[COLOR="Magenta"] ?kra/Oku? il?h? emri, O en ?erefli varl???n z?t?nda tecell? ile be?ere emanet edilen sonsuz kem?lata muhatap ve m?kellef olmak i?in bir vazife verme ve bir d?vettir.
M???hede edilecek, m?n? ve muhtevas? anla??lacak, anla??ld?k?a da, H?l?k??n nizam ve kudretinin b?y?kl???ne ihti??m ve g?zelli?ine v?k?f olunacak bu k?inat, Levh-i Mahf?z?un bir tecell?si ve yans?mas?d?r.
Allah, insan haricindeki canl? ve cans?z her varl??? ?kalem? olarak vazifeli k?lm??, b?ylece de, her varl?k kendisine tevd? edilen, kendisinde tecell? eden vak?alar? kaydetmi? ve kaydetmektedir.
Canl? ve cans?z her varl?k bir kitapt?r. Bu itibarlad?r ki, ?G?r, m???hede eyle!? suretinde de?il de ?Oku!? ?eklinde bir emir v?ki? olmu?tur. Zira, kitap ancak okunur. Her biri birer kitap olan varl?klar ile dolu ve p?r?l p?r?l bu k?inat elbette ve muhakkak ki, il?h? bir k?t?ph?nedir. ?nsandan gayri b?t?n varl?klar sadece ?yazmak? ile m?kellef tutulduklar? h?lde, insan hem yazmak ve hele de mutlaka ?okumak? vazifesi ile ?ereflendirilmi?tir.
?lim, k?inatta tecell? edegelen nizam ve de?i?ik ?ekilde tecell? eden ?eylerin birbiriyle olan m?nasebetlerini idrakten ve bu idraklerin tasn?fi ve bir araya getirilmesinden ibarettir. K?inattaki bu nizam, nizamdaki ehemmiyetli hassasiyet ve denge, kat?iyen rastlant?lara verilemez. Bin?enaleyh, b?yle bir nizam?n elbette bir kurucusu ve vaz?edicisi vard?r; hem de, varl??? her ?eyden daha ay?n bir kurucu.
Her nizam, ortaya konmadan ?nce tasavvur edilir. T?pk?, k???da d?k?l?p ?izilmeden ?nce bir mimar? pl?n?n, mimar dima??nda tasavvur edilmi? olaca?? gibi... Be?erin kar???k ve yo?un yap?s? ve d???ncesi, bu tasavvur ve var olmaya nas?l bir ?ekil verir, o bir tarafa; k?inat ?ap?ndaki bu nizam, Levh-i Mahf?z ise, mukayyet nizam da, Kur??n-? Kerim?dir ve Levh-i Mahf?z?un aynas?d?r.
Buna g?re insan okuyacakt?r. Okuduk?a anlamaya ?al??acak, zaman zaman yanl?? anlayacak, hatalar yapacak; tecr?belere giri?ecek; hata-sev?p potas?ndan ge?irdi?i ilim cevherini itimat ve g?venirli?e, emniyet ve sa?laml??a ula?t?racakt?r. Bakmak ba?ka, g?rmek ba?ka; anlamak ba?ka, anlad???n? kabullenip ?uur ve g?nl?ne m?l etmek ba?ka; b?t?n bunlardan sonra tatbik etmek ba?ka ve tatbik etti?ini de gayra teslim ve tevd? etmek tamamen ba?kad?r.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Kur??n?da; k?rl?k, sa??rl?k ve dilsizlik beraber zikredilir. Zira yarat?l??la ilgili emirler g?zle okundu?u gibi, tenz?l? emirlerin (Kur?an) ilk m?kes bulacaklar? yer de kulakt?r. Ve bu m???hede ve duyu?a terc?man ise lisand?r.
2. Kula??na ?arpan il?h? emirlerle uyanmam?? bir g?n?l, ?eri?t-? f?triye ile abes olarak i?tigalden kendini kurtaramayacakt?r.
3. ?Oku?, bir b?t?nle?menin ve b?t?nle?tirmenin; bir m???hede ve de?erlendirmenin; bir g?rme ve onun yan?nda sezmenin, sonra da bu i? irfana dili terc?man k?lman?n ifadesidir ki, ilk emir olmas?, ne kadar m?nidard?r
[/COLOR]
M???hede edilecek, m?n? ve muhtevas? anla??lacak, anla??ld?k?a da, H?l?k??n nizam ve kudretinin b?y?kl???ne ihti??m ve g?zelli?ine v?k?f olunacak bu k?inat, Levh-i Mahf?z?un bir tecell?si ve yans?mas?d?r.
Allah, insan haricindeki canl? ve cans?z her varl??? ?kalem? olarak vazifeli k?lm??, b?ylece de, her varl?k kendisine tevd? edilen, kendisinde tecell? eden vak?alar? kaydetmi? ve kaydetmektedir.
Canl? ve cans?z her varl?k bir kitapt?r. Bu itibarlad?r ki, ?G?r, m???hede eyle!? suretinde de?il de ?Oku!? ?eklinde bir emir v?ki? olmu?tur. Zira, kitap ancak okunur. Her biri birer kitap olan varl?klar ile dolu ve p?r?l p?r?l bu k?inat elbette ve muhakkak ki, il?h? bir k?t?ph?nedir. ?nsandan gayri b?t?n varl?klar sadece ?yazmak? ile m?kellef tutulduklar? h?lde, insan hem yazmak ve hele de mutlaka ?okumak? vazifesi ile ?ereflendirilmi?tir.
?lim, k?inatta tecell? edegelen nizam ve de?i?ik ?ekilde tecell? eden ?eylerin birbiriyle olan m?nasebetlerini idrakten ve bu idraklerin tasn?fi ve bir araya getirilmesinden ibarettir. K?inattaki bu nizam, nizamdaki ehemmiyetli hassasiyet ve denge, kat?iyen rastlant?lara verilemez. Bin?enaleyh, b?yle bir nizam?n elbette bir kurucusu ve vaz?edicisi vard?r; hem de, varl??? her ?eyden daha ay?n bir kurucu.
Her nizam, ortaya konmadan ?nce tasavvur edilir. T?pk?, k???da d?k?l?p ?izilmeden ?nce bir mimar? pl?n?n, mimar dima??nda tasavvur edilmi? olaca?? gibi... Be?erin kar???k ve yo?un yap?s? ve d???ncesi, bu tasavvur ve var olmaya nas?l bir ?ekil verir, o bir tarafa; k?inat ?ap?ndaki bu nizam, Levh-i Mahf?z ise, mukayyet nizam da, Kur??n-? Kerim?dir ve Levh-i Mahf?z?un aynas?d?r.
Buna g?re insan okuyacakt?r. Okuduk?a anlamaya ?al??acak, zaman zaman yanl?? anlayacak, hatalar yapacak; tecr?belere giri?ecek; hata-sev?p potas?ndan ge?irdi?i ilim cevherini itimat ve g?venirli?e, emniyet ve sa?laml??a ula?t?racakt?r. Bakmak ba?ka, g?rmek ba?ka; anlamak ba?ka, anlad???n? kabullenip ?uur ve g?nl?ne m?l etmek ba?ka; b?t?n bunlardan sonra tatbik etmek ba?ka ve tatbik etti?ini de gayra teslim ve tevd? etmek tamamen ba?kad?r.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Kur??n?da; k?rl?k, sa??rl?k ve dilsizlik beraber zikredilir. Zira yarat?l??la ilgili emirler g?zle okundu?u gibi, tenz?l? emirlerin (Kur?an) ilk m?kes bulacaklar? yer de kulakt?r. Ve bu m???hede ve duyu?a terc?man ise lisand?r.
2. Kula??na ?arpan il?h? emirlerle uyanmam?? bir g?n?l, ?eri?t-? f?triye ile abes olarak i?tigalden kendini kurtaramayacakt?r.
3. ?Oku?, bir b?t?nle?menin ve b?t?nle?tirmenin; bir m???hede ve de?erlendirmenin; bir g?rme ve onun yan?nda sezmenin, sonra da bu i? irfana dili terc?man k?lman?n ifadesidir ki, ilk emir olmas?, ne kadar m?nidard?r
[/COLOR]