Zihinsel  yetersizlik
 18 yaşından önceki gelişim döneminde
 çeşitli nedenlere  bağlı olarak bireyin zihinsel işlevleri ile iletişim
 dil
  uyum ve  sosyal becerilerinin akranlarının altında olma durumudur.  Bireyin zekâ  bölümü puanı normal değerlerin altındadır. Çevresiyle olan  uyum  ilişkilerinde
 konuşma ve iletişim becerilerinde
 diğer insanlarla  etkileşiminde
 motor becerilerinde
 yeni bilgi ve beceriler öğrenmede  yetersizlikler görülür. Geç öğrenme ve öğrenilen bilgilerin unutulması  çabuktur. Oturma
  emekleme ve yürüme yaşıtlarına göre geç gelişir.  Zihinsel engellilik  dereceleri çok ağırdan çok hafife doğru giden bir  yelpazede yer alır.  Kimi yaşam boyu yatağa bağımlı olabilirken kimi de  özel ilgi ve  eğitimle yaşıtlarına yetişebilir. Zihinsel engelliler diğer  özel  gereksinimli gruplar içinde en yayın olan gruptur.
Zihinsel engelli çocuklara ilişkin ilk sınıflandırma çalışmaları 1921 yılında American Association on Mental Retardation’nin (AAMR) temelini oluşturan American Association for the Feebleminded tarafından yapılmıştır. Zihinsel yetersizlikler
 tıp
  psikoloji ve eğitim alanlarında çeşitli  kavramlarla  sınıflandırılmıştır. Son zamanlarda en çok tercih edilen  terimler  eğitsel tanı alanında olmuştur. 
Tıbbi tanıda debil (moron)
 embesil ve idiot olarak sınıflandırılmıştır.
Psikolojik tanıda hafif
 orta
 ağır ve çok ağır olarak sınıflandırılmıştır.
Eğitsel tanıda eğitilebilir
 öğretilebilir
 bağımlı ve aşırı bağımlı olarak  sınıflandırılmıştır. 
Zihinsel yetersizliği olan çocukların zekâ bölümleri ve genel nüfus içindeki görülme oranları aşağıda belirtilmiştir.
 
Özel eğitimi gerektirecek düzeyde engelli olan bireylerin toplam nüfus içindeki oranları ülkelerin gelişmişlik düzeyine göre farklılık gösterir. Dünya sağlık örgütünün verilerine göre
 zihinsel
 bedensel ve  duygusal engelli bireylerin toplumdaki dağılımları
 gelişmiş ülkelerde  yüzde 10
  gelişmekte olan ülkelerde yüzde 13 olduğu tahmin edilmektedir.  Özel  eğitime gereksinim duyan zihinsel engellilerin oranı ise yüzde 1-3   arasında olduğu varsayılmaktadır. Başbakanlık özürlüler idaresi   başkanlığının verilerine göre
  ülkemizdeki engellilerin nüfusa oranı  yüzde 12-14 olarak  düşünülmektedir. Yani değişik engel gruplarından 10  milyona yakın  engelli insan bulunmaktadır. Özel eğitim alanların oranı  ise yüzde 3  dolaylarındadır. 
Genellikle engelliler yalnızlığa itildiklerinden ve iş-mesleki rehabilitasyon yetersizliğinden dolayı sosyal yaşama çok az katılabilmektedirler. Engelliler için çözüm bekleyen sorunların bir kısmı şöyle sıralanabilir: Özel eğitim
 ulaşım
 iş ve meslek eğitimi
 sağlık
 psikolojik ve sosyal  yardım
 aile danışmanlığı
 spor
 sanat
 eğlence
 gezi vb. sosyal ve kültürel etkinlikler… 
Zihinsel Engelliliğe Yol Açan Etkenler
 
Zekâ geriliğine yol açan 200’den fazla etken olduğu söylenilmektedir. Ancak çok az bireyde Zekâ geriliğine neden olan etkenler belirlenebilmektedir. Bu etkenlerin bir kısmı şöyle sıralanabilir:
	
		
	
 18 yaşından önceki gelişim döneminde
 çeşitli nedenlere  bağlı olarak bireyin zihinsel işlevleri ile iletişim
 dil
  uyum ve  sosyal becerilerinin akranlarının altında olma durumudur.  Bireyin zekâ  bölümü puanı normal değerlerin altındadır. Çevresiyle olan  uyum  ilişkilerinde
 konuşma ve iletişim becerilerinde
 diğer insanlarla  etkileşiminde
 motor becerilerinde
 yeni bilgi ve beceriler öğrenmede  yetersizlikler görülür. Geç öğrenme ve öğrenilen bilgilerin unutulması  çabuktur. Oturma
  emekleme ve yürüme yaşıtlarına göre geç gelişir.  Zihinsel engellilik  dereceleri çok ağırdan çok hafife doğru giden bir  yelpazede yer alır.  Kimi yaşam boyu yatağa bağımlı olabilirken kimi de  özel ilgi ve  eğitimle yaşıtlarına yetişebilir. Zihinsel engelliler diğer  özel  gereksinimli gruplar içinde en yayın olan gruptur.Zihinsel engelli çocuklara ilişkin ilk sınıflandırma çalışmaları 1921 yılında American Association on Mental Retardation’nin (AAMR) temelini oluşturan American Association for the Feebleminded tarafından yapılmıştır. Zihinsel yetersizlikler
 tıp
  psikoloji ve eğitim alanlarında çeşitli  kavramlarla  sınıflandırılmıştır. Son zamanlarda en çok tercih edilen  terimler  eğitsel tanı alanında olmuştur. Tıbbi tanıda debil (moron)
 embesil ve idiot olarak sınıflandırılmıştır.Psikolojik tanıda hafif
 orta
 ağır ve çok ağır olarak sınıflandırılmıştır.Eğitsel tanıda eğitilebilir
 öğretilebilir
 bağımlı ve aşırı bağımlı olarak  sınıflandırılmıştır. Zihinsel yetersizliği olan çocukların zekâ bölümleri ve genel nüfus içindeki görülme oranları aşağıda belirtilmiştir.
Özel eğitimi gerektirecek düzeyde engelli olan bireylerin toplam nüfus içindeki oranları ülkelerin gelişmişlik düzeyine göre farklılık gösterir. Dünya sağlık örgütünün verilerine göre
 zihinsel
 bedensel ve  duygusal engelli bireylerin toplumdaki dağılımları
 gelişmiş ülkelerde  yüzde 10
  gelişmekte olan ülkelerde yüzde 13 olduğu tahmin edilmektedir.  Özel  eğitime gereksinim duyan zihinsel engellilerin oranı ise yüzde 1-3   arasında olduğu varsayılmaktadır. Başbakanlık özürlüler idaresi   başkanlığının verilerine göre
  ülkemizdeki engellilerin nüfusa oranı  yüzde 12-14 olarak  düşünülmektedir. Yani değişik engel gruplarından 10  milyona yakın  engelli insan bulunmaktadır. Özel eğitim alanların oranı  ise yüzde 3  dolaylarındadır. Genellikle engelliler yalnızlığa itildiklerinden ve iş-mesleki rehabilitasyon yetersizliğinden dolayı sosyal yaşama çok az katılabilmektedirler. Engelliler için çözüm bekleyen sorunların bir kısmı şöyle sıralanabilir: Özel eğitim
 ulaşım
 iş ve meslek eğitimi
 sağlık
 psikolojik ve sosyal  yardım
 aile danışmanlığı
 spor
 sanat
 eğlence
 gezi vb. sosyal ve kültürel etkinlikler… Zihinsel Engelliliğe Yol Açan Etkenler
Zekâ geriliğine yol açan 200’den fazla etken olduğu söylenilmektedir. Ancak çok az bireyde Zekâ geriliğine neden olan etkenler belirlenebilmektedir. Bu etkenlerin bir kısmı şöyle sıralanabilir:
- ·Kalıtımsal etkenler
 - ·Fenilketonüri gibi ####bolizma bozukluğu
  Down sendromu gibi kromozomal bozukluk ve çeşitli gen bozuklukları 
 - ·Gebelik sırasında annenin sigara
 alkol
  uyuşturucu ve bilinçsiz ilaç kullanımı 
 - ·Annenin hamilelikte geçirdiği kızamıkçık
  toksoplazma gibi enfeksiyon hastalıkları ve radyasyona maruz kalma
 - ·Hamilelikte annenin zehirlenmesi
  yetersiz beslenmesi ve bebeğin oksijensiz kalması
 - ·Anne karnındayken bebeğin geçirdiği  enfeksiyon hastalıklar
 çocuk ile anne arasındaki kan uyuşmazlığı ve  akraba evliliği
 - ·Erken ve geç doğum
 kordon dolanması
  güç  doğumlarda bebeğin doğum kanalından geçerken oksijen alamaması ve  daha  sonra uzun süreli solunum güçlüğü veya solunum kaybı geçirmesi
 - ·Bebeğin düşürülmesi
 doğum aletlerinin  bebeğe zarar vermesi
 hijyenik olmayan ortamlarda doğum yapma
 - ·Boğmaca
 kızamık gibi bazı hastalıkların  uygun yöntemlerle tedavi edilmemesi
 - ·Menenjit
 beyin iltihabı gibi merkezi  sinir sistemi enfeksiyonları
 havaleler
 ağır sarılık
 tiroid hormonu  eksikliği
 - ·Bebeğin yetersiz ve dengesiz beslenmesi
  iyot eksikliği
 - ·Uyaran eksikliği
 çocuk istismarı
 anne  sevgisi yoksunluğu
 ilgisizlik gibi çevresel faktörler