y?klenmesi biraz zaman alabilir
Bekleyiniz.
Ve bekledi?inize de?ecek
Bekleyiniz.
Ve bekledi?inize de?ecek
[videox]http://gulbahcem.kayyo.com/animasyon/mevlana.swf[/videox]
Mevlana ( flas animasyon ?ok g?zel )
|
y?klenmesi biraz zaman alabilir
Bekleyiniz. Ve bekledi?inize de?ecek [videox]http://gulbahcem.kayyo.com/animasyon/mevlana.swf[/videox]
İnsanlar insanlara aşık olurken..
Mevlana Hz. leri yüce ALLAH ( c..c ) aşıktı. en güzeli onun aşkı.. SEVGİLER.. Ramazan ayı sağlık huzur barış getirmesi dileğiyle.. en güzel paylaşımlar sizin olsun..
09-24-2006, Saat: 10:30 PM <
Mevlana Celaleddin-i Rumi
?nsan d???ncesine yepyeni bir mesaj veren ve ?slam d???n?rlerinin fikir sistemlerini, inan? akidelerini ruh, ak?l ve sevgi ??geni i?inde sunan, insanl??a ahlak, din, ilim ve ak?l yolunda heyecan katarak yeni ufuklar a?an Mevlana Celaleddin-i Rumi, m?stesna y?ce bir varl?k, ilahi bir ???k, manevi bir g?ne?, Muhammed Ali'nin bendesidir. Bug?ne kadar g?n?ller tutu?turan ve bundan sonra da insan? etkilemeye devam edecek olan Veli, kutup, pir, insan-? kamil, b?y?k ?air gibi s?fatlarla isimlendirilen bu b?y?k insan hepimize ???kt?r. G?n?ller sultan? Hz.Mevlana a?k?n kemalidir; ama yaln?z a?k?n m?? Hay?r, O t?m g?zelliklerin kemalidir, ilmin de hikmetin de, akl?n da... O'nun insan d???ncesine verdi?i en b?y?k mesaj A?k, Sevgi ve Birlik'tir. O, bir veli h?viyetiyle g?n?ller co?turmu?, bir pir, bir m?r?it olarak insan kalbini safla?t?rm??, bir bilgi kayna?? olarak insan akl?n? nur ile y?kam??, ak?l ve g?n?lleri kirden kurtarm??, gelmi? ge?mi? t?m peygamberlerin temsilcisi olmu?tur. Onun i?indir ki hangi alim Mevlana'y? tan?sa y?celmektedir. O'nun yoluna g?n?l koyan herkes kemale, sevgiye, insanl??a, bilgeli?e, ho?g?r? ve y?ksek ahlaka ula?maktad?r. O, hi? bir ?eyi inkar etmez ama her ?eyi birler, b?t?nle?tirir ve sevdirir. O, kimseyi ayr? g?rmez. ??nk? O, her?eyin Allah'?n zuhuru ve tecellisi oldu?unu bilir ve bunu insan g?nl?ne ve insana hal olarak yans?t?r. Mevlana aziz ve y?ce bir ?stad'd?r. Tek ba??na bir sistemdir, bir hayat ve bir d?zendir. Ahlak?, ilmi, hikmeti, sevgisi, akl?, tavr?, idraki, davran??lar? ve her?eyi ile y?celi?i ??reten bir HAL AB?DES?'dir. Peygamber-i zi?an'?n ger?ek temsilcisi, a?k?n ve akl?n en y?ksek ??esi ve ger?e?idir. "?nsan yarat?lm??lar?n en ?ereflisidir" d?sturuyla her dilden, her dinden, her renkten insan? kucaklayan Hz.Mevlana sevginin, bar???n, karde?li?in, ho?g?r?n?n sembol?d?r. HZ. MEVLANA'YA G?RE ?NSAN HAZRET? MEVLANA'NIN TASAVVUFU VE K?ML??? MEVLANA CELALEDD?N RUM? HZ.MEVLANA'NIN D?L?NDEN HZ.AL? HZ. MEVLANA'YA G?RE ?NSAN Hz.Mevlana'da insan, ?l?ml? ile ?l?ms?z?, iyi ile k?t?y?, ilahi ile be?eri benli?inde toplayan bir birle?tiricidir. ?nsan ?l?ms?zl???n, ?l?ml? beden i?inde tekam?l seyrini ya?amak i?in bu alemdeki g?r?n?m?d?r. ?nsan varl?k a?ac?n?n meyvesidir. Bir rubaisinde ??yle seslenir: "Suret suretsizlikten meydana geldi. Varl?k pete?ini ?ren ar?d?r. Ar?y? v?cuda getiren, mum ve petek de?ildir. Ar? biziz, ?ekil ve ?okluk sadece bizim imal etti?imiz mumdur. ?ekil ve cisim bizden v?cuda geldi. Biz onlardan de?il; ?arap bizden sarho? oldu, biz ?araptan de?il." Hz.Mevlana varl???n ?z?, yani yarat?c? kudretle insan?n ?z?n? birle?tirmi?tir. ?nsan?n ?eref ve y?k?ml?l???, zevki ve ?ilesi i?te bu birlikten kaynaklanmaktad?r. Bu birlik insan? varl???n gayesi yapm??t?r. Varl?k, anlam?n? insanla kazan?r. Yarat?c? eserini insanla seyreder, zira insan hakk?n g?z? ve aynas?d?r. Hz.Mevlana ??yle seslenir: "Sen cihan?n hazinesisin, cihan bir yar?m arpaya de?mez. Sen cihan?n temelisin, cihan senin y?z?nden taptazedir. Diyelim ki alemi me?ale ve ???k kaplam??; ?akmaks?z ve ta?s?z olduktan sonra o, i?reti bir r?zgardan ba?ka nedir?" Y?ce H?davendigar "M?min m?minin aynas?d?r" hadisini a??klarken ??yle konu?ur: "Tanr?'n?n adlar?ndan biri de el-m?min'dir. ?man eden kula da m?min denir. M?min m?minin aynas?d?r demek,Tanr? onda, o aynada tecelli etti demektir." O halde Hakk'? insanda g?rmek gerekir. Bunu yapmayan, g?rmesini bilmiyor demektir. Yine Mevlana ??yle seslenir: "Murat sensin. Neden oraya buraya ko?uyorsun? O, sen demektir. Ama sen, sak?n ben deme, hep sen diye s?yle. G?z d?r?st g?r?rse, sen O olursun. O da sen olur." "Ey Tanr? kitab?n?n ?rne?i insano?lu. Ey ?ahl?k g?zelli?inin aynas? mutlu varl?k. Her ?ey sensin. Alemde ne varsa senden d??ar? de?il. Sen ne ararsan kendinde ara, ??nk? her varl?k sende." ?nsan?n bu ?erefi bedava de?ildir. Bu ?erefin beraberinde getirdi?i sorumluluk ve ?st?rap da b?y?kt?r. ?nsan?n ?erefi gibi, sorumlulu?u ve ?st?rab? da varl???n en b?y?k sorumluluk ve ?st?rab?d?r. Mevlana'n?n kavgas? e?yaya boyun e?en insan?, e?yay? boyun e?diren bir yarat?c? benlik haline getirmek i?indir. ?nsan, ne oldu?unu anlamak i?in nereden geldi?ini anlamak zorundad?r. Mevlana'ya g?re b?yle bir anlay?? Yarat?c? kudretten koptu?unun bilincinde olan insan?n nasibidir. "Tanr?, ululuk s?rlar?n? insanda belirtmi?tir. ?nsan?n ?n?nde canla, g?n?lle, bedenle ger?ekten bir secde ettin mi ne yana d?nersen oras? g?nl?ne kabe olur." Mevlana yine bir beytinde: "Bedenin her zerresinden bir feryat duy, bir inilti i?it; ??nk? sen b?y?k bir ?ehirsin; belki de bir ?ehir de?il, binlerce ?ehirsin sen. Her ?ey sensin; her ?eyden ?te ne varsa o da sensin; O da senden ibaret." ?nsan ge?irdi?i bu kadar maceraya ra?men kendi de?erinin hen?z fark?nda de?ildir. Kendisini ku?atan d?nyan?n nice tufan?na tan?k olmas?na ra?men kendi i?inde saklad??? tufanlar?n hen?z idrakine varamam??t?r. "Ademo?lu dedi?in, d?nya sand???na konmu? bir asland?r. Sand?k kapanm??, kilitlenmi?tir. O da kendisini yorgun ve bitkin g?stermektedir. Ama g?n?n birinde bir co?tu, bir k?kredi de sand??? k?r?p par?alad? m? nelere g?c? yetti?ini, ne i?ler edece?ini o vakit g?r?rs?n." “?nsanlar?n ta? y?reklerinde ?ylesine bir ate? vard?r ki perdeyi k?k?nden yakar. Perde yand? m?, insan H?z?r hikayelerini de tamamen anlar. O eski a?ktan g?nl?n i?inde yeniden ?ekiller meydana gelir.” Ve yine ??yle seslenir y?ce Mevlana: “Sen ya Tanr? nurusun ya da Tanr?s?n; onun mazhar?s?n. ?u d?nen g??? Tanr?'ya lay?k g?rme, y?ld?zlarla ayda irade, bir ?zg?rl?k var sanma. G?ne?lerin g?ne?i sensin. ?u g?k kubbede d?n?p duran g?ne? ba?? ba?l? bir topal e?ek gibidir.” Din, dil, ?rk ay?rmayan, her ?eyi ve herkesi Tanr?’n?n bir par?as? olarak g?ren y?ce Mevlana’n?n kad?n? bu d???ncenin d???nda tutmad???n? anlatmaya herhalde gerek yoktur. Her zerrenin Tanr?’n?n birer par?as? oldu?unu belirten bu b?y?k insan?n cinsiyet ayr?m? yapabilece?ini d???nmek ancak cahilliktir. O’na g?re Tanr? kat?nda cinsiyet yoktur. Dolay?s?yla maddi alemde de cinsiyet ayr?m?n?n getirdi?i davran?? farkl?l?klar? olmamal?d?r. Hz.Mevlana a?kla, m?zikle, sema ve ?iirle beslenip geli?en bu dinler ?st? yolda kad?na da b?y?k bir ?nem vermi?, her konuda oldu?u gibi bu konuda da ?a??n ?tesinde d???nm?? ve uygulam??t?r. Kad?n? hayat?n di?er par?alar? gibi, belki de daha fazla ?nemsemi?tir. Onlar? hayat?n i?ine ?ekmeye ?al??m?? ve devrin ?artlar?na ald?rmadan, hi? ?ekinmeden insanl???n kad?nla birlikte var oldu?u mesaj?n? t?m aleme vermi?tir. Mesnevisinde, “Kad?n bir Nur’dur sevgili de?il, kad?n yarat?c?d?r yarat?lm?? de?il...” s?zleriyle kad?na bak???n? ?ok net olarak tan?mlayan Hz.Mevlana, onu “yaratan kudret” mertebesine ??karm?? ve yarat?c?l???n simgesi olarak g?stermi?tir. O her ?eyden ?nce, kad?n?n kapanmas?n?n ve ?rt?lmesinin aleyhindeydi. “Fi-hi Mafih” adl? eserindeki bir fas?lda, kar?s?n? ?rten kapat?p kimseye g?stermeyen erke?i 'koltu?unun alt?na bir somun ekme?i saklamaya ?al??an insan'a benzeterek k?nam??t?r. Gizlenmenin ve ?rt?nmenin kar??s?ndaki insan?n daha ?ok merak?n? artt?raca??n? ve g?rme duygusunu kam??layaca??n? belirten Mevlana bunun sadece k?t?l??? artt?raca??n? ifade etmi?tir. Kad?n?n veya erke?in de?il, insan?n iyisi ve zararl?s? oldu?unu s?yleyen Mevlana, bu g?r??lerini hayat?nda da uygulam??t?r. O’nun bir ?ok kad?n m?ritleri vard? ve onlar?n davetlerine hep uyar, aralar?na kat?l?r onlarla ?iirler okur ve onlarla sema derdi. Hz.Mevlana'y? seven kad?nlar onun ba??na g?ller serperdi. Hz.Mevlana tek kad?nla ya?am??, cariye ve k?le kullanmam??t?r. O?lu Sultan Veled‘e yazd??? bir mektupta zevcesini ho? tutmas?n?, ona sayg? g?stermezse kendisini de incitmi? olaca??n? belirtmi?tir. Hz.Mevlana ?yle bir potad?r ki oraya at?lan her madde, orada yetene?ine g?re en uygun geli?imini bulmu?tur. Oraya d??en her zerre g?ne?lere ???k salan bir hal alm??, padi?ahlara buyruk y?r?tm??, tahts?z ta?s?z g?n?ller hakan? say?lm??, ya da yoklu?a kar??m??, addan sandan ge?mi?, insanl??a bir iksir olmu?, soluk alanlar?n ci?erlerine i?lemi?, yeni bir aray?? g?c? vermi?tir. En g?zel g?r?? Mevlana’n?n nazar?yla beslenmi?, geli?mi?, en tatl? ses Mevlana’n?n konservatuar?nda ahenkle?mi?, beste olmu?, en ger?ek bilgi Mevlana enstit?s?nde metodla?m??, ?aheser vermi?, en insani duygu Mevlana hareminde olgunla?m??, kudret haline gelmi?tir. Mevlana, kendisine g?n?l verenleri hem kendi as?llar?na kavu?turan, hem i?inde bulundu?u ?a?a g?re, topluma g?re en yararl? olacak ?ekilde yeti?tiren bir “?nsanl?k ?niversitesidir”. HAZRET? MEVLANA'NIN TASAVVUFU VE K?ML??? Mevlana'n?n tasavvufu, hi? bir zaman bir felsefe g?r??? ya da hayali bir bilgi olmam??t?r. O'nun tasavvufu, irfan, hakikat, a?k ve cezbe aleminde olgunla?mad?r. Her ?eyden ?nce ?unu s?ylemek gerektir ki O, herhangi bir fikri anlat?rken mant?ki tahlillere, felsefi d???ncelere ba?vurmaz. Hele O'nda sufilerde bir illet haline gelmi? olan ve ?bn-i Arabi'de had ?eklini bulup sonrakiler de m?zminle?en, ki?ilerin her haline bir isim verme hastal??? yoktur. Tasavvuf terimlerini ?ok ?ok az kullan?r. Zaten onun halk?? ruhuna b?yle terimlerle izah, anla??lmaz s?zlerle anlatma uygun gelmeyece?i gibi halka hitaplar?nda da b?yle terimler yer almazd?. O, gerek divanda gerekse Mesnevide Varl?k Birli?i inanc?n?n, kendi felsefesinin, moralinin izah?n?, halk diliyle ve halk psikolojisine g?re tam bir uygunlukla, hikayeler s?yleyerek, ?rnekler vererek ve atas?zlerini anarak anlat?r. Eserlerinde, "Kelile ve Dimne Hikayelerinden" eski sufilerden, halka ait hikayelerden, Tevrat ve Kuran k?ssalar?nda rastlad?klar?ndan bahseder konu?ur. Hatta bazen " Benim beytim beyit de?il, iklimdir. Benim alay edi?im, alay edi? de?ildir. Bir ?ey ??retmektir." diyerek ?ok a??k hikayelerle halka hitap eden Mevlana, her ?eyden ?nce ahlak? topluma ??retir. O'nda teferruata hi? yer yoktur. Mevlana, filozoflar?, yaln?z akl? ?ne ??kar?p, duyguya ve olu?a ?nem vermediklerinden noksan g?r?r. Onlar? ?amurun i?inden ??kmak i?in hareket ettik?e daha ?ok ?amura g?m?len e?e?e benzetir. Ya da raftaki ?i?eleri d?k?p i?indeki ya?lar? yere d?kt??? i?in sahibinin kafas?na vurmas?yla kel kal?p, d??ar?da ba?? tamamen kel bir kalenderi g?r?nce de " Sen de mi ?i?eleri yere d?kt?n" gibi ?ok basit bir k?yas yapan papa?ana benzetir. Bir ba?ka yerde de ak?l sahipleri onun i?in, sidik birikintisinde y?zen bir ??p?n ?st?ne konmu? ve haline bak?p da kendini u?suz bucaks?z bir okyanusun tek kaptan? gibi g?ren sinek gibidir. Mevlana'da yery?z? ve yery?z?ndekiler vard?r. G?k, yery?z?nde ya?amam?z i?in g?lgelik eder bize. G?kte dola??lmaz, yerde ya?an?r. O Muhiddin Arabi gibi ne " arz? simsime" den bahseder, ne g?kleri gezer, ne r?yas?n? yahut mirac?n? anlat?r, ne de ona malum olan ?eyleri delil tutar. O'nda mekans?zl?k alemi neresidir sorusuna verdi?i ?u cevap, ?ok dikkate de?er: " Erlerin can? ve g?nl?" Zaten O, b?yle teferruata, bu ?e?it asl? olmayan hayallere kap?lmay? ho? g?rmedi?inden, hele bunlar? ge?im vesilesi yap?p halka tuzak kurmaktan nefret etti?inden, tasavvuf ehliyle de uyu?mam??t?r. Suret Sufileri, yani ta?la, h?rkayla bezenen ve elbiseyle kendisini sufi g?steren riya ehlini ?iddetle k?nar. Sufilerin binde birinin do?ru oldu?unu, geri kalan?n "tamah ehli "oldu?unu a??k?a s?yler. Olgunla?madan ?eyhlik satanlar? ele?tirir, s?zde ?eyhlik davas?na girenlere ?atar, davullu bayrakl? bir alay ham ki?inin ?eyhlik laf?na s???nd???n?, bu ?e?it adamlar?n kendilerini Beyaz?t yerine koyduklar?n?, dava yurdunda kendi kendilerine meclis kurduklar?n?, bunlar?n adeta kendi kendilerine gelin-g?vey olduklar?n? anlat?r. Hatta tekkelerin ahlaks?zl?k yata?? oldu?unu s?ylemekten de ?ekinmez. Mevlana'ya g?re ir?ad(ayd?nlatma-do?ru yolu g?sterme), kamil yani olgun insan?n hakk?d?r. Bu konuyla ilgili mesnevinin birinci cildindeki s?zleri ?nemlidir: " Her devirde peygamber makam?nda bir veli vard?r ve bu k?yamete dek s?r?p gider. Diri ve faal imam o velidir. ?ster ?mer soyundan, ister Ali soyundan her ?ey onun h?km?ndedir. Hem gizlidir, hem g?z?n?nde. O, nura benzer. Ak?l onun Cebrail'idir. Ondan a?a??da olan Veli ise onun kandili gibidir. Bundan daha a?a?? olan veli ise kandilin konuldu?u yerdir. ?leridekiler geridekileri g?r?rler fakat geridekilerin g?r??? ileridekileri g?remez... "der. Ve kutbun insanlar?n g?zbebe?i oldu?unu, onu aramak gerekti?ini anlat?r. Yine mesnevide Kutup i?in: " O asland?r, i?i g?c? avlanmakt?r. Halk onun art???yla ge?inir. O akla benzer halksa onun uzuvlar?d?r. Kutup kendi ?evresinde d?ner dola??r, g?klerse onun ?evresinde. Hatta o, i?te O 'dur ! G?ne?, y?z?n? insan sureti ile ?rtm??, insan suretinde gizlenmi?tir. Art?k anlay?ver !! Yani insan? hakikatine g?t?recek bir k?lavuz gerektir. Musa bile H?z?r'?n h?km?ne girdi de hakikate erdi. Zaten b?t?n d?nya, o tek ki?iden ibarettir. Fakat yalanc? ?eyhlere inan?lmamal?d?r. Yalanc?n?n hi?bir ?ey olmad??? meydana ??k?ncaya dek aray?? i?indeki ki?inin ?mr? t?kenir. Yalanc? ?eyhler halk? aldatmak i?in d?kkan a??p oturmu? ki?ilere benzer. Onlardan hi? farklar? yoktur. Mevlana'ya g?re s?luk, yani bir tasavvuf yoluna girmek kendini unutmak de?il, kendine gelmek, kendini bulmakt?r. O'nun yolunda ger?e?e ula?mak i?in evlenmemek gibi insan tabiat?na ayk?r? ?eyler hi? yoktur. ?ehvet olmad?k?a ?ehvetten ka??nman?n olamayaca??n? ve bununla beraber ?ehvet varken nefse hakim olman?n bir fazilet oldu?unu s?yler. O, ger?e?e ula?mak i?in zikir, esma ve halvet de kabul etmez. "Addan s?fattan ne do?ar? Hayal ... O hayal, ancak ula?maya bir delil olabilir. Madem ki delildir, delilin g?sterdi?i bir hakikat de vard?r. ?u halde addan ve harften ge?mek, ad sahibini bulmak gerek. Bunun i?in de varl?ktan ar?nmak laz?md?r. Cisme ait zikir, eksik bir hayaldir." s?zleri bu kanaatini belirtti?i gibi "A?yardan yaln?z kalmak gerek, yardan de?il. K?rk, baharda i?e yaramaz, k???n yarar" s?z? de bu husustaki fikrini tamamiyle a??klar. Mevlana'ya g?re zikir, ancak fikri harekete getirir. Fakat i?in asl? hal ve cezbedir. Sonu? olarak Mevlana, esmay? de?il a?k? ve cezbeyi ve bu ikisinin tezah?r? olan, a?k? ve cezbeyi meydana getiren semay? esas olarak kabul eder. Mevlana'ya g?re hakikati arayan ki?i bunu ancak kendisinde bulabilir ve hakikati kendisinde g?rebilir. ?nsan?n d???nda bir hakikat yoktur. Ki?i nefsani isteklerinden ar?n?p rahmani y?ne ?nem verirse g?n gelir arad??? hakikatin kendisi olur. O y?ce sultan ise ba?tan ba?a hakikatin kendisiydi. Onun Tanr?ya doyumsuzlu?u o derecede idi ki me?hur bir ?iirinde: "Enel Hak ", " Ben Hakk?m, kadehinden bir yudum i?en s?zd?. Ben ?i?elerle, k?plerle i?tim yine de s?zmad?m " der. Hazreti Muhammed'e ba?l?l??? o derecededir ki o art?k O olmu?tur. " Bug?n Ahmed benim. Ama d?nk? Ahmed de?ilim" der. Hz.Mevlana' n?n ger?e?i tekam?l?, ?iirlerinde safha safha ve b?y?k bir a??kl?kla g?r?lmektedir. G?nl?k hadiselere kadar her ?eyi bizlere s?yleyen Hz.Mevlana, "Kanlar i?ine d??t???n?, bir sele kap?l?p gitmekte oldu?unu, parampar?a bir g?n?lle y?ld?zlar gibi b?t?n gece dolan?p durdu?unu" s?yler. "Hakikatten bir i?arette bulunan Hallac'?, halk?n dara ?ekti?ini; fakat s?rlar?n? duysa Hallac'?n onu dara ?ekece?ini" bildirir. A?k sofras?na oturup o sofran?n tuzuna band???n?, a?k?n kendisine bo?az oldu?unu, bu sebeple de varl???n? bir lokma yap?p yuttu?unu anlat?r. Kendisini eski erenlerle kar??la?t?rken hepsinin i?ip s?zd???n?, sal?na sal?na bah?eye gelmesinin tam zaman? oldu?unu s?yler: "Onlar hep gittiler, der; biz sa? olal?m. Zaman?n g?nl? de biziz, can? da, bayraktar? da..." Bir ba?ka gazelde de ayn? ?eyi s?ylerken "Ebedi i?ip s?zmayan biziz" der. ?zl? bir haz?rl?k devresinden sonra ?ems'in geli?iyle b?t?n kayg?lardan kurtulan, bir ?iirinde kendi tabiri ile "Sar???n? rehin verip seccadeden bezecek" bir hale d??en Mevlana yine kendi s?zleriyle Ercesine adamcas?na bir hamle etmi?, bilgiyi vermi?, bilinene eri?mi?tir. Art?k "topra?? inci haline getirecek, ?alg?c?lar?n teflerini alt?nla dolduracak, susuzlara sakilik edecek, kupkuru toprakta Kevser sular? ak?tacak, yery?z?n? cennete ?evirecek, gaml?lar? Sultan ve Bey, y?zlerce kiliseyi mescit, y?zlerce dara?ac?n? minber yapacak" bir haldedir. "Buyru?unu bozacak yoktur O'nun. Diledi?ini kafir, diledi?ini m?min eder O". Bir kuldur ki, sahibini azat etmi?tir. Daha d?n ?u alemde do?mu?tur ama eski d?nyay? bay?nd?r hale getiren O'dur. "Kimin h?rkas?n? dikerse o ??plak kalmaz art?k. Kime ?are olursa, ?aresiz hale d??mez o. Kimin mevkii, kimin r?tbesi olursa, kimse elinden alamaz o mevkii. ?nci haline gelen kat? ta?, tekrar ta? olmaz. ?zlem ?ekenlerin k?blesi kesilen, y?k?lmaz. S?kut edenlerin Mushaf? ?u Mushaf gibi par?alanan otuz c?z haline gelmez. Kendisini seveni ona g?n?l vermi? canlar? ?yle temin eder. "Seni bir an bile yaln?z b?rakmam. Her an seni biraz daha y?celtir, biraz daha fazla a??rlar?m And olsun tertemiz zat?ma , and olsun saltanat?m?n g?ne?ine ki Seni l?tuflar?mla y?celtirim. Y?z?n? nurumla nurland?r?r, ba??n? on parma??mla ka??r?m." Hacca gidenlere; " Nereye gidiyorsunuz nereye? Sevgili burada. Buraya gelin buraya!"diye ?a??r?r. Mesnevi'yi sunarken de bunun bir vahiy oldu?unu apa??k anlatan Hz.Mevlana bu s?zleri s?ylemek i?in Muhiyiddin Arabi gibi r?yalar g?rmeye," Hatm-i Vilayaet "makam?na sahip oldu?unu iddiaya l?zum bile g?rmez. Zaten onun saltanat?, bir halk saltanat?d?r. Bu kadar y?ksek bir iddia bile, onun halk?? ruhunda bir ferdiyet yaratmaz. Yine onun s?zlerinden al?nt?larla s?yleyecek olursak: " R??vet ve para padi?ah? de?ildir O, parampar?a g?n?l h?rkalar?n? diken bir padi?aht?r. Yolda ister ay? olsun, ister aslan, ercesine bir hamleden ba?kas?n? bilmez O. Garez tohumunu ekmedi?ini, yoklu?un s???nd??? er oldu?unu, tamah s?rt?n? hi? ka??mad???n?" s?yler. B?t?n d?nyaya, ne din fark? ne mezhep fark? g?zetmeksizin hitap eden Mevlana, hepimizden de bu g?r???, bu duyu?u, bu cesareti ister. "Birlik ?arab?n? ver, hepimizi ayn? gecede sarho? et de hepimiz toplanal?m, G?r?n??teki ayr?l?klar?, ayk?r?l?klar? bir anda giderelim. Benli?imizden ge?tik mi, su rengini al?r, her kab?n ?ekline uyar?z. Biz bir a?ac?n dallar?y?z, hepimiz de kap? yolda?lar?y?z." Ona ?yle bir a??k gerektir ki kalkt? m? her yandan ate?li k?yametler kopars?n. Cehennem gibi bir g?n?l gerektir ki ona, cehennemi unuttursun, y?zlerce denizi yak?p kurutsun. Bir dalgadan bir deniz meydana getirsin, g?kleri eline als?n, s?ks?n, bir mendil gibi buru?tursun. Zevalsiz ????? bir kandil gibi g?k kubbeye asakoysun. "?nsanda bu cesaret olmad?k?a neye yarar. G?nl?n? y?kamam?? Adem, istedi?i kadar y?z?n? y?kas?n, abdest als?n, namaz k?ls?n bo?tur." ?nsan onun deyimiyle, h?rsla bir s?p?rge olduktan sonra, elbette daima hep toz i?indedir. Bu ?e?it adamlar?n kendisini anlayamayaca??n? da bilir O. Ve bir g?n "falan sizi ?v?yordu diyene" s?yledi?i ?u s?zler, bu bak?mdan ne kadar manal?d?r. " Ne haddine ki o, beni ?vs?n! E?er s?zlerimi ?v?yorsa harf, ses, dil, dudak, baki de?ildir. Bunlar as?l de?ildir. As?l olmayan kalmaz, ge?er gider. Yok o beni zat?m bak?m?ndan tan?d?ysa hakk? vard?r, ?vebilir." Hz. Mevlana'n?n yolu a?k ve edep yoludur. Hak yolunda oldu?unu s?yleyip, bu yolun gerektirdi?i edebi yerine getirmeyen, benliklerinde kalan ki?ilere, s?yledi?i ?u s?zler ile Hak yolunun tamamen edepten ibaret oldu?unu belirtir: " Efendi! Bilmi? ol ki edep, insan?n bedenindeki ruhtur. Efendi! Edep, Hak erinin g?z ve g?nl?n?n nurudur. E?er ?eytan?n ba??n? ezmek dilersen, a? ve g?r, ?eytan?n katili edeptir. ?nsano?lunda edep bulunmazsa, o insan de?ildir. ?nsan ile hayvan aras?ndaki fark edeptir. ?man nedir diye ak?ldan sordum. Ak?l, kalbimin kula??ma seslenerek '?man edeptir' dedi." Kendisine inanan insan Mevlana, ?lmezli?ine de inanm?? , "Toplulu?un rahmet oldu?unu duydum, bu y?zden halka candan kul oldum." s?z?yle ger?ek saltanat?n?n g?n?llerde oldu?unu bildirmi?, " Her g?n?m cumad?r, hutbem daimi. Minberim y?celiktir, yerim erlik" beyitiyle bu saltanat?n hi? bir zaman ferdi olmad???n? a??k?a belirtmi?tir. Kendi hakikatini s?yledi?i ?u cezbelerinde ise bizi y?celi?i ile b?y?lemektedir. Ve cihan sultan? Hz. Muhammed Mustafa'ya nas?l bende oldu?unu, O oldu?unu s?ylemektedir: "Hazineyi a?t?lar, hepiniz elbiseler giyin. Mustafa yine geldi iman edin. Dokuz felek ile her felekte bir zaman d?n?p dola?t?m. Senelerce y?ld?zlarda, bur?larda devrettim. Bir m?ddet g?r?nmedim, O'nunla idim. Lahutiyette Hakka en yak?n idim. Ana karn?ndaki ?ocuk gibi g?dam? Hak'tan ald?m. ?nsan bir kere do?ar, ben bir ?ok defalar do?dum. Cisim h?rkas?n? giydim i?ler g?rd?m. ?ok kere bu h?rkay? kendi ellerimle y?rtt?m. Geceleri zahitlerle mabetlerde sabahlad?m. Kafirlerle puthanede putlar?n i?inde uyudum. K?skanc?n ac?s? benim. Hastan?n ?ifas? benim. Hem bulut, hem ya?murum, ?ay?rlara ya?ar?m. Ey dervi?! Benim ete?ime asla fanilik tozu konmad?. Sonsuzluk aleminin ba??nda ben bol bol g?l toplad?m. Ben sudan, ate?ten, inat?? r?zgardan, ?ekle girmi? topraktan de?ilim. Evlat ben tertemiz nurum. Tebrizli ?ems'te yok olmu?um. E?er beni g?rd?ysen kimseye g?rd???n? s?yleme" MEVLANA CELALEDD?N RUM? Hz.Mevlana'n?n ?nsan Hayat?n?n Sona Ermesine Ait Bak??? 17 Aral?k 1273' te o g?ne kadar insanlar? hayalden kurtar?p ger?e?e davet eden Hazreti Mevlana son nefesini verirken, Hakk' a kavu?madan ?nce ??yle seslenmi?tir bize: "Hakka kavu?tu?um g?n tabutum y?r?y?nce ?u d?nyan?n dertleri ile dertleniyorum sanma. Bana a?lama, yaz?k yaz?k deme. Cenazemi g?r?nce ayr?l?k, ayr?l?k diye feryat etme. Beni topra?a verirken elveda elveda diye a?lama. G?n bat?m?n? g?rd?n ya g?n do?umunu da seyret. Hangi tohum yere at?ld? da ??kmad?. ?nsan tohumu hakk?nda niye yanl?? bir zanna d???yorsun." Mevlana insano?luydu. B?t?n dinlerin asl?n? idrak eden ve b?t?n dinlerin ?st?ne ??kan insan Mevlana, insana secde ediyordu. ?nsanl?k ve sevgi dininin kurucusuydu. Birli?i m?jdelemi?ti. Halk? ve mukaddes kitab? kucaklam??t?. D?nyay? daim bir olu? alemi g?rerek ?l?m? de pek tabii buluyordu. Hatta ona g?re ?l?m sallanan bir di?in d??mesinden ba?ka bir ?ey de?ildi. D?nya ve hayat daimi bir olu?tan ba?ka bir?ey olmad???ndan y?pranmaz ve eskimez, zamandan zamana de?i?ir ve tazelenirdi. Bu y?zden d??en di?in yerine mutlaka yenisi ??kacakt?. Bu bak?mdan da O, alemdeki ebedili?inden emindi. Bak?n Hazreti Mevlana nas?l sesleniyor: " Mezar?m?n topra?? bir yudum ?arap gibidir. Bedenimi i?ince, can?m g?klerin ?st?ne ??kar. O padi?ah de?ilim ki tahttan ineyim de tabuta bineyim. Benim ferman?m?n yazg?s? ebediliktir." Hazreti Mevlana ger?ekten de bu ebedili?i kazanm?t? ve o art?k g?n?llerdeydi. Bir ba?ka sesleni?inde ??yle buyuruyor: " Ben g?r?nen ve g?r?nmeyenim. Uykudaki g?z gibi a????m ve gizliyim. Var?m ve yokum. G?l suyundaki koku gibi. S?yleyen ve susan?m kitaptaki yaz? gibi." ??te basit gibi g?z?ken fakat t?m evreni kapsayacak kadar mana dolu olan bu s?zlerle Hazreti Mevlana kendi makam?n?n da ne oldu?unu a??k?a ortaya koyuyor ve hi? bir zaman yokluk ve tevazudan ayr?lm?yor. Hak'la var oldu?unu ve onun bir g?lgesi oldu?unu her f?rsatta ortaya koyan Hazreti Mevlana bir rubaisinde ki?ili?indeki manevi enginlikten ??yle bahsediyor: "Ben, hem a??k, hem de ma?ukum. Ben hem aynay?m, hem g?zelli?im, hem de g?zelli?i seyreden." HZ.MEVLANA'NIN D?L?NDEN HZ.AL? "NA'AT-I AL?" Mevlana Celaleddin RUM?, Divan-? Kebir'den Se?me ?iirler, Cilt I, Sh.3-6 ?eviren: Mithat Bahari BEYTUR, Milli E?itim Bakanl??? Yay?nlar?, ?stanbul 1989 "O a??klay?c? imam, o Tanr? velisi safa ehlinin v?cut g?ne?idir. Yerde, g?kte, mekanda, zamanda Hakla duran o imam?n zat?, i? ve d?? temizli?i ile vas?flanmak vaciptir. ??nk? k?f?rden, ikiy?zl?l?kten kurtulmu?tur, temizdir... Onun topra?? birlik alemidir. O, insan?n hakikati ve can? gibiydi. Her?ey fanidir, fakat can ya?ar, ?lmez. Onun hareketi kendinden diri olan ezeli varl?ktand?r. Beka ?evresinde d?ner dola??r, yarat?klar? yaratan?n zat? gibi O bakidir. Hakk?n y?ksek s?fatlar? Ali'nin vasf?d?r. Hakk?n s?fatlar? zaten ayr? de?ildir. O, Tanr?'n?n zat?na yap??m?? "O" olmu?tur. Hani duydu?un lahutun gizli hazinesi yok mu; i?te o odur. ??nk? o, haktan hakla g?r?nm??t?r. O hazinenin nakdi, t?kenmez ilimdi. ??te o ilimden maksat, y?ce Ali'dir. Hakk?n hikmetini ondan ba?ka kimse bilemez. Zira o hakimdir, her?eyin bilginidir. ?ptidas?z evvel o idi, sonsuz ahir de o olur. Peygamberlere yard?m eden o idi, velilerin g?ren g?z? de hakikaten odur. Y?z?n?n nurlu par?lt?s?, kendi ziyas?ndan bir g?ne? yaratt?. O,hak iledir; hak ondan g?r?n?r. Hakka ki, o hak ile ebedidir. Ademin topra?? onun nurundan idi, o sebeple meleklerin tac? oldu; Allah?n isimleri ondan belirdi. O temiz ve y?ce imam?n ilmi sayesinde Adem, her?eyi anlad?. O nur tek olan yaratan?n nuru oldu?u i?indir ki, melekler onun huzurunda secde ettiler. Evet, muhakkak ki, Adem, O imam?n nuru ile b?t?n ilahi isimleri bildi... ?it, kendinde Ali'nin nurunu g?rd? ve y?ksek alemi ??rendi. Nuh,kendini y?ksek menzile ula?t?r?ncaya kadar, istedi?ini hep ondan buldu. Gene ondand?r ki kurtulu?a eren Nuh, dehirde gayret tufan?n? buldu da beladan kurtulmu? oldu. Halil peygamber, dostlukla onu and? da, ate? ona al lale oldu. Nemrudun ate?i, o Allah?n dostuna hep g?l, nesrin, lale oldu. Gene o idi ki, keyfiyle kendi koyununu ?smail'e kurban etti. Yusuf kuyuda onu and? da, o saltanat m?lk?n? s?sleyen taht? buldu. Yakup, onun ?n?nde bir?ok inledi de Yusuf'un kokusunu al?p g?zleri a??ld?. ?mran'?n o?lu Musa, onun nurunu g?rd? de uzun geceler hayran kald?. K?rk gece kendinden ge?ti; kavu?ma ve g?r??me zevkine dald?. Sonra dedi ki: "Yarabbi! Bana bu lutfundan bir alamet ver." Hak ona: "??te sana nurlu eli verdim" dedi. Gene Ali'nin vergisidir ki, Meryem'e arkada? oldu da ?sa v?cuda geldi... O, ?eriatte ilim ?ehrinin kap?s?d?r. Hakikatte ise iki cihan?n beyidir. ?ki cihan?n sultan? Muhammed, hakka yak?nl?k gecesinde, Allaha kavu?man?n harem yerinde onun s?rr?n? g?rd?. Ali'nin nutkunu, Ali'den dinledi. Ali ile birle?ilen o yerde Ali'den ba?ka bulunmaz.{1} Allah yolunda gidenler isteyicidirler; Ali istenilendir. S?yleyenler s?ylerler, susarlar. O, susmaz, s?yler. Ebedi ilim, onun g??s?nde parlay?p g?r?nd?. Vahyolunanlar?n s?rlar?n?, o hakikat olarak bildi ve bildirdi. ?mmetlere hayk?rd?: -Allah yolunda Ali sizin k?lavuzunuzdur. Allaha i?i do?ru olanlar y?zlerini ona ?evirmi?lerdir. Zira o ?aht?r, do?ru yolu g?sterendir, efendidir... O, b?t?n peygamberlerin s?rr?nda idi. Cenab? Mustafa: -Benimle a??k?a beraber bulundu, dedi.{2} Dinde evvel, ah?r o idi. Allah ile i?li d??l? o idi... ??te bunlar? s?yledim ki, bu y?ksek manan?n n?ktesini ??renesin de y?ksek velayete eresin. Sence apa??k bilinsin ki, hakikatte y?ce olan O'dur. Ey efendi, benimle bo?una kavga etme. Bu b?yledir. Hakikat budur ki, hepimiz bir zerreyiz, g?ne? odur. Biz hepimiz damlay?z, deniz O'dur. Ey ?ems-i din! Mademki sen a??ks?n, Mevlana i?in a?kta can?n? feda et ki, can?n canana kavu?sun ve a?ka ula?t?r?c? k?lavuz olas?n. {1} ??nk? Tanr? Kuran'da kendini Ali diye vasfediyor. {2} "Tanr? Ali'yi her paygambere gizli g?nderdi, benimle ise a??k g?nderdi"hadisi ?erifinden al?nm??t?r.
Slm eme?iniz i?in tkler.
ama sevgilim karde?im toxiqu?_li?rr?&b.b.k vbmenu_register("postmenu_45722", true); ekled?in yaz? g?zel .. ?u yaz?n? ve reismleri sola yazarsan forum sayfas?.. bu kadar geni?lemez. buda foruma ??kl?k kazand?r?r.. konu lar?n? editlersen be dedim ?eyi yaparsan T?kler.. ??nk? ciddi anlamda okumakta zorluk ??k?yor. Yaz? fonlar?n? sol tarafa yazan BUTONA BASARSAN '''' [b]e?er olmad?ysa resimleri kontrol et. forum ?ok sa? tarafa a??ld? buda ?ok berbart bir g?r?nt? veriyor. dikat edelim sevgiler.[/b]
arkadaşlar ellerinize sağlıkkkkk çok güzel bi paylaşımdı emeğinize sağlıklar olsun yazan elleriniz dert görmesin
|
« Önceki Konu | Sonraki Konu »
|
Konu ile Alakalı Benzer Konular | |||||
Konular | Yazar | Yorumlar | Okunma | Son Yorum | |
Hz. Mevlana Hayat? ve Eserleri | eRCi | 3 | 633 |
04-06-2022, Saat: 08:12 AM Son Yorum: wildfang |
|
Hz. Mevlana'ya G?re ?nsan | eRCi | 3 | 585 |
04-06-2022, Saat: 08:10 AM Son Yorum: wildfang |
|
Mevlana Celalett?n Rum | happy yeliz | 4 | 789 |
04-06-2022, Saat: 07:55 AM Son Yorum: wildfang |
|
Vecizeler Hazreti Muhammed Mustafa (S.A.V.) Mevlana Celaleddin Rumi Ve Yunus Emre. | *Asİ-yÜrEk* | 3 | 825 |
04-19-2008, Saat: 10:16 AM Son Yorum: HÜDANUR |