirler. Engelliler için çözüm bekleyen sorunların bir kısmı şöyle sıralanabilir: Özel eğitim
ulaşım
iş ve meslek eğitimi
sağlık
psikolojik ve sosyal yardım
aile danışmanlığı
spor
sanat
eğlence
gezi vb. sosyal ve kültürel etkinlikler…
Zihinsel Engelliliğe Yol Açan Etkenler
Zekâ geriliğine yol açan 200’den fazla etken olduğu söylenilmektedir. Ancak çok az bireyde Zekâ geriliğine neden olan etkenler belirlenebilmektedir. Bu etkenlerin bir kısmı şöyle sıralanabilir:









Zihinsel engelli çocuklara ilişkin ilk sınıflandırma çalışmaları 1921 yılında American Association on Mental Retardation’nin (AAMR) temelini oluşturan American Association for the Feebleminded tarafından yapılmıştır. Zihinsel yetersizlikler


Tıbbi tanıda debil (moron)

Psikolojik tanıda hafif


Eğitsel tanıda eğitilebilir


Zihinsel yetersizliği olan çocukların zekâ bölümleri ve genel nüfus içindeki görülme oranları aşağıda belirtilmiştir.
Özel eğitimi gerektirecek düzeyde engelli olan bireylerin toplam nüfus içindeki oranları ülkelerin gelişmişlik düzeyine göre farklılık gösterir. Dünya sağlık örgütünün verilerine göre





Genellikle engelliler yalnızlığa itildiklerinden ve iş-mesleki rehabilitasyon yetersizliğinden dolayı sosyal yaşama çok az katılabilmektedirler. Engelliler için çözüm bekleyen sorunların bir kısmı şöyle sıralanabilir: Özel eğitim









Zihinsel Engelliliğe Yol Açan Etkenler
Zekâ geriliğine yol açan 200’den fazla etken olduğu söylenilmektedir. Ancak çok az bireyde Zekâ geriliğine neden olan etkenler belirlenebilmektedir. Bu etkenlerin bir kısmı şöyle sıralanabilir:
- ·Kalıtımsal etkenler
- ·Fenilketonüri gibi ####bolizma bozukluğu
Down sendromu gibi kromozomal bozukluk ve çeşitli gen bozuklukları
- ·Gebelik sırasında annenin sigara
alkol
uyuşturucu ve bilinçsiz ilaç kullanımı
- ·Annenin hamilelikte geçirdiği kızamıkçık
toksoplazma gibi enfeksiyon hastalıkları ve radyasyona maruz kalma
- ·Hamilelikte annenin zehirlenmesi
yetersiz beslenmesi ve bebeğin oksijensiz kalması
- ·Anne karnındayken bebeğin geçirdiği enfeksiyon hastalıklar
çocuk ile anne arasındaki kan uyuşmazlığı ve akraba evliliği
- ·Erken ve geç doğum
kordon dolanması
güç doğumlarda bebeğin doğum kanalından geçerken oksijen alamaması ve daha sonra uzun süreli solunum güçlüğü veya solunum kaybı geçirmesi
- ·Bebeğin düşürülmesi
doğum aletlerinin bebeğe zarar vermesi
hijyenik olmayan ortamlarda doğum yapma
- ·Boğmaca
kızamık gibi bazı hastalıkların uygun yöntemlerle tedavi edilmemesi
- ·Menenjit
beyin iltihabı gibi merkezi sinir sistemi enfeksiyonları
havaleler
ağır sarılık
tiroid hormonu eksikliği
- ·Bebeğin yetersiz ve dengesiz beslenmesi
iyot eksikliği
- ·Uyaran eksikliği
çocuk istismarı
anne sevgisi yoksunluğu
ilgisizlik gibi çevresel faktörler