Çocuğun doğuştan getirdiği özellikleri ve çevresel etmenler uyumlu içinde olması için
önemlidir. Uyum
başarıyı
hayattan zevk almayı
problem çözebilme yeteneğini
doğru karar
verme gücünü artırmaktadır. İşte bu olumlu sonuçlara ulaşabilmek için çocuğun yaşadığı
uyumsuzluk nedenleri araştırılıp
kontrol altına alınmalıdır. Uyumsuzluk nedenlerini
açıklamadaki problemlerden biri
insan davranışlarının tek bir nedeninin olmamasıdır.
Örneğin; saldırgan davranışlar gösteren bir çocuğun bu davranışının nedeni
arkadaşları ile
yaşadığı olumsuz yaşantılar ya da daha önce temel ihtiyaçlarının zamanında karşılanmaması
olabilir.
Bazen de uyumsuz davranış olarak açıklanmayacak bir davranış çevrenin olumsuz
yaklaşımı sonucu uyumsuz davranış olarak yerleşebilir. Örneğin; ergenlik çağındaki bir
gencin kendini kanıtlamak
var olduğunu göstermek için yaptığı çabalarla alay edilmesi
uyum problemlerine neden olabilmektedir.
Uyumsuz davranışların ortaya çıkmasına sebep olan etmenler şunlardır.
Kalıtım
Bedensel nedenler ve hastalıklar
Temel ihtiyaçların karşılanmaması
Çevre ve sosyo-ekonomik nedenler
Yanlış Eğitim
Kalıtım
Anne babadan genler yoluyla çocuğa geçen özelliklere kalıtım denir.Altını ıslatma
inatçılık gibi problemler bireye kalıtsal olarak geçebilir. Fakat olumlu çevre koşulları ve
eğitim yolu ile bu gibi olumsuzluklar ortadan kalkabilmektedir.
Bedensel Nedenler
Bedensel nedenler
uyumsuz davranışlar sergilenmesinde etkilidir.Görme
işitme
bozukluğu
yürüme problemleri
ruhsal bozukluklar
iç salgı bezi bozuklukları süreğen
hastalıklar
kazalar ve şoklar
şaşılık
kamburluk
aşırı şişmanlık bedensel uyumsuzluk
nedenleridir. Bedensel engelli çocuk bir yandan kendi içinde bedeninin diğer çocuklardan
farklı olmasından kaynaklanan üzüntü ve uyumsuzluğu yaşarken diğer yandan da çevrenin
bedensel özrüne karşı olumsuz bakış açısı nedeniyle uyumsuzluk yaşar.Çevredekilerce
olumsuz karşılanmak uyumsuzluklarının asıl nedenidir.
Ailenin tavır ve tutumları
çocukların kendilerini olduğu gibi kabul edip uyum
sağlamasında çok önemlidir.
Temel İhtiyaçların Doyurulmaması
Her insanın hayatını devam ettirmesi
sağlıklı ve mutlu olabilmesi için önemli
ihtiyaçları vardır. Bu ihtiyaçların en azından asgari düzeyde doyurulması şarttır. Bu
ihtiyaçlar iki gruba ayrılır.
-Fiziksel Temel İhtiyaçlar
Bireyin büyüyüp gelişebilmesi için zamanında ve yeterli karşılanması zorunlu
ihtiyaçlardır. Solunum
yemek yeme
boşaltım
barınma
sıcak ve soğuktan korunma
vb.
Bu ihtiyaçların zamanında ve yeterli karşılanması çocukta güven duygusunu geliştirir.
Beslenme saati gecikmiş
uykusunu alamamış çocuk huzursuz
öfkeli ve saldırgan olur.
-Psiko-Sosyal İhtiyaçlar
Bireyin ruh sağlığının yerinde olması
diğer insanlarla sağlıklı ilişkiler kurabilmesi
için psiko-sosyal ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. Sevme-sevilme
başarılı olma
kabul
görme
bir gruba dahil olma gibi ihtiyaçlar psiko-sosyal ihtiyaçlardandır ve bireyin kendisini
iyi hissetmesi için önemlidir.
Gerek fiziksel ihtiyaçlar
gerekse psiko-sosyal ihtiyaçlar zamanında ve yeterli
karşılanmadığında bireyde olumsuz davranışlar görülebilir.
Çevre ve Sosyo-Ekonomik Nedenler
Sosyal bir varlık olan birey
doğduğu günden itibaren öncelikle ailesinden ve yakın
çevresinden daha sonra da komşuları
arkadaşları gibi değişik gruplardan etkilenerek büyür.
Bireyin dahil olduğu grubun davranışları uyumsuz davranışlar sergiliyorsa birey de bunun
etkisi altında kalır.
Yine ailenin ekonomik durumu çocuğun temel ihtiyaçlarını bile zor karşılayacak
durumda ise
bu durum çocukta güvensizliğe ve uyum problemlerine yol açabilir.
Okul ise çocuk için önemli başka bir çevredir. Bireysel farklılıklar
gerekli rehberlik
öğretmenlerin ve yöneticilerin tutumu çocuğun uyum başarısında önemlidir
Yanlış Eğitim
Eğitim
bireyin istenilen
olumlu davranışlar kazanmasını amaçlar. Yanlış eğitim ise
çocuklarda uyumsuz davranışların oluşmasında önemli rol oynar. Çocuğun gelişimsel
özelliklerini bilmeyen
bireysel farklılıkları görmezden gelen
baskılı
otoriter ya da tutarsız
davranışlar gösteren anne-baba tutumları çocuklarda geçici olabilecek olumsuz davranışları
pekiştirir ve yerleşmesine yol açar. Tüm sorumluluğun anne-babada olduğu aile ortamında
yetişen çocuklar
çoğunlukla ev dışına çıktıklarında bocalar
ne yapacaklarını bilmezler.
Çocuklara uygun eğitim olanakları sunularak önce kendisini
sonra çevresini
tanımasına yardımcı olunmalıdır.
önemlidir. Uyum
başarıyı
hayattan zevk almayı
problem çözebilme yeteneğini
doğru kararverme gücünü artırmaktadır. İşte bu olumlu sonuçlara ulaşabilmek için çocuğun yaşadığı
uyumsuzluk nedenleri araştırılıp
kontrol altına alınmalıdır. Uyumsuzluk nedenleriniaçıklamadaki problemlerden biri
insan davranışlarının tek bir nedeninin olmamasıdır.Örneğin; saldırgan davranışlar gösteren bir çocuğun bu davranışının nedeni
arkadaşları ileyaşadığı olumsuz yaşantılar ya da daha önce temel ihtiyaçlarının zamanında karşılanmaması
olabilir.
Bazen de uyumsuz davranış olarak açıklanmayacak bir davranış çevrenin olumsuz
yaklaşımı sonucu uyumsuz davranış olarak yerleşebilir. Örneğin; ergenlik çağındaki bir
gencin kendini kanıtlamak
var olduğunu göstermek için yaptığı çabalarla alay edilmesiuyum problemlerine neden olabilmektedir.
Uyumsuz davranışların ortaya çıkmasına sebep olan etmenler şunlardır.
Kalıtım
Bedensel nedenler ve hastalıklar
Temel ihtiyaçların karşılanmaması
Çevre ve sosyo-ekonomik nedenler
Yanlış Eğitim
Kalıtım
Anne babadan genler yoluyla çocuğa geçen özelliklere kalıtım denir.Altını ıslatma

inatçılık gibi problemler bireye kalıtsal olarak geçebilir. Fakat olumlu çevre koşulları ve
eğitim yolu ile bu gibi olumsuzluklar ortadan kalkabilmektedir.
Bedensel Nedenler
Bedensel nedenler
uyumsuz davranışlar sergilenmesinde etkilidir.Görme
işitmebozukluğu
yürüme problemleri
ruhsal bozukluklar
iç salgı bezi bozuklukları süreğenhastalıklar
kazalar ve şoklar
şaşılık
kamburluk
aşırı şişmanlık bedensel uyumsuzluknedenleridir. Bedensel engelli çocuk bir yandan kendi içinde bedeninin diğer çocuklardan
farklı olmasından kaynaklanan üzüntü ve uyumsuzluğu yaşarken diğer yandan da çevrenin
bedensel özrüne karşı olumsuz bakış açısı nedeniyle uyumsuzluk yaşar.Çevredekilerce
olumsuz karşılanmak uyumsuzluklarının asıl nedenidir.
Ailenin tavır ve tutumları
çocukların kendilerini olduğu gibi kabul edip uyumsağlamasında çok önemlidir.
Temel İhtiyaçların Doyurulmaması
Her insanın hayatını devam ettirmesi
sağlıklı ve mutlu olabilmesi için önemliihtiyaçları vardır. Bu ihtiyaçların en azından asgari düzeyde doyurulması şarttır. Bu
ihtiyaçlar iki gruba ayrılır.
-Fiziksel Temel İhtiyaçlar
Bireyin büyüyüp gelişebilmesi için zamanında ve yeterli karşılanması zorunlu
ihtiyaçlardır. Solunum
yemek yeme
boşaltım
barınma
sıcak ve soğuktan korunma
vb.Bu ihtiyaçların zamanında ve yeterli karşılanması çocukta güven duygusunu geliştirir.
Beslenme saati gecikmiş
uykusunu alamamış çocuk huzursuz
öfkeli ve saldırgan olur.-Psiko-Sosyal İhtiyaçlar
Bireyin ruh sağlığının yerinde olması
diğer insanlarla sağlıklı ilişkiler kurabilmesiiçin psiko-sosyal ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. Sevme-sevilme
başarılı olma
kabulgörme
bir gruba dahil olma gibi ihtiyaçlar psiko-sosyal ihtiyaçlardandır ve bireyin kendisiniiyi hissetmesi için önemlidir.
Gerek fiziksel ihtiyaçlar
gerekse psiko-sosyal ihtiyaçlar zamanında ve yeterlikarşılanmadığında bireyde olumsuz davranışlar görülebilir.
Çevre ve Sosyo-Ekonomik Nedenler
Sosyal bir varlık olan birey
doğduğu günden itibaren öncelikle ailesinden ve yakınçevresinden daha sonra da komşuları
arkadaşları gibi değişik gruplardan etkilenerek büyür.Bireyin dahil olduğu grubun davranışları uyumsuz davranışlar sergiliyorsa birey de bunun
etkisi altında kalır.
Yine ailenin ekonomik durumu çocuğun temel ihtiyaçlarını bile zor karşılayacak
durumda ise
bu durum çocukta güvensizliğe ve uyum problemlerine yol açabilir.Okul ise çocuk için önemli başka bir çevredir. Bireysel farklılıklar
gerekli rehberlik
öğretmenlerin ve yöneticilerin tutumu çocuğun uyum başarısında önemlidir
Yanlış Eğitim
Eğitim
bireyin istenilen
olumlu davranışlar kazanmasını amaçlar. Yanlış eğitim ise
çocuklarda uyumsuz davranışların oluşmasında önemli rol oynar. Çocuğun gelişimsel
özelliklerini bilmeyen
bireysel farklılıkları görmezden gelen
baskılı
otoriter ya da tutarsızdavranışlar gösteren anne-baba tutumları çocuklarda geçici olabilecek olumsuz davranışları
pekiştirir ve yerleşmesine yol açar. Tüm sorumluluğun anne-babada olduğu aile ortamında
yetişen çocuklar
çoğunlukla ev dışına çıktıklarında bocalar
ne yapacaklarını bilmezler.Çocuklara uygun eğitim olanakları sunularak önce kendisini
sonra çevresinitanımasına yardımcı olunmalıdır.