Yeditepe Üniversitesi Hastanesi’nden Uzman Psikolog Zeynep Göktuna
otizm teşhisi konan çocuğun ailesine büyük iş düştüğünü belirterek
merak edilen sorulara cevap verdi:
Otizm nedir?
Otizm “İletişim Kurmayı Reddetme” rahatsızlığıdır. Sosyal ilişki
iletişim ve yaratıcı etkinliklerdeki yetersizliği içeren bir durumdur.
Otizmin belirtileri nelerdir?
Otizm belirtileri “hafiften ağıra” değişen ölçülerde ve değişik kombinasyonlarda ‘hastalığın şiddetine göre” farklılık gösterir. Belirtilerden bazıları zaman içerisinde kaybolurken
bazıları da farklı zamanlarda yinelenebilir. Otistik çocukların bir kısmında konuşma gelişmezken bir kısmında da dil gelişimi oldukça geç oluşur. Dil gelişimi oluşmuş olan otistik çocuklarda genellikle ses tonunun tekdüzeliği dikkat çeker. Söylenenleri tekrar etme (ekolali) ve zamirleri ters kullanma otistik çocukların bir kısmında görülmektedir. Göz temasından kaçınma
adı söylendiğinde bakmama
başkalarının duygularını algılayamama ve kendi duygularını ifade edememe
arkadaş ilişkileri geliştirememe
öğrenmeye dayalı taklit becerilerini geliştirememe
otizm’in temel belirtilerindendir.
Otistik çocukların özellikleri nelerdir?
Otistik çocuklarda genellikle uçar gibi yapma
kendi etraflarında dönme
el çırpma gibi tekrarlayan hareketler görülür. İlgi alanı genellikle oldukça kısıtlıdır ve ‘diğer’ insanlara anlamsız gelen konularla aşırı derecede ilgilenebilir. Otistik bir çocuk çevresinde olup biten hiçbir şeyle ilgilenmezken dünya üzerindeki her ülkenin başkentini ezbere söyleyebilir. Otistik çocuklarda ‘kendine zarar verme’; başkasına zarar verme
komut alamama
aşırı hareketlilik gibi davranım problemleri görülebilir. İşitsel uyarılara hiç tepki vermeyen veya işitsel uyarılara oldukça farklı tepkiler gösteren otistik çocukların; erken çocukluk dönemlerinde ‘işitme problemi’ olduğu kanısıyla ‘işitme testi’ne götürüldüklerine oldukça sık rastlanmıştır. Bazı otistik çocukların çevrelerindeki kişilere hiç tepki vermezken
özellikle ışıklı ve dönen nesnelere takılıp kaldıkları
dönen nesne kaldırıldığında veya ellerinden alındığında oldukça rahatsız oldukları görülmüştür. Bazı otistik çocukların taşınma
okul değiştirme
sevilen bir oyuncağın yerinin değiştirilmesi veya çok sevilen bebeğinin kaybolması gibi değişikliklerle karşı karşıya kaldıklarında kendine veya karşısındaki kişiye zarar verme gibi tepkiler verdikleri görülmüştür. Bazı otistik çocukların fiziksel temastan hiç hoşlanmadıkları
yakın akrabalar tarafından kucağa alındıklarında veya öpülmek istendiklerinde rahatsız oldukları tespit edilmiştir. Bununla birlikte otistik çocukların çevrelerindeki kişilere bağlanmakta aşırı derece zorlandıkları
bağlandıktan sonra da ‘bağımlılık’ geliştirdikleri; sevdikleri kişilerden ayrıldıklarında da ciddi oranda kaygı geliştirdikleri gözlenmiştir. Genellikle konuşmayı reddeden otistik çocukların isteklerini bağırarak
çığlık atarak
vurarak ve işaret dilini kullanarak ifade ettikleri görülmüştür.
Otizm nasıl tedavi edilir?
Otistik çocuklarla çalışırken; aile
psikiyatr
psikolog ve eğitimci işbirliği içerisinde olmalıdır. Aile
çocuğun ‘özel durumunun’ farkında olmalı
çocuğu toplumdan soyutlamamalı
çocuğundan utanmamalıdır. Otistik çocukları olan anne babaların birçoğu
çocuklarının rahatsızlığını kabul etmemekte
çocuklarına ‘Otistik’ teşhisi koydukları için uzmanları suçlamakta ve tedavi ve eğitimden kaçmayı tercih etmektedirler. Bu nedenle ailelerin rahatsızlığı kabul etmesi
çocuğun gelişimi açısından büyük önem taşımaktadır. Her otistik çocuk bireysel ayrıcalık gösterdiğinden öncelikle çocuk gözlenmeli
ölçüm araçlarıyla çocuğun performansı alınmalı ve her çocuğun ihtiyacına yönelik olarak bireysel bir tedavi ve/veya özel eğitim programı hazırlanmalıdır. Bireyselleştirilmiş özel eğitim programlarında öncelikli olarak kazandırılması gereken davranış
göz teması kurabilme
yerinde oturabilme ve komut alabilme davranışlarıdır. Aşırı hareketliliği olan
sinirlendiği zaman kendisine/karşısındakine zarar veren
tekrarlayıcı hareketleri yüzünden yaşamını devam ettirmekte zorlanan
yerinde duramayan
komut alamayan çocukların ilaç tedavisinden faydalanmaları uygundur. Bu kazanımlar verildikten sonra
yoğun olarak iletişim kurma
oyun oynama
duyguları anlama
duyguları ifade etme
ten teması kurma gibi sosyal içerikli davranışları edindirmek
otistik bir çocuğun gelişimi açısından oldukça önemlidir."
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
Otizm nedir?
Otizm “İletişim Kurmayı Reddetme” rahatsızlığıdır. Sosyal ilişki
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
Otizmin belirtileri nelerdir?
Otizm belirtileri “hafiften ağıra” değişen ölçülerde ve değişik kombinasyonlarda ‘hastalığın şiddetine göre” farklılık gösterir. Belirtilerden bazıları zaman içerisinde kaybolurken
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
Otistik çocukların özellikleri nelerdir?
Otistik çocuklarda genellikle uçar gibi yapma
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
Otizm nasıl tedavi edilir?
Otistik çocuklarla çalışırken; aile
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)
![virgulll.gif](http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif)