St.Paulus
(10 - 67 ?)
Aynı şeyi dört incilden sonra yazılmış olan Paulus'un mektupları için de söyleyebiliriz. Kendisine
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
haklı olarak
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
Hıristiyanlığın ikinci kurucusu diyebileceğimiz Paulus
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
mektuplarında insanın günahtan arınması için
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
İsa'nın yolunda yürümesi
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
yani ölüp sonra yeniden dirilen Allah'a inanması gerektiğine dikkat çeker. Ölüm günahın sonucudur; o halde ölümden kurtulmak
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
ancak günahtan kurtulmakla mümkündür. Paulus mektuplarında bu nokta üzerinde özellikle durur.
Bu mektuplardaki ikinci önemli düşünce
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
insanın "tek basına" günahkâr yapısını hiçbir zaman yenemeyeceği inancıdır.(Ruhbanlık öneriliyor) Paulus'a göre insan iyiliğin neyde olduğunu bilir; fakat buna rağmen onda
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
bir türlü önüne geçemediği
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
kötüye karşı bir eğilim vardır.
Bu görüş ile Sokrat'ın görüşlerini bir karşılaştıralım: "Erdem bilgidir" ve "hiç kimse bilerek kötülük yapmaz" diyen Sokrat'ın bu iki ana görüşünde; temelde günahın ve suçun bir hatadan ileri geldiği düşüncesi gizlidir. Bunun için
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
gerçek mutluluğun nerede ve neden oluştuğunu bilen bir insan
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
hataya düşmez
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
bunun sonucu olarak da hiçbir zaman kötülük yapmaz.
Sokrat'ın bu ana görüşü sonraları Stoacılara
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
Epikürcülere ve dahası Yeni Eflâtunculara hâkim olmuştur. Özellikle bu noktada
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
kuruluş durumunda bulunan Hıristiyanlık ve bu yeni dini kurmakta büyük rol üstlenen Paulus
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
Sokrat'ın tam karşıtı bir inanç taşır. İlk Hıristiyanlığa göre insan "iyi"yi bilir; fakat buna rağmen iyi olamaz.
Yeni doğmakta olan Hıristiyanlığın en önemli misyonerlerinden biri olan Paulus
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
pekçok Hıristiyan cemaatleri kurmuş ve sonunda Neron'un kovuşturmasına uğramış ve yaşamını yitirmiştir. Hıristiyanlığın ilk müminleri; aydın insanlardan çok
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
yoksul halk kitlelerindeki cahil kimselerdi. Hıristiyanlığın Allah'ının aşağılanan bir insan biçiminde görünmesi (tecelli)
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
özellikle işçileri kendine çekmiştir. Başlangıçta böyle olmasına rağmen
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
sonraları durum değişmiş
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
öteki sosyal tabakalar ve sonunda filozoflar da Hıristiyanlığa katılmışlardır.
Milâdın aşağı yukarı (takribi) ilk iki yüzyılında
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
yalnızca Hıristiyanlığın "savunması" için yazılmış olan birtakım eserlerle karşılaşıyoruz. Bu eserler Hıristiyanların Roma devletinin resmî kulları (tab'a) olmadıkları konusundaki görüşleri yanıtlamaya çalışırlar. İkinci olarak da bu savunmalar
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
Hıristiyanları ateistlik
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
yani Allah'ın varlığını reddetme suçlamalarına karşı dururlar.
Hıristiyanların Allahsızlık!? suçlanması
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
yeni dinin öteki dinlerin Allahlarını benimsemeyişi yüzünden oluyordu. Üçüncü olarak bu savunmalarda Hıristiyanlığın ahlâkına ait yapılan eleştiriler yanıtlanır. Sonuç olarak bu savunma yazıları Hıristiyanlığın
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
felsefenin en yüksek görünüşlerine
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
söz gelişi bir Stoa ya da Yeni Eflâtunculuğa hiç de aykırı olmadığını vurgularlar.
Bu arada Hıristiyanlıkta ruhun ölümsüzlüğü düşüncesinin bulunduğuna değinilir ve aynı düşüncesinin
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
Hıristiyan dinindeki biçimde olmasa bile
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
Stoa'da ve Yeni Eflâtunculukta da var olduğu ileri sürülür. Birinci dönemdeki bu savunma çabalarından sonra
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
Hıristiyanlık düşünüşünün ikinci döneminde
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
Hıristiyan dininin ilkelerini "felsefi açıdan temellendirmek" denemelerinin başlatıldığına tanık oluyoruz.
Bu ikinci dönemde özellikle bir konu ile
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
"iman ile bilgi" arasındaki
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
yani Hıristiyanların dogmaları ile felsefe arasındaki ilişki konusuyla uğraşılır. Hıristiyanlık vahiy yolu ile indirilmiş olan birtakım dogmalara dayanır. Bu dogmaların mümine yakışan bir inançla
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
benimsenmesini ister. Acaba saf bir inançla benimsenmesi istenen bu dogmaların felsefe ile ilişkileri nedir? İşte bu dönem
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
temelde
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
bu konuyu ele alır.
Bu dönemde bu soruya "değişik" yanıtlar verilmiştir. İlk yanıtı
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
M.S. I-II. yüzyıllarda rastlanan ve öteki hellenistik dinlerde de görülen
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
"Gnosis" doktrininde buluruz. Gnosis
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
(kelime anlamı)
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
dinsel bir bilgi
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
yani seçkin ve mistik yapılı insanlara has olan bir bilgidir.
Bu nedenle Gnostikler "doğa. üstü" bir bilgiye sahip olan ayrıcalıklı insanlardır. İşte bu Gnostikler dinin dogmalarına yalnızca inanmanın yetmediği
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
dogmaların Gnostik bir yorumlamasının şart olduğunu ileri sürerler. Böylece Gnostikler
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
kişisel ve mistik bilginin dogmadan üstün olduğunu benimsemiş oluyorlar.
Bu Gnosis akım bütüncül (vahdet) olmayıp
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
çeşitli kollara ayrılmıştı. Ayrıca Gnosistler
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
sistemlerine Hıristiyanlığınkinden başka dogmaları da almaya eğilimlidirler. Bu bakımdan Gnosis
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
dönemin eğilimlerine uygun olan bir akımdır. Şayet bu akım üstünlük sağlanabilseydi
![virgs.gif](http://www.tekplatform.com/images/smilies/virgs.gif)
belki de Hıristiyanlık bu akımın dinsel eğilimleri içinde kaybolur giderdi. Gittikçe güçlenen Hıristiyan kilisesi tehlikeyi görmüş ve Gnosis akımı ile şiddetli bir kavgaya girişmiştir.