Avrupa yollarında 250 elektrikli otomobili bulunan BD Otomotiv, önümüzdeki aydan itibaren Türkiye'de elektrikli oto teslimlerine başlayacak. Şirketin Genel Müdürü Osman Boyner, "Satacağımız araçlar ticari sınıfında. Bunlardan eDucato'nun menzil 160 kilometre." dedi.
Yaklaşık iki ay önce özel vergi mevzuatına dahil olan elektrikli araçlar yola çıkmak için gün sayıyor. Bu konuda en hızlı davranan, büyük şirketlerin aksine bir iki yıl önce kurulan BD Otomotiv oldu. Türkiye'nin ilk elektrikli araç filosunu önümüzdeki ay teslim etmeye hazırlanan şirketin başında Osman Boyner bulunuyor. Boyner, İtalya'da kurdukları atölyede yaklaşık iki yıldır hafif ticari araçları elektrikliye dönüştürdüklerini belirterek, Türkiye'den birkaç filo siparişi aldıklarını ve önümüzdeki mayıs ayından itibaren elektrikli araçları teslim etmeye başlayacaklarını söyledi. Boyner, şu anda ürün gamında elektrikli araçlara dönüştürülen eFiorino, eKangoo, eScudo, eTrafic ve eDucato modelleri olduğunu, ilk teslimatların özellikle günlük yüksek kilometreye ulaşan lojistik şirketlerine yapılacağını kaydetti.
Avrupa yollarında 2 yıldır BD Otomotiv imzalı 250 elektrikli araç olduğunu anlatan Boyner, İtalya, İngiltere gibi birçok ülkeye elektrikli hafif ticari araç sattıklarını, dönüşümü gerçekleşen bu elektrikli araçların bugüne kadar 10 milyon kilometre yol kat ettiğini dile getirdi. Türkiye'de ilk etapta sadece şirketler, belediyeler ve kamu kuruluşlarına elektrikli araç filosu ve altyapısı sağlayacaklarını ifade eden Boyner şunları söyledi: "Özellikle ticari araç ve otobüs segmentlerindeki çözümlere ağırlık verdik. Ve bu araçların elektrikliye çevrilmesine odaklandık. Şimdilik 5 hafif ticari araç modelini batarya ve elektrikli motorla elektrikliye dönüştürüyoruz. Bataryayı Çin'den, Türkiye distribütörlüğünü yaptığımız BYD'den alıyoruz. Bu alanda dünyanın in iyi üç firmasından biri. eDucato'da menzil 160 kilometreye kadar çıkabiliyor. eKangoo'nun İstanbul trafiğinin şartlarına göre menzili ise 130 km. Maksimum 100 km hız yapabiliyor. Aracın bataryasının tam şarj olması için 15 kilovatsaatlik elektrik tüketiliyor. Bu normal 220 voltluk prizde 6 saat sürerken, hızlı istasyonlarda pilin yüzde 80'i yarım saatte şarj olabiliyor. Maliyet olarak şirketler büyük avantaj sağlayacak. eKangoo'yu gece doldurduğunuz zaman kilovatsaati 8 kuruştan sadece 1,20 lira ediyor."
Sadece araç satışı hedefleri olmadığını belirten Osman Boyner, sipariş aldıkları şirketlere anahtar teslim sistem kurduklarını söyledi. Bu yapı içerisinde şarj istasyonundan, elektrik masrafına kadar kiralama gibi toplam bir paket hazırladıklarını ifade eden Boyner, "Şirketlere dedik ki, aldığınız normal dizel bir aracın yakıt dahil aylık maliyeti size ne ise (bu yapılan kilometreye göre 800 ilâ bin Euro'ya kadar çıkabiliyor) elektrikli olanını da size aynı fiyata satalım. Bu pakete aylık 4 bin kilometrelik elektrik masrafı da dahil tabii ki. Halihazırda İçerenköy Carrefour ile Cihangir'deki İspark katlı otoparkında hızlı şarj istasyonu kurduk. Mayısta da lojistik ve kargo şirketlerinin yoğunlaştığı İkitelli'de hızlı şarj imkânı sağlayacağız." dedi.
Şirketin Koşuyolu'ndaki merkezinde İtalya'da elektrikliye dönüştürülen 5 farklı hafif ticari araç modelini de gösteren Boyner, bu araçların elektrikliye dönüşüm işlemlerini Avrupa'nın yanı sıra eylül ayından itibaren Türkiye'de de yapmaya başlayacaklarını kaydetti. Boyner, "Hedefimiz yılda 3 haneli araç sayısını elektrikliye çevirebilmek." dedi.
Petrole göre daha temiz olmasına rağmen elektrikli otomobillerin sürücüye toplam maliyeti bugünkü araçlardan farklı olmayacak. Yapılan tanıtımların aksine tüketicilerin bu yönde bir beklenti içinde olmaması gerekiyor, en azından şimdilik. Belki gelecek 5-10 yıl içinde bu avantaj ortaya çıkabilecek. Giderek artan çevre sorunları açısından elektrik, petrole oranla daha temiz bir yakıt olarak ön plana çıkmaya devam edecek. Zaten Türkiye'de fiyatları ortalama olarak açıklanan iki farklı aracın da minimum ÖTV grubuna dahil olmasına (bataryası kiralama olarak kullanılmasına) rağmen fiyatlar, dizel versiyonlara yakın konumlandırıldı. Elektriğin petrole göre ucuz olmasıyla oluşan avantaj ise elektrikli otomobilde kullanılacak bataryanın aylık kiralama bedeli yüzünden ortadan kalkıyor.
Hafta içinde Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün tarafından açıklanan otomotiv strateji belgesinde bulunan 27 eylem planından 6'sı doğrudan elektrikli ve benzeri çevreci araçları öne çıkarıyor. Hatta belgenin taslağında tüm otomobillere yönelik bir vergi düzenlemesi gündemde iken Maliye Bakanlığı'nın isteği ile belgenin son halinde karbondioksit miktarını düşüren araçları teşvik eden bir vergilendirme sistemi şeklinde değişim yapıldı. Bu yönüyle vergi sisteminin birçok AB ülkesinde olduğu gibi karbondioksit salımına odaklı hale getirilmesi ön plana çıkmış oldu. Ancak belge günyüzüne çıkmadan elektrikli araçların Özel Tüketim Vergisi yüzde 3 ile yüzde 15 arasında belirlendi. Normal otomobillerde yüzde 37'den başlayan ÖTV oranının aksine mevcut elektrikli modellerin pek çoğu bugün yüzde 3 ÖTV ile yola çıkacak. Bu oranlara rağmen elektrikli otomobillerin sürücüler üzerindeki maliyeti düşük olmayacak. AB ülkelerinde ise elektrikli araçlara düşük kullanım maliyeti değil, çevreci oldukları için ilgi duyuluyor.
ekoayrıntı
Yaklaşık iki ay önce özel vergi mevzuatına dahil olan elektrikli araçlar yola çıkmak için gün sayıyor. Bu konuda en hızlı davranan, büyük şirketlerin aksine bir iki yıl önce kurulan BD Otomotiv oldu. Türkiye'nin ilk elektrikli araç filosunu önümüzdeki ay teslim etmeye hazırlanan şirketin başında Osman Boyner bulunuyor. Boyner, İtalya'da kurdukları atölyede yaklaşık iki yıldır hafif ticari araçları elektrikliye dönüştürdüklerini belirterek, Türkiye'den birkaç filo siparişi aldıklarını ve önümüzdeki mayıs ayından itibaren elektrikli araçları teslim etmeye başlayacaklarını söyledi. Boyner, şu anda ürün gamında elektrikli araçlara dönüştürülen eFiorino, eKangoo, eScudo, eTrafic ve eDucato modelleri olduğunu, ilk teslimatların özellikle günlük yüksek kilometreye ulaşan lojistik şirketlerine yapılacağını kaydetti.
Avrupa yollarında 2 yıldır BD Otomotiv imzalı 250 elektrikli araç olduğunu anlatan Boyner, İtalya, İngiltere gibi birçok ülkeye elektrikli hafif ticari araç sattıklarını, dönüşümü gerçekleşen bu elektrikli araçların bugüne kadar 10 milyon kilometre yol kat ettiğini dile getirdi. Türkiye'de ilk etapta sadece şirketler, belediyeler ve kamu kuruluşlarına elektrikli araç filosu ve altyapısı sağlayacaklarını ifade eden Boyner şunları söyledi: "Özellikle ticari araç ve otobüs segmentlerindeki çözümlere ağırlık verdik. Ve bu araçların elektrikliye çevrilmesine odaklandık. Şimdilik 5 hafif ticari araç modelini batarya ve elektrikli motorla elektrikliye dönüştürüyoruz. Bataryayı Çin'den, Türkiye distribütörlüğünü yaptığımız BYD'den alıyoruz. Bu alanda dünyanın in iyi üç firmasından biri. eDucato'da menzil 160 kilometreye kadar çıkabiliyor. eKangoo'nun İstanbul trafiğinin şartlarına göre menzili ise 130 km. Maksimum 100 km hız yapabiliyor. Aracın bataryasının tam şarj olması için 15 kilovatsaatlik elektrik tüketiliyor. Bu normal 220 voltluk prizde 6 saat sürerken, hızlı istasyonlarda pilin yüzde 80'i yarım saatte şarj olabiliyor. Maliyet olarak şirketler büyük avantaj sağlayacak. eKangoo'yu gece doldurduğunuz zaman kilovatsaati 8 kuruştan sadece 1,20 lira ediyor."
Sadece araç satışı hedefleri olmadığını belirten Osman Boyner, sipariş aldıkları şirketlere anahtar teslim sistem kurduklarını söyledi. Bu yapı içerisinde şarj istasyonundan, elektrik masrafına kadar kiralama gibi toplam bir paket hazırladıklarını ifade eden Boyner, "Şirketlere dedik ki, aldığınız normal dizel bir aracın yakıt dahil aylık maliyeti size ne ise (bu yapılan kilometreye göre 800 ilâ bin Euro'ya kadar çıkabiliyor) elektrikli olanını da size aynı fiyata satalım. Bu pakete aylık 4 bin kilometrelik elektrik masrafı da dahil tabii ki. Halihazırda İçerenköy Carrefour ile Cihangir'deki İspark katlı otoparkında hızlı şarj istasyonu kurduk. Mayısta da lojistik ve kargo şirketlerinin yoğunlaştığı İkitelli'de hızlı şarj imkânı sağlayacağız." dedi.
Şirketin Koşuyolu'ndaki merkezinde İtalya'da elektrikliye dönüştürülen 5 farklı hafif ticari araç modelini de gösteren Boyner, bu araçların elektrikliye dönüşüm işlemlerini Avrupa'nın yanı sıra eylül ayından itibaren Türkiye'de de yapmaya başlayacaklarını kaydetti. Boyner, "Hedefimiz yılda 3 haneli araç sayısını elektrikliye çevirebilmek." dedi.
Petrole göre daha temiz olmasına rağmen elektrikli otomobillerin sürücüye toplam maliyeti bugünkü araçlardan farklı olmayacak. Yapılan tanıtımların aksine tüketicilerin bu yönde bir beklenti içinde olmaması gerekiyor, en azından şimdilik. Belki gelecek 5-10 yıl içinde bu avantaj ortaya çıkabilecek. Giderek artan çevre sorunları açısından elektrik, petrole oranla daha temiz bir yakıt olarak ön plana çıkmaya devam edecek. Zaten Türkiye'de fiyatları ortalama olarak açıklanan iki farklı aracın da minimum ÖTV grubuna dahil olmasına (bataryası kiralama olarak kullanılmasına) rağmen fiyatlar, dizel versiyonlara yakın konumlandırıldı. Elektriğin petrole göre ucuz olmasıyla oluşan avantaj ise elektrikli otomobilde kullanılacak bataryanın aylık kiralama bedeli yüzünden ortadan kalkıyor.
Hafta içinde Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün tarafından açıklanan otomotiv strateji belgesinde bulunan 27 eylem planından 6'sı doğrudan elektrikli ve benzeri çevreci araçları öne çıkarıyor. Hatta belgenin taslağında tüm otomobillere yönelik bir vergi düzenlemesi gündemde iken Maliye Bakanlığı'nın isteği ile belgenin son halinde karbondioksit miktarını düşüren araçları teşvik eden bir vergilendirme sistemi şeklinde değişim yapıldı. Bu yönüyle vergi sisteminin birçok AB ülkesinde olduğu gibi karbondioksit salımına odaklı hale getirilmesi ön plana çıkmış oldu. Ancak belge günyüzüne çıkmadan elektrikli araçların Özel Tüketim Vergisi yüzde 3 ile yüzde 15 arasında belirlendi. Normal otomobillerde yüzde 37'den başlayan ÖTV oranının aksine mevcut elektrikli modellerin pek çoğu bugün yüzde 3 ÖTV ile yola çıkacak. Bu oranlara rağmen elektrikli otomobillerin sürücüler üzerindeki maliyeti düşük olmayacak. AB ülkelerinde ise elektrikli araçlara düşük kullanım maliyeti değil, çevreci oldukları için ilgi duyuluyor.
ekoayrıntı