Genel müdür hiç bir iş yapmaz, daha doğrusu bizim bildiğimiz klasik işlerden hiç birini yapmaz, ama bir çok rol üstlenir. O, bu rolleri başarılı oynarak sonuç alır. Nasıl mı ? Aşağıda örnek olarak verdiğimiz roleri üstlenerek :
· Ekonomist’tir ; Piyasadaki ekonomik trendleri izler, verileri analiz eder; firmanın mali/finansal durumunu analiz eder ve yorumlar.
· Stratejist’tir ; Uzun vadeli hedeflere ulaşacak yolları ve alternatiflerini kurgular.
· Siyaset’çidir; Firmanın pay sahipleri, çalışanları, tedarikçileri, iş ortakları, müşteri ve kamu oyu beklentileri arasında denge kurar.
· Kapitalist’tir ; Firmanın varlığını sürdürebilmesi ve gelişebilmesi için karlılığı ve sermaye birikimini sağlar.
· Yatırımcı’dır ; Firmanın finansal analizlerini yapar ve varlıklarını en etkin şekilde değerlendirir.
· Lider’dir ; Ekibini motiive eder, yönlendiririr.
· Yöneticidir ; Gerektiğinde ekibinin”rol”lerinin gerekliliklerini yerine getirmesini sağlar.
· Koç’tur ; Ekibine vizyon verir ve geliştirir. Bilgi birikimini, aldığı dersleri ve tecrübelerini paylaşır.
· Reformist’tir ; organizasyonun tüm fonksiyonları ile ilgili sürekli gelişim ve değişimi yönlendirir, organize eder.
· Diplomat’tır ; Kamuoyunda, firmanın uluslarası ilişkilerinde, mesleki organizasyonlarda, kamu yönetimi olan ilişkilerde firmanın yüzünü temsil eder.
· Asker’dir ; Disiplinlidir, savaşçıdır, zor koşullarda yılmaksızın çalışır, krizleri soğukkanlılıkla yönetir.
· Üretici’dir ; Firmanın faaliyet gösterdiği alanın çıktılarının en etkin ve verimli bir şekide üretilmesini sağlar.
· Kalite’cidir ; Firmanın ürünlerinin müşteri beklentilerine uygunluğunu sağlar.
· Satınalmacıdır ; Mal ve hizmetgirdilerinin niteliklerini, önemini ve en uygun şekilde tedarik etme yöntemlerini bilir.
· Satıcı’dır ; Firmasının, ekibinin ve kendisinin ürünlerini en iyi şekilde sunar, talep yaratır ve kabulünü sağlar.
· Bilişimci’dir ; “Bilgi”yi anlar ve yönetir, bilgi teknolojiilerini izler ve kullanır.
· Bütçeci’dir ; Firmanının hedeflerini parasal hedeflere dönüştürür ve ulaşılmasını takip eder.
· Muhasebecidir ; Muhasebe ilkelerini bilir, Fayda/ maliyet analizini yapar, herşeyin “muhasebesi”ni eder.
· Denetçi’dir ; Ekibinin hedeflerine ne olçüde ulaştığını ve “nasıl” ulaştığını izler, değerlendirir.
· Hukukçu’dur ; Firmanın faaliyetlerininin mevzuata uygunluğunun ve yasal yükümlülüklerinin yerine getirilmesini sağlar.
· Operatör’dür ; Az sayıda da olsa kendisine delege ettiği işleri en iyi şekilde yürütür.
Tüm bul rolleri üstlebilmek için ise, aşağıda örnekleri verilen bir çok niteliğe sahip olmak gerekir.
· Vizyoner’dir ; Geleceği hayal eder ve görür, hayallerini resmeder (canlandırır) ve hayaline ekibini ortak eder.
· Müşteri Odaklı’dır ; Organizasyonun diğer üyeleri gibi varlık nedeninin ve başarısının müşteri beklentilerinin tam tatmini olduğunu özümser.
· Güvenilir’dir ; Yaptığı işlerin, verdiği kararların içtenliğine ve doğruluğuna tüm paydaşlar inanır.
· Sorumlu’dur ; Tüm paydaşlara, topluma, çevreye ve gelecek nesillere karşı sorumluluklarını bilir. Kararlarının ve faaliyetlerinin sorumluğunu hisseder ve üstlenir.
· Tecrübeli’dir ; Aynı veya benzer sektörde çalışmıştır, ya da “iş”in işleyişini bilir.
· Eğitimli’dir ; Formal ya da tecrübe yolu ile neyin, nasıl yapılacağını öğrenmiştir.
· İstatistikçi’dir ; İstatistik teknikleri bilir, olasıklıkları hesap eder.
· Analist’tir ; karşılaştığı problemleri teşhis eder; veri, enformasyon ve bilgi ile çözer.
· Cesur'dur ; “öngörülebilir” riskleri hesap eder ve “katlanılabilir” riskleri göze alır, insiyatif kullanır.
· Katalizör’dür ; Firmanın başarılı sonuçlar alması için tüm çalışanların tüm niteliklerinin (fizik ve beyin gücünün ) ve “gönül”lerinin işe katılmasını sağlar.
· Yaratıcı’dır ; Konusu ile ile ilgili özgün stratejiler, politikalar, projeler ve uygulamalar geliştirebilir.
· Araştırmacı’dır ; Küresel, ulusal, sektörel değişimleri, alanı ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder, her gün yeni bir şey öğrenir, öğrenmeyi bilir.
· Yazar’dır ; Yazılı iletişimi ve raporlamayı bilir.
· İdealist’tir ; Kurum değerlerini kendi değerleri ile özdeşleştirir ve geliştirir.
· Realist’tir ; “Olması gereken” ve “olan” arasındaki farkı görür ve ayakları yere basar.
· Demokratik’tir ; Çalışanların kararlara katılımını sağlar.
· Etik’tir ; Evrensel, toplumsal ve kurumsal etik kurallarını özümser ve uygular.
· Adil’dir ; Firmadan beklentileri olanlara ve çalışanlara karşı adil bir tutum sergiler, taraf tutmaz..
· Uzlaşmacı’dır ; Müzakere etmesini ve yararlarını bilir, olumlu tutum sergiler, kazan-kazan formülü çerçevesinde uzlaşır.
· Esnek’tir ; Hedeflerine ulaşmak için ilkeleri doğrultusunda alternatif yollar bulur ve izler.
· Enternasyonel’dir ; Farklı kültürleri anlayabilir, farklı kültürlerde yaşayabilir ve kendi dillerinde anlaşabilir.
· “Ağabey-kardeş’tir ; Firmanın pay sahipleri, çalışanları, tedarikçileri, iş ortakları ve müşterileri ile açık, yakın ve içten ilişkiler kurar, güven kazanır.
· Hümanist’tir ; “İnsan”ı tanır ve saygı duyar, tüm bu rollerinin ve niteliklerinin ötesinde ve özünde kendisinin de bir “insan” olduğunu farkına varır.
Gördüğünüz gibi Genel Müdür olmak o kadar da kolay değil, ne dersiniz ?
....
· Ekonomist’tir ; Piyasadaki ekonomik trendleri izler, verileri analiz eder; firmanın mali/finansal durumunu analiz eder ve yorumlar.
· Stratejist’tir ; Uzun vadeli hedeflere ulaşacak yolları ve alternatiflerini kurgular.
· Siyaset’çidir; Firmanın pay sahipleri, çalışanları, tedarikçileri, iş ortakları, müşteri ve kamu oyu beklentileri arasında denge kurar.
· Kapitalist’tir ; Firmanın varlığını sürdürebilmesi ve gelişebilmesi için karlılığı ve sermaye birikimini sağlar.
· Yatırımcı’dır ; Firmanın finansal analizlerini yapar ve varlıklarını en etkin şekilde değerlendirir.
· Lider’dir ; Ekibini motiive eder, yönlendiririr.
· Yöneticidir ; Gerektiğinde ekibinin”rol”lerinin gerekliliklerini yerine getirmesini sağlar.
· Koç’tur ; Ekibine vizyon verir ve geliştirir. Bilgi birikimini, aldığı dersleri ve tecrübelerini paylaşır.
· Reformist’tir ; organizasyonun tüm fonksiyonları ile ilgili sürekli gelişim ve değişimi yönlendirir, organize eder.
· Diplomat’tır ; Kamuoyunda, firmanın uluslarası ilişkilerinde, mesleki organizasyonlarda, kamu yönetimi olan ilişkilerde firmanın yüzünü temsil eder.
· Asker’dir ; Disiplinlidir, savaşçıdır, zor koşullarda yılmaksızın çalışır, krizleri soğukkanlılıkla yönetir.
· Üretici’dir ; Firmanın faaliyet gösterdiği alanın çıktılarının en etkin ve verimli bir şekide üretilmesini sağlar.
· Kalite’cidir ; Firmanın ürünlerinin müşteri beklentilerine uygunluğunu sağlar.
· Satınalmacıdır ; Mal ve hizmetgirdilerinin niteliklerini, önemini ve en uygun şekilde tedarik etme yöntemlerini bilir.
· Satıcı’dır ; Firmasının, ekibinin ve kendisinin ürünlerini en iyi şekilde sunar, talep yaratır ve kabulünü sağlar.
· Bilişimci’dir ; “Bilgi”yi anlar ve yönetir, bilgi teknolojiilerini izler ve kullanır.
· Bütçeci’dir ; Firmanının hedeflerini parasal hedeflere dönüştürür ve ulaşılmasını takip eder.
· Muhasebecidir ; Muhasebe ilkelerini bilir, Fayda/ maliyet analizini yapar, herşeyin “muhasebesi”ni eder.
· Denetçi’dir ; Ekibinin hedeflerine ne olçüde ulaştığını ve “nasıl” ulaştığını izler, değerlendirir.
· Hukukçu’dur ; Firmanın faaliyetlerininin mevzuata uygunluğunun ve yasal yükümlülüklerinin yerine getirilmesini sağlar.
· Operatör’dür ; Az sayıda da olsa kendisine delege ettiği işleri en iyi şekilde yürütür.
Tüm bul rolleri üstlebilmek için ise, aşağıda örnekleri verilen bir çok niteliğe sahip olmak gerekir.
· Vizyoner’dir ; Geleceği hayal eder ve görür, hayallerini resmeder (canlandırır) ve hayaline ekibini ortak eder.
· Müşteri Odaklı’dır ; Organizasyonun diğer üyeleri gibi varlık nedeninin ve başarısının müşteri beklentilerinin tam tatmini olduğunu özümser.
· Güvenilir’dir ; Yaptığı işlerin, verdiği kararların içtenliğine ve doğruluğuna tüm paydaşlar inanır.
· Sorumlu’dur ; Tüm paydaşlara, topluma, çevreye ve gelecek nesillere karşı sorumluluklarını bilir. Kararlarının ve faaliyetlerinin sorumluğunu hisseder ve üstlenir.
· Tecrübeli’dir ; Aynı veya benzer sektörde çalışmıştır, ya da “iş”in işleyişini bilir.
· Eğitimli’dir ; Formal ya da tecrübe yolu ile neyin, nasıl yapılacağını öğrenmiştir.
· İstatistikçi’dir ; İstatistik teknikleri bilir, olasıklıkları hesap eder.
· Analist’tir ; karşılaştığı problemleri teşhis eder; veri, enformasyon ve bilgi ile çözer.
· Cesur'dur ; “öngörülebilir” riskleri hesap eder ve “katlanılabilir” riskleri göze alır, insiyatif kullanır.
· Katalizör’dür ; Firmanın başarılı sonuçlar alması için tüm çalışanların tüm niteliklerinin (fizik ve beyin gücünün ) ve “gönül”lerinin işe katılmasını sağlar.
· Yaratıcı’dır ; Konusu ile ile ilgili özgün stratejiler, politikalar, projeler ve uygulamalar geliştirebilir.
· Araştırmacı’dır ; Küresel, ulusal, sektörel değişimleri, alanı ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder, her gün yeni bir şey öğrenir, öğrenmeyi bilir.
· Yazar’dır ; Yazılı iletişimi ve raporlamayı bilir.
· İdealist’tir ; Kurum değerlerini kendi değerleri ile özdeşleştirir ve geliştirir.
· Realist’tir ; “Olması gereken” ve “olan” arasındaki farkı görür ve ayakları yere basar.
· Demokratik’tir ; Çalışanların kararlara katılımını sağlar.
· Etik’tir ; Evrensel, toplumsal ve kurumsal etik kurallarını özümser ve uygular.
· Adil’dir ; Firmadan beklentileri olanlara ve çalışanlara karşı adil bir tutum sergiler, taraf tutmaz..
· Uzlaşmacı’dır ; Müzakere etmesini ve yararlarını bilir, olumlu tutum sergiler, kazan-kazan formülü çerçevesinde uzlaşır.
· Esnek’tir ; Hedeflerine ulaşmak için ilkeleri doğrultusunda alternatif yollar bulur ve izler.
· Enternasyonel’dir ; Farklı kültürleri anlayabilir, farklı kültürlerde yaşayabilir ve kendi dillerinde anlaşabilir.
· “Ağabey-kardeş’tir ; Firmanın pay sahipleri, çalışanları, tedarikçileri, iş ortakları ve müşterileri ile açık, yakın ve içten ilişkiler kurar, güven kazanır.
· Hümanist’tir ; “İnsan”ı tanır ve saygı duyar, tüm bu rollerinin ve niteliklerinin ötesinde ve özünde kendisinin de bir “insan” olduğunu farkına varır.
Gördüğünüz gibi Genel Müdür olmak o kadar da kolay değil, ne dersiniz ?
....