Çocukların başka çocuklarla başarı ve davranış biçimi bakımından kıyaslanmasının kıyaslanan çocuğa zarar verdiği belirtildi.
EDİRNE - Trakya Üniversitesi (TÜ) Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Işık Görker ebeveynlerin çocuklarını başka çocuklarla başarı ve davranış biçiminden kıyaslanmasının yanlış olduğunu belirtti.
Anne ve babaların çocuklarını kapasitelerine göre değerlendirmesi gerektiğini anlatan Görker şöyle konuştu:
''Anne ve babaların çocuklarını başka çocuklarla kıyaslaması çocuğun akademik başarısını etkilediği gibi öz güvenini de etkiler. O yüzden çocuğun kapasitesi nasılsa ona göre davranılmalı. Çocuğu başkalarıyla kıyaslamak yerine ona destek vermek onun yanında olduğunu bildirmek hem çocuğun anne ve babası arasındaki ilişkiyi üst düzeye taşıyacak hem de çocuğun öz güveni artacaktır.''
[b]ÖDÜL VE CEZAYA DİKKAT[/b]
Görker kıyaslamanın yanı sıra çocuğa verilecek ödül ve cezanında çok önemli olduğunu ailelerin buna da çok özen göstermesi gerektiğini bildirdi. Ödülün çocukla ailesi arasında ''menfaat ilişkisi'' boyutuna
getirmeyeceği türden olması gerektiğini vurgulayan Görker şunları kaydetti:
''Çocuğa belli ödülleri tabii ki vereceksiniz ama bu ödüller çocuğun performansını engelleyecek şekilde olmamalı. Örneğin bazı aileler çocuğun yaptığı olumlu bir şeyde çocuğa bir oyuncak alır para verir. Bu menfaat ilişkisine döner ve çocuk bunu böyle kavrarsa ebeveyniyle ilişkisini bu şekilde sürdürür. Ruhsal bir doyum ilişkisi olmalıdır. Sen derslerini çalışırsan hep birlikte pikniğe gideriz bisiklete bineriz gibi güzel bir şeyler sunulduğu zaman ruhsal bir doyum sağlanır. Ödül sosyal doyumu sağlayacak nitelikte olmalıdır. Ödül yalnız eşya niteliğinde olursa çocuk mutluluğu bulamayacaktır bu yüzden aileler ödüllendirirken ödülün çocuğun ruhunu da doyuracak nitelikte olmasına dikkat etmesi gerekir.''
Cezalarında istismar edici olmaması gerektiğini bildiren Görker ''Cezalandırmada kesinlikler fiziksel istismarlar ceza olarak uygulanmamalı. Çocuğun anladığı iletişim yolu seçilerek doğru davranış biçimi anlatılmalı eğer ki bunda başarı sağlanamıyorsa mutlaka uzmandan yardım alınmalı'' diye konuştu.
EDİRNE - Trakya Üniversitesi (TÜ) Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Işık Görker ebeveynlerin çocuklarını başka çocuklarla başarı ve davranış biçiminden kıyaslanmasının yanlış olduğunu belirtti.
Anne ve babaların çocuklarını kapasitelerine göre değerlendirmesi gerektiğini anlatan Görker şöyle konuştu:
''Anne ve babaların çocuklarını başka çocuklarla kıyaslaması çocuğun akademik başarısını etkilediği gibi öz güvenini de etkiler. O yüzden çocuğun kapasitesi nasılsa ona göre davranılmalı. Çocuğu başkalarıyla kıyaslamak yerine ona destek vermek onun yanında olduğunu bildirmek hem çocuğun anne ve babası arasındaki ilişkiyi üst düzeye taşıyacak hem de çocuğun öz güveni artacaktır.''
[b]ÖDÜL VE CEZAYA DİKKAT[/b]
Görker kıyaslamanın yanı sıra çocuğa verilecek ödül ve cezanında çok önemli olduğunu ailelerin buna da çok özen göstermesi gerektiğini bildirdi. Ödülün çocukla ailesi arasında ''menfaat ilişkisi'' boyutuna
getirmeyeceği türden olması gerektiğini vurgulayan Görker şunları kaydetti:
''Çocuğa belli ödülleri tabii ki vereceksiniz ama bu ödüller çocuğun performansını engelleyecek şekilde olmamalı. Örneğin bazı aileler çocuğun yaptığı olumlu bir şeyde çocuğa bir oyuncak alır para verir. Bu menfaat ilişkisine döner ve çocuk bunu böyle kavrarsa ebeveyniyle ilişkisini bu şekilde sürdürür. Ruhsal bir doyum ilişkisi olmalıdır. Sen derslerini çalışırsan hep birlikte pikniğe gideriz bisiklete bineriz gibi güzel bir şeyler sunulduğu zaman ruhsal bir doyum sağlanır. Ödül sosyal doyumu sağlayacak nitelikte olmalıdır. Ödül yalnız eşya niteliğinde olursa çocuk mutluluğu bulamayacaktır bu yüzden aileler ödüllendirirken ödülün çocuğun ruhunu da doyuracak nitelikte olmasına dikkat etmesi gerekir.''
Cezalarında istismar edici olmaması gerektiğini bildiren Görker ''Cezalandırmada kesinlikler fiziksel istismarlar ceza olarak uygulanmamalı. Çocuğun anladığı iletişim yolu seçilerek doğru davranış biçimi anlatılmalı eğer ki bunda başarı sağlanamıyorsa mutlaka uzmandan yardım alınmalı'' diye konuştu.